Wielki drobnicowy skok Grupy Raben

Grupa Raben rozbudowała sieć drobnicową w Europie Środkowej i gwałtownie zwiększyła przychody.

Publikacja: 16.02.2023 10:40

Wielki drobnicowy skok Grupy Raben

Grupa Raben

Foto: Grupa Raben

Grupa Raben zanotowała przychody na poziomie ponad 2 mld euro, co oznacza przyrost o jedną trzecią. – Dla Grupy Raben był to bez wątpienia bardzo dobry rok. W pierwszym kwartale dołączyła do nas Austria, więc obecnie rodzina Raben liczy już ponad 11 000 osób w 15 krajach. To bardzo satysfakcjonujący wzrost – stwierdza CEO Grupy Raben Ewald Raben. – Równocześnie tuż za naszą granicą obserwujemy sytuację, która nie powinna się wydarzyć w wolnej Europie, a jednak stała się faktem. Ukraina jest częścią naszego biznesu i staramy się wspierać naszych pracowników – zaznacza CEO Grupy Raben. 

Czytaj więcej

Unia potrzebuje dobrych połączeń z Ukrainą

W 2022 roku struktura obsługiwanych przez Grupę Raben sektorów praktycznie się nie zmieniła i obejmowała żywność (26%), branżę motoryzacyjną (20%), technologiczną (19%), chemiczną (16%), handel (11%) i FMCG niespożywcze (8%). Również zakres oferowanych usług był podobny jak rok wcześniej: dominował transport drogowy (65%), a na dalszych miejscach uplasowały się logistyka kontraktowa (11%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (6%), sea & air (3%) i 4PL (3%) i pozostałe. 

Firma, podobnie jak cała branża zmaga się z rosnącymi kosztami. – Koszty energii elektrycznej i gazu stanowią łącznie ok. 25-30% kosztu składowania. Naszą działalność mocno komplikuje i podnosi jej koszty także konieczność dostosowania się do zapisów Pakietu Mobilności – przyznaje dyrektor generalny Raben Logistics Polska Janusz Anioł.

Raben w Polsce

Operator otworzył oddział w samej stolicy, a dokładniej w dzielnicy Białołęka, po praskiej stronie Wisły. W listopadzie został tam oddany do użytku magazyn przeładunkowy Raben Logistics Polska o powierzchni 7500 m kw., wyposażony w 71 ramp przeładunkowych oraz innowacyjne rozwiązania wspierające energooszczędność, niską emisyjność i efektywność pracy (m.in. świetliki zapewniające dostęp do światła dziennego, oświetlenie LED sterowane czujnikami ruchu, wózki widłowe z bateriami Li-lon). 

Czytaj więcej

Propozycje Komisji Europejskiej przeraziły przewoźników

Podobny metraż jak obiekt na warszawskim Annopolu ma nowoczesna hala magazynowa z temperaturą kontrolowaną, należąca do Fresh Logistics Polska. Inwestycja w Grodzisku Mazowieckim została sfinalizowana w ostatnim kwartale 2022 roku. W efekcie rozbudowy centrum logistyczne dysponuje 18 564 m kw. powierzchni magazynowej (3 340 m kw. powierzchni przeładunkowej oraz aż 15 224 m kw. magazynu wysokiego składowania), z możliwością składowania prawie 23 tys. palet  w temperaturze od 0 do +2°C (strefa Ultra Fresh) oraz od +2 do +6 °C. W magazynie zastosowano nowoczesną, ekologiczną instalację chłodniczą opartą na amoniaku, umożliwiającą jednocześnie dogrzewanie do 15 °C, wózki litowo-jonowe oraz samonośne stanowiska przeładunkowe (tzw. domki przeładunkowe).

Raben Transport wzbogacił się o 115 Mercedesów Actros i 66 naczep marki Schmitz Cargobull. Pierwsza elektryczna ciężarówka wyruszyła w drogę jesienią ubiegłego roku, w ramach pilotażu. Volvo FM obsługuje wewnętrzne przepływy towarów na dystansie 12 km pomiędzy fabrykami IKEA Industry w Zbąszynku i Babimości, tam też jest ładowany energią pochodzącą z odnawialnego źródła zewnętrznego. Kolejne elektryki są w planach. 

Raben w Niemczech

Grupa rozwinęła sieć drobnicową: w marcu rozpoczęła się budowa nowego oddziału w Herborn w Hesji, który zastąpi poprzednią lokalizację w pobliskim Haiger i zapewni miejsca pracy dla jej załogi – w sumie 60 osób. Centrum logistyczne o łącznej powierzchni 28 360 m kw. (w tym 5 600 m kw. obszaru przeładunkowego i cross docks) zostało oddane do użytku w styczniu 2023 roku. 

W Dolnej Saksonii Raben przeniósł swój oddział z Langenhagen do Sarstedt, gdzie powstał obiekt o całkowitej powierzchni 35 800 m kw. i z 40 000 miejsc paletowych, co oznacza ponad dziesięciokrotne zwiększenie możliwości logistycznych w nowej lokalizacji. Centrum logistyczne oferuje większą zdolność przeładunkową dla towarów z branży konsumenckiej, motoryzacyjnej i chemicznej oraz dużą powierzchnię magazynową dla klientów logistyki kontraktowej. 

Czytaj więcej

Polska traci miliony z cła

W toku są już kolejne inwestycje mające usprawnić międzynarodowy przepływ towarów w ramach sieci Raben. 

Raben w Europie

W lutym 2022 roku zostało sfinalizowane przejęcie 100% udziałów austriackiej spółki Bexity od jej poprzedniego właściciela, holdingu Mutares. W efekcie Raben ma już swoje oddziały na 15 rynkach, a do jego europejskiej rodziny dołączyło ponad 500 pracowników i 16 lokalizacji. Raben i Bexity były partnerami od ponad 10 lat. 

Nową inwestycję w Inzersdorf w południowej części Wiednia jest magazyn o powierzchni 17 000 m kw. i 900 m kw. powierzchni biurowej, ponad 90 ramp załadunkowych, 4 rampy kolejowe i 200-metrową bocznicę. 

Niecałe 150 km dalej na wschód, ale już po drugiej stronie granicy, stanął kolejny obiekt. W węgierskim Győr w marcu 2022 roku uruchomiono magazyn o powierzchni 3 000 m kw. (z możliwością rozszerzenia) oraz różnymi typami ramp dostosowanych do różnorodnych pojazdów. Miesiąc później rozpoczęła się budowa magazynu przeładunkowego w Dunaharaszti na przedmieściach Budapesztu. Magazyn ma niemal 40 ramp, w tym wielofunkcyjnych i powierzchnię o ok. 75% większą w porównaniu do dotychczasowej. 

W Holandii w ubiegłym roku oddano do użytku magazyn w Etten-Leur (25 000 m kw. powierzchni, 38 574 miejsc paletowych) i nowy depot w Hazerswoude-Dorp (1250 m kw. powierzchni cross dock), a dodatkowo w Oss rozpoczęto budowę nowego obiektu magazynowego (pow. 13 000 m kw.). To pierwszy na terenie piętnastu rynków magazyn zeroemisyjny, który zostanie ukończony w marcu 2023 roku. 

Grupa Raben konsekwentnie inwestuje w Robotic Process Automation (RPA) – w 2022 roku korzystała już z 35 robotów, które realizowały 140 procesów w firmie. 

Czytaj więcej

Przetargów dużo, ale ceny transportu spadają

Grupa Raben od 2018 roku reorganizuje połączenia drobnicowe. Pod koniec 2022 roku Raben miał w swojej ofercie już ponad 600 połączeń międzynarodowych na terenie Europy, w tym blisko 180 tzw. wahadeł drobnicowych kursujących pomiędzy Bułgarią, Rumunią, Węgrami, Słowacją, Czechami, Polską, Litwą, Łotwą i Estonią. Warto dodać, iż tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy Grupa uruchomiła ponad 40 nowych połączeń w tym niezmiernie ważnym dla Grupy regionie Europy.  - CEE staje się najsilniejszym obszarem i wyprzedził priorytetowy do tej pory ruch pomiędzy Polską a Niemcami, który mimo pojawiających się pierwszych symptomów kryzysu udało się zamknąć z blisko 10% wzrostem przewiezionego wolumenu. A to wszystko dzięki blisko 130 codziennym połączeniom drobnicowym – podsumowuje Group business developement director Łukasz Lubański. 

Grupa Raben zanotowała przychody na poziomie ponad 2 mld euro, co oznacza przyrost o jedną trzecią. – Dla Grupy Raben był to bez wątpienia bardzo dobry rok. W pierwszym kwartale dołączyła do nas Austria, więc obecnie rodzina Raben liczy już ponad 11 000 osób w 15 krajach. To bardzo satysfakcjonujący wzrost – stwierdza CEO Grupy Raben Ewald Raben. – Równocześnie tuż za naszą granicą obserwujemy sytuację, która nie powinna się wydarzyć w wolnej Europie, a jednak stała się faktem. Ukraina jest częścią naszego biznesu i staramy się wspierać naszych pracowników – zaznacza CEO Grupy Raben. 

Pozostało 91% artykułu
W branży
Nowe władze IRU, stare problemy
W branży
Najlepsi w branży TSL nagrodzeni!
W branży
Zmiany kadrowe w spółkach Grupy PKP
W branży
Suus z nowym prezesem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
W branży
Polak prezesem „kolejowego ONZ”