17 listopada PKN Orlen uruchomił nowoczesną sortownię przesyłek pod Strykowem koło Łodzi. To największa jak do tej pory inwestycja spółki związana z rozbudową powierzchni magazynowych zrealizowana na potrzeby Orlen Paczki. Dzięki sortowni przepustowość Orlen Paczki wzrosła do 45 mln przesyłek rocznie. Automatyczny sorter jest w stanie przesortować kilkanaście tysięcy przesyłek na godzinę. 

Czytaj więcej

Z Polski na Zachód koleją. CFL multimodal wie jak to zorganizować

Spółka konsekwentnie inwestuje w rozbudowę powierzchni magazynowych, budując magazyny i lokalne sortownie. W najbliższym czasie planowane jest otwarcie pięciu nowych magazynów regionalnych w Kaliszu, Gorzowie Wielkopolskim, Ostrołęce, Tarnowie i Płocku.

Orlen Paczka chwali się, że zaledwie w pierwszych 12 miesiącach od uruchomienia usługi Orlen Paczki, spółka dostarczyła kilkanaście milionów przesyłek, a z jej usługi skorzystało prawie 7 mln kupujących w Internecie. – Jeszcze rok temu Orlen Paczka zaczynała z poziomu dwustu automatów paczkowych, obecnie mamy ich ponad 1500, a na koniec roku 2023 planujemy łącznie udostępnić klientom 4600 takich punktów. Skala i rozwój tego segmentu dowodzą, jak ważny i perspektywiczny jest ten biznes w naszym portfolio – tłumaczy prezes zarządu PKN Orlen Daniel Obajtek. 

Po roku od rozpoczęcia działalności, Orlen Paczka ma już ponad 7 600 punktów odbioru i nadawania przesyłek (w tym 1000 na stacjach paliw Orlen), prawie 800 kiosków i saloników Ruch oraz ponad 4300 punktów partnerskich. Spółka wciąż zatrudnia nowych kurierów, a ich liczba w ciągu roku zwiększyła się prawie trzykrotnie.

Czytaj więcej

DHL Parcel wchodzi w automaty paczkowe

Spółka rozwój segmentu detalicznego, oparty o rozbudowę sieci sprzedaży i znaczące poszerzenie oferty. Na bazie sieci Ruch koncern rozwija formaty sklepowo-gastronomiczne poza stacjami paliw, rozbudowuje własną sieć punktów odbioru paczek i ofertę e-commerce. Integracja z Energą, Lotosem i PGNiG pozwoli m.in. na budowę centrów kompleksowej obsługi klientów detalicznych w obszarze sprzedaży paliw, energii elektrycznej oraz wielu innych produktów i usług pozapaliwowych. 

Kontrolowana przez Ministerstwo Aktywów Państwowych Grupa Orlen, buduje konkurencyjną wobec Poczty Polskiej sieć dystrybucji paczek ekspresowych, która od dwóch lat realizuje projekt budowy nowej Architektury Sieci Logistycznej. 

W 2021 roku Poczta Polska kupiła trzy sortery do przesyłek ekspresowych. Tylko w Lublinie przeznaczyła na ten cel 40 mln zł. Montażem sortera do automatycznego rozdziału przesyłek w lubelskiej sortowni zajmuje się firma Beumer Group Poland. Maszyna typu „Cross Belt” będzie wyposażona w podajniki ręczne, podajnik teleskopowy, strefę kodowania ręcznego, 48 ześlizgów pionowych oraz 98 ześlizgów kierunkowych. Długość całej pętli sortera wynosi 285 m, a jego wydajność operacyjna pozwoli na posortowanie 7 tys. przesyłek na godzinę. W 2023 roku kolejne nowe sortery rozpoczną pracę w halach we Wrocławiu i Lisim Ogonie pod Bydgoszczą, a w 2024 roku w drugiej sortowni w Warszawie.

Czytaj więcej

Od eCMR przemysł dzielą tylko dwie nowelizacje

Będą one również stanowiły element wsparcia dla pozostałych jednostek logistycznych Poczty Polskiej. Nowe maszyny zostaną zintegrowane z systemem śledzenia przesyłek. - Dzięki projektowi Architektura Sieci Logistycznej możliwe będzie efektywne przekształcenie posiadanej przez Spółkę infrastruktury logistycznej z listowej na paczkową, co jest odpowiedzią na zmiany obserwowane na rynku pocztowym zarówno w Polsce, jak i na świecie – wskazuje sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, nadzorujący Pocztę Polską Jan Kanthak.