Spółka GPW Logistics, cyfrowa spedycja będąca elementem szerszej inicjatywy Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie pod nazwą Polski Cyfrowy Operator Logistyczny (PCOL), rozpoczęła działalność operacyjną. Już wykonuje usługi przewozów całosamochodowych m.in. dla Grupy Azoty, KGHM, spółek z grupy ARP i innych podmiotów z którymi ma podpisane listy intencyjne. Od grudnia uczestniczy w spedycji i dystrybucji węgla na Dolnym Śląsku we współpracy z Polską Grupą Górniczą. – Jesteśmy spedytorem korzystającym z cyfrowych narzędzi. Do tego budujemy moduł w pełni cyfrowej spedycji. Docelowo przygotowujemy pełną cyfryzację dokumentów zarówno w transporcie krajowym i międzynarodowym – opisuje wiceprezes GPW Logistics Marcin Wolak.
Czytaj więcej
Z badań MAN wynika, że mimo niepewności na rynku, blisko połowa przewoźników zamierza inwestować w nowy tabor.
GPW Logistics specjalizuje się w transportach całopojazdowych, plandekowych, furgonach i w temperaturze kontrolowanej. – Klientom zapewniamy optymalizację transportu, zaś przewoźnikom zapewniamy ładunki powrotne. Do współpracy zachęcamy ich krótkimi terminami płatności: 7 dni od dostarczenia dokumentów. W drugim kwartale jeszcze skrócimy ten termin do 48 godzin, bez ponoszenia przez przewoźników dodatkowych kosztów – zapewnia Wolak.
W GPW Logistics pracuje kilku spedytorów, ale wiceprezes zastrzega, że popyt na usługi spółki jest tak duży, że zespół spedycyjny zwiększy w tym roku co najmniej do kilkunastu osób.
Jednocześnie w ramach inicjatywy PCOL realizowanej przez GPW pracuje kilkunastu informatyków i ekspertów B+R. Projekt wartości 9,3 mln zł jest dofinasowany w wysokości 5,4 mln zł przez NCBiR. – Sztuczna inteligencja będzie optymalizować przebiegi aut i zasugeruje najlepsze rozwiązania. Wyliczy automatycznie stawki. Budujemy narzędzie, które weźmie pod uwagę parametry mające na nie wpływ. Nie chcemy jednak optymalizacji kosztem przewoźników – zastrzega Wolak.