Stawki transportowe na niskim poziomie

Niski popyt osłabionej unijnej gospodarki powoduje, że ceny usług transportu drogowego maleją mimo rosnących kosztów.

Publikacja: 07.11.2024 09:29

Stawki transportowe na niskim poziomie

Foto: GDDKiA

Europejski wskaźnik stawek drogowego transportu towarowego przygotowany przez Upply, Ti oraz IRU wykazał, że stawki kontraktowe za trzeci kwartał pozostały niezmienne w porównaniu kwartał do kwartału. Natomiast wskaźnik stawek chwilowych zmalał o 4,4 pkt kw./kw. Zarówno wskaźniki cen transakcji na rynku chwilowym jak i kontraktowym zmalały rok do roku. 

Stawki w dół

Wskaźnik stawek chwilowych dla europejskiego transportu drogowego za III kwartał spadł do 122,4 pkt, czyli o 4,4 pkt mniej niż w II kwartale 2024 r. i o 6,1 pkt mniej rok do roku.

Czytaj więcej

Rząd zmusi do zakupu elektrycznych ciężarówek podwyżkami myta

Wskaźnik stawek kontraktowych w transporcie towarowym w trzecim kwartale pozostał na stałym poziomie w porównaniu z drugim kwartałem i wyniósł 127,2 punktów, jednak spadł o 2,2 punktu rok do roku. 

Wraz ze spadkiem produkcji przemysłowej w Europe zmniejsza się popyt na przewozy towarowe, co powoduje spadek stawek na rynku chwilowym od II kwartału 2023 roku (z krótkim punktem zwrotnym w II kwartale 2024 roku). 

Jednak pomimo spadku popytu w perspektywie krótkoterminowej stawki frachtowe utrzymują się znacznie powyżej poziomów z 2021 roku, głównie ze względu na strukturalny wzrost kosztów operacyjnych. – Europejskie stawki frachtu drogowego utrzymywały się na stosunkowo stabilnym poziomie przez cały trzeci kwartał, głównie ze względu na niski popyt w całej Europie. Perspektywy stawek kontraktowych w dalszym ciągu w dużym stopniu zależą od terminu ożywienia gospodarczego w Europie – zaznacza dyrektor ds. rozwoju sprzedaży Ti Michael Clover. 

Nie oczekuje spadku stóp, a to ze względu na utrzymującą się presję kosztową. – Spadek stawek spot w III kwartale wskazuje na słaby popyt, spodziewamy się jednak, że stawki spot będą głównym wskaźnikiem ożywienia popytu i nadchodzącego wzrostu stóp w miarę zmian na rynku – uważa Clover. 

Popyt maleje

Główna gospodarka Unii Europejskiej, Niemcy, pogrążona jest w stagnacji. Przedsiębiorstwa w Niemczech są bardziej ostrożne w przyjmowaniu nowych rąk do pracy. Barometr Zatrudnienia ifo spadł w październiku do 93,7 pkt, z 94,0 pkt we wrześniu, najniższego poziomu od lipca 2020 roku. – Sytuacja na rynku pracy od miesięcy wykazuje negatywną tendencję, nie gwałtowną, ale nieprzerwaną. Zamiast uzupełniać wakaty, firmy częściej zwalniają pracowników – wskazuje szef ankiet ifo Klaus Wohlrabe.

Czytaj więcej

Unijne gospodarki w recesji, maleje sprzedaż samochodów ciężarowych

Ifo podaje, że w sektorze produkcyjnym barometr ponownie spadł. Ze względu na trudną sytuację zamówień potrzeba mniej pracowników. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku handlu, choć tam wskaźnik nieznacznie wzrósł. Wśród usługodawców pozytywne i negatywne reakcje są obecnie prawie zrównoważone i oczekuje się, że tendencja w zakresie liczby pracowników pozostanie stała. To samo tyczy się budownictwa.

Upply, Ti oraz IRU przypominają, że koszty pracy, obok paliwa, największy składnik kosztów w transporcie drogowym, gwałtownie wzrosły w ostatnich dwóch latach. Ponadto znaczny wzrost kosztów związanych z ubezpieczeniem pojazdów mechanicznych, konserwacją i oponami przyczynia się do wyższych kosztów operacyjnych przewoźników towarowych.

Ceny oleju napędowego spadły w III kwartale. Do 30 września były one o 8% niższe niż na początku lipca. Ale w październiku zaczęły ponownie rosnąć.

Europejski wskaźnik stawek drogowego transportu towarowego przygotowany przez Upply, Ti oraz IRU wykazał, że stawki kontraktowe za trzeci kwartał pozostały niezmienne w porównaniu kwartał do kwartału. Natomiast wskaźnik stawek chwilowych zmalał o 4,4 pkt kw./kw. Zarówno wskaźniki cen transakcji na rynku chwilowym jak i kontraktowym zmalały rok do roku. 

Stawki w dół

Pozostało 90% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką