Perspektywy dla przewoźników drogowych nie są najlepsze

Przedsiębiorcy już kupują mniej naczep. Po 10 miesiącach rejestracje w Polsce zmalały o 14 proc.

Publikacja: 17.11.2022 18:28

Perspektywy dla przewoźników drogowych nie są najlepsze

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w tempie dwucyfrowym maleją rejestracje naczep. Jest to ósmy miesiąc spadku, co jest o tyle niepokojące, że rejestracje ciągników siodłowych wzrosły rdr o blisko 30 proc. a od początku roku o niemal 4 proc.  

PZPM podkreśla, że w październiku br. zarejestrowano 2 161 naczep. W porównaniu z poprzednim miesiącem rynek naczep spadł (-4,6%; -104 szt.), jednak osiągnięty poziom to trzeci najwyższy rezultat dla analogicznego miesiąca po rekordowych wynikach w latach 2021 i 2018, kiedy zarejestrowano odpowiednio 2 687 i 2 234 naczep. – Rynek toczy się siłą rozpędu, ale zleceniodawcy zapowiadają, że po nowym roku ograniczą produkcję ze względu na wysokie ceny energii. Perspektywy nie są najlepsze – niepokoi się szef sprzedaży Done! Deliveries Teodor Kula. 

Trzeci największy w Europie producent naczep, Grupa Wielton zapewnia, że pomimo obserwowanego schłodzenia popytu, portfel zamówień pozostaje na bezpiecznym poziomie. Francuska spółka Fruehauf zachowała pozycję lidera z udziałem rynkowym wynoszącym 19,4 proc. Jej przychody zwiększyły się o 14,5 proc. do 534,6 mln zł, a wielkość sprzedaży wzrosła o 0,3 proc. 

W Polsce, pomimo spadku całego rynku o 11,7 proc., Wielton zwiększył sprzedaż o 13,5 proc. do 4 268 sztuk produktów. Spółka utrzymała pozycję wicelidera polskiego rynku, a jej udziały zwiększyły się do 15,3 proc. z 11,5 proc. przed rokiem. Przychody Wieltonu w Polsce wzrosły rdr. o 37,0 proc. do 499,5 mln zł. Jej portfel zamówień na koniec września liczył 4 774 sztuk. 

O 68,7 proc. zwiększył się wolumen sprzedaży spółek Langendorf i Wielton GmbH na rynku niemieckim. W tym samym czasie rynek wzrósł o ok. 11 proc. W krajach CEE Grupa sprzedała 14,4 proc. pojazdów więcej niż przed rokiem, utrzymując piątą pozycję rynkową. Z siódmego na piąte miejsce wśród największych graczy rynku włoskiego przesunęła się spółka Viberti. Jej sprzedaż zwiększyła się o ok. 40 proc., do 870 sztuk. 

Czytaj więcej

Jesienne szczyty logistyczne

Spółka Lawrence David, wicelider rynku brytyjskiego, po trzech kwartałach 2022 roku zwiększyła sprzedaż o 27 proc. do 3 546 sztuk. Tylko w trzecim kwartale wzrosła o 45 proc. rdr. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku udziały rynkowe Lawrence David wyniosły 13,6 proc. przy wzroście przychodów o 68,6 proc. do 449,4 mln zł. Liczba zamówionych pojazdów na koniec września wyniosła 2 745 sztuk. Hiszpańska spółka Guillén zwiększyła sprzedaż o 8,2 proc. 

Po trzech kwartałach przychody Grupy Wielton wzrosły o 29,4 proc. do 2,5 mld zł, ale sprzedaż powiększyła się o 9,4 proc. do 17 524 sztuk produktów. Zysk netto Grupy w 2022 r. wyniósł 94,2 mln zł i był niemal dwukrotnie wyższy niż przed rokiem (46,8 mln zł). Zysk EBITDA zwiększył się o 21,4 proc. rdr. do 145,9 mln zł. 

Pomimo zwiększającej się w szybkim tempie presji kosztowej, wywołanej galopującą inflacją oraz ograniczeniem dostępności surowców i komponentów, a także drożejącą energią i paliwami, Grupa Wielton wypracowała marżę EBITDA na poziomie 5,8 proc. wobec 6,2 proc. przed rokiem oraz 4,4 proc. w pierwszych trzech kwartałach 2020 r. – W odpowiedzi na wciąż niestabilną sytuację geopolityczną na świecie, galopującą inflację oraz obserwowany spadek tempa pozyskiwania zamówień, koncentrujemy nasze wysiłki na jak najskuteczniejszym ograniczeniu wpływu negatywnego otoczenia rynkowego na wyniki finansowe. Dbamy zarówno o zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw, jak i o wysoką dyscyplinę kosztów – opisuje działania dyrektor zarządzający Grupy Wielton Mariusz Golec. 

Czytaj więcej

Wygrywa zwinniejszy i lepszy

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w tempie dwucyfrowym maleją rejestracje naczep. Jest to ósmy miesiąc spadku, co jest o tyle niepokojące, że rejestracje ciągników siodłowych wzrosły rdr o blisko 30 proc. a od początku roku o niemal 4 proc.  

PZPM podkreśla, że w październiku br. zarejestrowano 2 161 naczep. W porównaniu z poprzednim miesiącem rynek naczep spadł (-4,6%; -104 szt.), jednak osiągnięty poziom to trzeci najwyższy rezultat dla analogicznego miesiąca po rekordowych wynikach w latach 2021 i 2018, kiedy zarejestrowano odpowiednio 2 687 i 2 234 naczep. – Rynek toczy się siłą rozpędu, ale zleceniodawcy zapowiadają, że po nowym roku ograniczą produkcję ze względu na wysokie ceny energii. Perspektywy nie są najlepsze – niepokoi się szef sprzedaży Done! Deliveries Teodor Kula. 

Pozostało 80% artykułu
Produkty i Usługi
W biznesie międzynarodowym czas to pieniądz
Drogowy
Zrób też coś i Ty dla bezpieczeństwa
Drogowy
Szwedzi zaostrzyli kontrole kabotaży
Drogowy
Pakiet Mobilności: doliczamy do frachtu cenę hotelu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Euro VII – niepotrzebna norma czystości spalin