Unia potrzebuje dobrych połączeń z Ukrainą

Ładunki do i z Ukrainy jadą głównie przez Polskę i Rumunię. Oba kraje liczą na unijne dofinansowanie rozbudowy infrastruktury łączącej UE z Ukrainą.

Publikacja: 15.02.2023 19:44

Unia potrzebuje dobrych połączeń z Ukrainą

Port Konstanca

Foto: Port Konstanca

Wojna pokazała, że Unia i Ukraina nie mogą funkcjonować plecami do siebie. Kraje Międzymorza proponują nowelizację sieci TEN-T z uwzględnieniem potrzeb gospodarczych i wojskowych regionu. 

Z kolei Komisja Europejska podkreśla sukces Korytarzy Solidarności. – Od marca do grudnia 2022 roku eksport przez Korytarze Solidarności sięgnął 45 mln ton, a przewozy na Ukrainę wyniosły 25 mln ton towarów. 90 proc. towarów przeszło przez Polskę i Rumunię – podlicza odpowiadająca transport drogowy i kolejowy w Gabinecie Adiny Vălean, Komisarz ds. Transportu Elżbieta Łukaniuk. Przez przejścia na Słowacji, w programie Korytarzy Solidarności wywiezione było 4,5 proc. tonażu. 

Czytaj więcej

Propozycje Komisji Europejskiej przeraziły przewoźników

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber wskazuje, że polskie przejścia graniczne z Ukrainą zwiększyły w 2022 roku przepustowość 27-krotnie w stosunku do 2021 roku. – Przez terminale graniczne z Ukrainą odprawiono o 20 proc. więcej ciężkich pojazdów, o 32 proc. więcej pociągów towarowych – wylicza Weber. – Będziemy starać się o fundusze na rozbudowę terminali i dróg dojazdowych do granicy – zaznacza sekretarz stanu. 

Spółka PKP LHS zanotowała rekordowy rok, przetransportowała ponad 11 mln ton ładunków. – Bez tej linii pomoc Ukrainie na taką skalę byłaby niemożliwa – podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. 

Wicedyrektor GDDKiA Grzegorz Dziedzina podkreśla, że w 2022 roku po raz pierwszy w historii ruch ciężarówek na granicy polsko-ukraińskiej przekroczył milion przejazdów. – naszym zadaniem jest zapewnienie dojazdu ciężkich pojazdów do granicy. Widzimy, że MOP-y mają zbyt małą pojemność. Musimy przeprojektować parkingi na większą liczbę miejsc i umiejętne zarządzać nimi, bo w nieskończoność nie da się powiększać parkingów. Na dojeździe do granicy wprowadzimy buforowanie pojazdów ciężkich. Mamy już doświadczenia w Korczowej na A4 – wskazuje Dziedzina.

O konieczności rozbudowy infrastruktury mówią także przedstawiciele Rumunii. – Port Konstanca przejął ponad 11 mln ton ukraińskich ładunków – podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Rumunii Constantin Gabriel Bunduc. 

Rząd rumuński przeznaczył 180 mln euro na rozbudowę infrastruktury łączącej Rumunię z Ukrainą i Mołdawią. – Przygotowujemy kolejne projekty i będziemy je doprecyzowywać. Wtedy też poznamy koszty – wyjaśnia Bunduc. 

Bukareszt zbudował szerokotorową linię z Mołdawii do Gałacza, aby ładować ukraińskie zboże na barki. Umożliwił też nocną nawigację na przesmyku Sulina. 

Czytaj więcej

Sieć TEN-T wchodzi tylko jednym torem z Polski z Ukrainę

Dzięki tym wysiłkom Portu Konstanca przeładował w 2022 roku 75,55 mln ton, co oznacza wzrost o 12% w porównaniu do 2021 roku. Zboża stanowiły 24,1 mln ton. Od początku wojny ruch towarowy na Ukrainę wyniósł 11,85 mln ton, z czego 5,4 mln ton drogą morską i barkami 6,4 mln ton. Największe ilości towarów to zboża, ale do portu przybyły również urządzenia, fosforany, laminaty, rudy żelaza, kontenery. 

Z całości ruchu 79,5% to ruch morski, a 20,5% to ruch rzeczny. Ruch morski wzrósł o 16% do wartości 60,1 mln ton, a ruch rzeczny z 15,4 mln ton pozostał na mniej więcej takim samym poziomie jak w 2021 roku. Port przyjmuje każdego roku 4 tys. statków pełnomorskich oraz ponad 10 tys. barek. 

Wojna pokazała, że Unia i Ukraina nie mogą funkcjonować plecami do siebie. Kraje Międzymorza proponują nowelizację sieci TEN-T z uwzględnieniem potrzeb gospodarczych i wojskowych regionu. 

Z kolei Komisja Europejska podkreśla sukces Korytarzy Solidarności. – Od marca do grudnia 2022 roku eksport przez Korytarze Solidarności sięgnął 45 mln ton, a przewozy na Ukrainę wyniosły 25 mln ton towarów. 90 proc. towarów przeszło przez Polskę i Rumunię – podlicza odpowiadająca transport drogowy i kolejowy w Gabinecie Adiny Vălean, Komisarz ds. Transportu Elżbieta Łukaniuk. Przez przejścia na Słowacji, w programie Korytarzy Solidarności wywiezione było 4,5 proc. tonażu. 

Pozostało 82% artykułu
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy