Wojna pokazała, że Unia i Ukraina nie mogą funkcjonować plecami do siebie. Kraje Międzymorza proponują nowelizację sieci TEN-T z uwzględnieniem potrzeb gospodarczych i wojskowych regionu.
Z kolei Komisja Europejska podkreśla sukces Korytarzy Solidarności. – Od marca do grudnia 2022 roku eksport przez Korytarze Solidarności sięgnął 45 mln ton, a przewozy na Ukrainę wyniosły 25 mln ton towarów. 90 proc. towarów przeszło przez Polskę i Rumunię – podlicza odpowiadająca transport drogowy i kolejowy w Gabinecie Adiny Vălean, Komisarz ds. Transportu Elżbieta Łukaniuk. Przez przejścia na Słowacji, w programie Korytarzy Solidarności wywiezione było 4,5 proc. tonażu.
Czytaj więcej
Komisja proponuje cel zerowych emisji od 2030 roku dla nowych autobusów miejskich i redukcję emisji CO2 o 90 proc. dla nowych samochodów ciężarowych do 2040 roku.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber wskazuje, że polskie przejścia graniczne z Ukrainą zwiększyły w 2022 roku przepustowość 27-krotnie w stosunku do 2021 roku. – Przez terminale graniczne z Ukrainą odprawiono o 20 proc. więcej ciężkich pojazdów, o 32 proc. więcej pociągów towarowych – wylicza Weber. – Będziemy starać się o fundusze na rozbudowę terminali i dróg dojazdowych do granicy – zaznacza sekretarz stanu.
Spółka PKP LHS zanotowała rekordowy rok, przetransportowała ponad 11 mln ton ładunków. – Bez tej linii pomoc Ukrainie na taką skalę byłaby niemożliwa – podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.