W październiku wyruszyło z czterech polskich portów 850 pociągów z węglem, ponad dwa razy więcej niż we wrześniu. Tylko w zespole portów Szczecin-Świnoujście przeładunki węgla wzrosły we wrześniu o blisko 200 proc. w stosunku do takiego samego miesiąca poprzedniego roku. Dzięki importowi węgla tegoroczne wyniki przeładunkowe powinny być o ok. 10 proc. lepsze aniżeli wynik wypracowany w 2021 roku, prognozuje Zarząd portu. 

Czytaj więcej

Kierowców jak na lekarstwo, a przewoźnicy ograniczają zakupy taboru

Z rekordowego importu korzystają firmy spedycyjne i logistyczne. Przychody ze sprzedaży Grupy OTL po trzecim kwartale 2022 roku z działalności kontynuowanej zwiększyły się o 96,3 mln zł, tj. o +53,83% r/r, głównie wskutek wysokich wzrostów osiągniętych w działalności spedycyjnej (+83,38%) oraz portowej (+50,19%), w tym obsługi przeładunków towarów masowych. Działalność spedycyjna osiągnęła wzrost dzięki wyższej sprzedaży w obsłudze transportowej towarów masowych. – W portach w Świnoujściu i Gdyni realizujemy wyższe przeładunki towarów masowych, głównie węgla energetycznego. Aktywa portowe stały się w obecnych czasach strategicznymi nie tylko dla krajowej gospodarki, ale i całych regionów – podkreśla prezes OT Logistics Kamil Jedynak. 

Agencje celne także mają dużo pracy z odprawami węgla. Ponieważ jest to towar akcyzowy, nie może być odprawiany w procedurze uproszczonej tylko w zwykłej. – Odprawiamy węgiel w czasie realnym, 24 godzin na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Jeśli statek przypłynie o 3 w nocy, o tej godzinie zaczynamy odprawę – tłumaczy Joanna Porath z agencji celnej AC Porath. – Jesteśmy zawaleni dokumentacją i bywają dni, gdy jest ciężko, ale urzędy celne doskonale z nami współpracują – przyznaje Porath. 

Pomyślnie przedstawiają się prognozy na nadchodzące miesiące. – Kontynuacji dobrego trendu w sprzedaży będzie sprzyjać sytuacja rynkowa, zwłaszcza utrzymujący się wysoki popyt na usługi portowe, głównie w zakresie obsługi przeładunku importowanego węgla, na którym w ostatnich miesiącach koncentrujemy działania (węgiel stanowi większość masy towarowej w porcie). Oczekujemy utrzymania w dalszym ciągu wzmożonego popytu na ten strategiczny surowiec, który będzie transportowany drogą morską i przeładowywany m.in. w naszych terminalach – wyjaśnia prezes OT Logistics. 

Czytaj więcej

Banki hamują sektor magazynowy

Jednocześnie rekordy przeładunków bije terminal kolejowy Baltic Hub (dawniej DCT Gdańsk), który w połowie listopada w trakcie 12-godzinnej zmiany przeładował aż 830 kontenerów na bocznicy kolejowej. To o 75 kontenerów więcej niż poprzedni rekordowy wynik. 

Pracownicy terminala podkreślają, że nie byłoby to możliwe bez dobrej współpracy z przewoźnikami i operatorami kolejowymi, zarządcami infrastruktury kolejowej w Gdańsku, a przede wszystkim dzięki zaangażowaniu pracowników Baltic Hub w biurach, na suwnicach, ciągnikach terminalowych i na bocznicy.