Stawki transportowe na niskim poziomie

Niski popyt osłabionej unijnej gospodarki powoduje, że ceny usług transportu drogowego maleją mimo rosnących kosztów.

Publikacja: 07.11.2024 09:29

Stawki transportowe na niskim poziomie

Foto: GDDKiA

Europejski wskaźnik stawek drogowego transportu towarowego przygotowany przez Upply, Ti oraz IRU wykazał, że stawki kontraktowe za trzeci kwartał pozostały niezmienne w porównaniu kwartał do kwartału. Natomiast wskaźnik stawek chwilowych zmalał o 4,4 pkt kw./kw. Zarówno wskaźniki cen transakcji na rynku chwilowym jak i kontraktowym zmalały rok do roku. 

Stawki w dół

Wskaźnik stawek chwilowych dla europejskiego transportu drogowego za III kwartał spadł do 122,4 pkt, czyli o 4,4 pkt mniej niż w II kwartale 2024 r. i o 6,1 pkt mniej rok do roku.

Czytaj więcej

Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta

Wskaźnik stawek kontraktowych w transporcie towarowym w trzecim kwartale pozostał na stałym poziomie w porównaniu z drugim kwartałem i wyniósł 127,2 punktów, jednak spadł o 2,2 punktu rok do roku. 

Wraz ze spadkiem produkcji przemysłowej w Europe zmniejsza się popyt na przewozy towarowe, co powoduje spadek stawek na rynku chwilowym od II kwartału 2023 roku (z krótkim punktem zwrotnym w II kwartale 2024 roku). 

Jednak pomimo spadku popytu w perspektywie krótkoterminowej stawki frachtowe utrzymują się znacznie powyżej poziomów z 2021 roku, głównie ze względu na strukturalny wzrost kosztów operacyjnych. – Europejskie stawki frachtu drogowego utrzymywały się na stosunkowo stabilnym poziomie przez cały trzeci kwartał, głównie ze względu na niski popyt w całej Europie. Perspektywy stawek kontraktowych w dalszym ciągu w dużym stopniu zależą od terminu ożywienia gospodarczego w Europie – zaznacza dyrektor ds. rozwoju sprzedaży Ti Michael Clover. 

Nie oczekuje spadku stóp, a to ze względu na utrzymującą się presję kosztową. – Spadek stawek spot w III kwartale wskazuje na słaby popyt, spodziewamy się jednak, że stawki spot będą głównym wskaźnikiem ożywienia popytu i nadchodzącego wzrostu stóp w miarę zmian na rynku – uważa Clover. 

Popyt maleje

Główna gospodarka Unii Europejskiej, Niemcy, pogrążona jest w stagnacji. Przedsiębiorstwa w Niemczech są bardziej ostrożne w przyjmowaniu nowych rąk do pracy. Barometr Zatrudnienia ifo spadł w październiku do 93,7 pkt, z 94,0 pkt we wrześniu, najniższego poziomu od lipca 2020 roku. – Sytuacja na rynku pracy od miesięcy wykazuje negatywną tendencję, nie gwałtowną, ale nieprzerwaną. Zamiast uzupełniać wakaty, firmy częściej zwalniają pracowników – wskazuje szef ankiet ifo Klaus Wohlrabe.

Czytaj więcej

Unijne gospodarki w recesji, maleje sprzedaż samochodów ciężarowych

Ifo podaje, że w sektorze produkcyjnym barometr ponownie spadł. Ze względu na trudną sytuację zamówień potrzeba mniej pracowników. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku handlu, choć tam wskaźnik nieznacznie wzrósł. Wśród usługodawców pozytywne i negatywne reakcje są obecnie prawie zrównoważone i oczekuje się, że tendencja w zakresie liczby pracowników pozostanie stała. To samo tyczy się budownictwa.

Upply, Ti oraz IRU przypominają, że koszty pracy, obok paliwa, największy składnik kosztów w transporcie drogowym, gwałtownie wzrosły w ostatnich dwóch latach. Ponadto znaczny wzrost kosztów związanych z ubezpieczeniem pojazdów mechanicznych, konserwacją i oponami przyczynia się do wyższych kosztów operacyjnych przewoźników towarowych.

Ceny oleju napędowego spadły w III kwartale. Do 30 września były one o 8% niższe niż na początku lipca. Ale w październiku zaczęły ponownie rosnąć.

Europejski wskaźnik stawek drogowego transportu towarowego przygotowany przez Upply, Ti oraz IRU wykazał, że stawki kontraktowe za trzeci kwartał pozostały niezmienne w porównaniu kwartał do kwartału. Natomiast wskaźnik stawek chwilowych zmalał o 4,4 pkt kw./kw. Zarówno wskaźniki cen transakcji na rynku chwilowym jak i kontraktowym zmalały rok do roku. 

Stawki w dół

Pozostało 90% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów