Od początku przyszłego roku międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU będzie miała nowe władze. Prezesem IRU ponownie został jednogłośnie wybrany 8 listopada Radu Dinescu, a do liczącego 9 osób zarządu członkowie IRU zebrani na jesiennej sesji wybrali dyrektora generalnego ZMPD Wiesława Starostkę. Otrzymał on największą liczbę głosów wśród wszystkich wybranych do Prezydium.
Prezes ZMPD Jan Buczek zakończył ostatnią możliwą kadencję w Prezydium IRU. – Pracowałem na tę zmianę i przygotowałem godnego następcę – zaznacza prezes ZMPD. Starostka podczas trzyletniej kadencji 2025-2027 będzie reprezentował Radę Transportu Towarów (IRU Goods Transport Council). Wiesław Starostka przez ostatnie dwie kadencje (5 lat) pełnił funkcję prezesa Komisji Finansowej IRU.
Czytaj więcej
Nadawcy narzekają na bark wolnych samochodów. Giełda ładunków Timocom przewiduje także wzrost stawek. Jednak nie publikuje prognoz na pierwszy kwartał, który historycznie rzecz biorąc jest najsłabszy.
W Prezydium IRU znajdą się także: Iro Doumani (OFAE, Grecja), Anna Grönlund (SBF, Szwecja), Asli Çalik (TOBB, Turcja), Vojtech Hromir (Česmad Bohemia, Czechy), Andrey Kurushin (ASMAP, Rosja), Erik Østergaard (DTL, Dania), Elisabeth Post (TLN, Holandia), Ramon Valdivia (ASTC, Hiszpania).
Niezbędny autonomiczny system
Prezes ZMPD wskazuje, że zapewnienie IRU przyszłości wymaga od członków świadomości, że konieczne jest ponoszenie kosztów na funkcjonowania organizacji. – Są przyzwyczajeni, że organizacja sama się wyżywi. Tymczasem pieniędzy i przychodów organizacja nie ma, ponieważ (nie wiedzieć czemu) urzędnicy odpowiedzialni za system celny w UE robią wszytko, aby blokować system gwarancji należności celno-podatkowych w transporcie, który nazywa się TIR i daje przewoźnikowi pełną autonomię na rynku przewozów – zwraca uwagę prezes ZMPD.