Rekord w długości spadku sprzedaży ciężarówek

Na polskim rynku nieustannie maleje popyt na samochody ciężarowe. Spadki jednak tracą dynamikę.

Publikacja: 07.11.2024 16:30

Rekord w długości spadku sprzedaży ciężarówek

GDDKiA

Foto: GDDKiA

W październiku urzędy w Polsce zarejestrowały 2697 nowych samochodów ciężarowych, o 5,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Od początku roku spadek rejestracji wyniósł 19,5 proc. (23 706 aut), wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, przygotowanych na podstawie CEPiK. 

Mało zamówień

Podobne wyhamowanie widoczne jest w kluczowym dla rynku segmencie nowych ciągników siodłowych. W październiku ich rejestracje zmalały o 8,5 proc. do 1936 sztuk, gdy po pierwszych dziesięciu miesiącach spadek sięgnął 23,3 proc. do 16 575 sztuk, podlicza PZPM. 

Związek zauważa, że październik jest trzynastym miesiącem spadków rejestracji za wyjątkiem czerwca, w którym zanotowano wzrost spowodowany zmianą przepisów homologacyjnych. 

Sprowadzono w poprzednim miesiącu także 2850 używanych samochodów ciężarowych, o 5,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Od początku roku import ciężarówek z drugiej ręki wzrósł o 10,9 proc. do 24 908 szt. 

PZPM

Foto: PZPM

W rankingu marek, w rejestracjach nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony pierwsze miejsce zajęło w październiku Volvo z wynikiem 603 pojazdów (10 proc. wzrostu), przed MAN (560 szt. i 20 proc. wzrostu) oraz Scanią 464 szt. i 2 proc. spadku). 

Po dziesięciu miesiącach Scania jest na czele z rejestracją 4905 pojazdów (12 proc. wzrostu), przed Volvo (4445 szt., spadek o 20 proc.) i MAN (3881, bez zmian w stosunku do 2023 roku). 

Czytaj więcej

Stawki transportowe na niskim poziomie

Jako przyczynę spadków przewoźnicy wskazują na brak zamówień. – Na rynku jest mniej zleceń, co przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie na tabor. Na dodatek trudnej jest sprzedać używane ciężarówki – ocenia właściciel firmy transportowej Eurotrans Karol Rychlik. 

Analityk Autovista Marcin Kardas przyznaje, że ceny aut używanych są na niskim poziomie, ponieważ nie ma chętnych na te samochody. Nieznacznie drgnęły w październiku w związku z chwilową poprawą na rynku frachtów, ale jak pokazuje raport Ti, Upply oraz IRU wyceny usług są nadal na niskim poziomie. 

Zarazem niemiecki portal Truckoo raportuje, że wzrosły ceny używanych Mercedes Benz Actros i MAN TGX. 

Maleją inwestycje

Jest jednak mało prawdopodobne, aby ożywienie było długotrwałe. Przemysław Piętak z CBRE wskazuje, że produkcja przemysłowa w Niemczech już od kilku lat znajduje się w trendzie spadkowym. Branże, które tradycyjnie były siłą napędową niemieckiej gospodarki: motoryzacyjna, chemiczna i inżynieryjna – są teraz zagrożone. Kolejne wymagania Zielonego Ładu podnoszą ceny energii, a za nią całej działalności. Niemiecka gospodarka jest w recesji, co powoduje spadek polskiego eksportu. 

Robert Ćwiertnia senior associate KPMG Startegy wskazuje na spadającą sprzedaż detaliczną, malejące inwestycje i pogarszające się nastroje konsumenckie. – We wrześniu sprzedaż detaliczna w Polsce spadła o 3,0 proc. r/r (żywność o 7,6 proc.). Mniejsza konsumpcja przełoży się negatywnie na wzrost gospodarczy w trzecim kwartale oraz na wpływy do budżetu państwa, co może oznaczać wstrzymanie wypłat np. do NFZ. Jednocześnie inwestycje dużych firm spadły w drugim kwartale aż o 8,1 proc., co w konsekwencji osłabi potencjał wzrostu i sprzedaży w nadchodzących miesiącach – podaje przykłady Ćwiertnia. 

Czytaj więcej

Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta

Przytacza dane NBP dotyczące bilansu płatniczego, które wskazują na ponad dwukrotne zmniejszenie transakcji z zakresu bezpośrednich inwestycji zagranicznych w pierwszych ośmiu miesiącach 2024 r. – spadek wyniósł 13 mld euro. – Równie niepokojące są dane fDi Markets, które pokazują, że inwestycje typu greenfield zmalały w Polsce trzykrotnie w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego – zaznacza Ćwiertnia. 

W październiku urzędy w Polsce zarejestrowały 2697 nowych samochodów ciężarowych, o 5,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Od początku roku spadek rejestracji wyniósł 19,5 proc. (23 706 aut), wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, przygotowanych na podstawie CEPiK. 

Mało zamówień

Pozostało 93% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów