Unia potrzebuje dobrych połączeń z Ukrainą

Ładunki do i z Ukrainy jadą głównie przez Polskę i Rumunię. Oba kraje liczą na unijne dofinansowanie rozbudowy infrastruktury łączącej UE z Ukrainą.

Publikacja: 15.02.2023 19:44

Unia potrzebuje dobrych połączeń z Ukrainą

Port Konstanca

Foto: Port Konstanca

Wojna pokazała, że Unia i Ukraina nie mogą funkcjonować plecami do siebie. Kraje Międzymorza proponują nowelizację sieci TEN-T z uwzględnieniem potrzeb gospodarczych i wojskowych regionu. 

Z kolei Komisja Europejska podkreśla sukces Korytarzy Solidarności. – Od marca do grudnia 2022 roku eksport przez Korytarze Solidarności sięgnął 45 mln ton, a przewozy na Ukrainę wyniosły 25 mln ton towarów. 90 proc. towarów przeszło przez Polskę i Rumunię – podlicza odpowiadająca transport drogowy i kolejowy w Gabinecie Adiny Vălean, Komisarz ds. Transportu Elżbieta Łukaniuk. Przez przejścia na Słowacji, w programie Korytarzy Solidarności wywiezione było 4,5 proc. tonażu. 

Czytaj więcej

Propozycje Komisji Europejskiej przeraziły przewoźników

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber wskazuje, że polskie przejścia graniczne z Ukrainą zwiększyły w 2022 roku przepustowość 27-krotnie w stosunku do 2021 roku. – Przez terminale graniczne z Ukrainą odprawiono o 20 proc. więcej ciężkich pojazdów, o 32 proc. więcej pociągów towarowych – wylicza Weber. – Będziemy starać się o fundusze na rozbudowę terminali i dróg dojazdowych do granicy – zaznacza sekretarz stanu. 

Spółka PKP LHS zanotowała rekordowy rok, przetransportowała ponad 11 mln ton ładunków. – Bez tej linii pomoc Ukrainie na taką skalę byłaby niemożliwa – podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. 

Wicedyrektor GDDKiA Grzegorz Dziedzina podkreśla, że w 2022 roku po raz pierwszy w historii ruch ciężarówek na granicy polsko-ukraińskiej przekroczył milion przejazdów. – naszym zadaniem jest zapewnienie dojazdu ciężkich pojazdów do granicy. Widzimy, że MOP-y mają zbyt małą pojemność. Musimy przeprojektować parkingi na większą liczbę miejsc i umiejętne zarządzać nimi, bo w nieskończoność nie da się powiększać parkingów. Na dojeździe do granicy wprowadzimy buforowanie pojazdów ciężkich. Mamy już doświadczenia w Korczowej na A4 – wskazuje Dziedzina.

O konieczności rozbudowy infrastruktury mówią także przedstawiciele Rumunii. – Port Konstanca przejął ponad 11 mln ton ukraińskich ładunków – podkreśla sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Rumunii Constantin Gabriel Bunduc. 

Rząd rumuński przeznaczył 180 mln euro na rozbudowę infrastruktury łączącej Rumunię z Ukrainą i Mołdawią. – Przygotowujemy kolejne projekty i będziemy je doprecyzowywać. Wtedy też poznamy koszty – wyjaśnia Bunduc. 

Bukareszt zbudował szerokotorową linię z Mołdawii do Gałacza, aby ładować ukraińskie zboże na barki. Umożliwił też nocną nawigację na przesmyku Sulina. 

Czytaj więcej

Sieć TEN-T wchodzi tylko jednym torem z Polski z Ukrainę

Dzięki tym wysiłkom Portu Konstanca przeładował w 2022 roku 75,55 mln ton, co oznacza wzrost o 12% w porównaniu do 2021 roku. Zboża stanowiły 24,1 mln ton. Od początku wojny ruch towarowy na Ukrainę wyniósł 11,85 mln ton, z czego 5,4 mln ton drogą morską i barkami 6,4 mln ton. Największe ilości towarów to zboża, ale do portu przybyły również urządzenia, fosforany, laminaty, rudy żelaza, kontenery. 

Z całości ruchu 79,5% to ruch morski, a 20,5% to ruch rzeczny. Ruch morski wzrósł o 16% do wartości 60,1 mln ton, a ruch rzeczny z 15,4 mln ton pozostał na mniej więcej takim samym poziomie jak w 2021 roku. Port przyjmuje każdego roku 4 tys. statków pełnomorskich oraz ponad 10 tys. barek. 

Wojna pokazała, że Unia i Ukraina nie mogą funkcjonować plecami do siebie. Kraje Międzymorza proponują nowelizację sieci TEN-T z uwzględnieniem potrzeb gospodarczych i wojskowych regionu. 

Z kolei Komisja Europejska podkreśla sukces Korytarzy Solidarności. – Od marca do grudnia 2022 roku eksport przez Korytarze Solidarności sięgnął 45 mln ton, a przewozy na Ukrainę wyniosły 25 mln ton towarów. 90 proc. towarów przeszło przez Polskę i Rumunię – podlicza odpowiadająca transport drogowy i kolejowy w Gabinecie Adiny Vălean, Komisarz ds. Transportu Elżbieta Łukaniuk. Przez przejścia na Słowacji, w programie Korytarzy Solidarności wywiezione było 4,5 proc. tonażu. 

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Szynowy
Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu
Szynowy
Niepewna przyszłość wynajmu lokomotyw
Szynowy
Robi się tłok na rynku wynajmu lokomotyw
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Szynowy
Na Jedwabnym Szlaku Rosja ustępuje pod naciskiem Chin
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego