Chociaż na terminalach kolejowych powstają zatory, a dla ukraińskich przedsiębiorców korytarze transportowe wiodły głównie przez Polskę, lipcowe rozszerzenie sieci TEN-T na Ukrainę przewiduje tylko jedno przejście z Polski, przez Medykę.
Jedna szprycha CPK do Kijowa
Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że Polska proponowała włączenie do europejskiej sieci bazowej rozszerzonej TEN-T oraz europejskiego korytarza transportowego „Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie” odcinka kolejowego Lublin – Zamość – Bełżec – granica PL/UA i jego przedłużenia do Lwowa. – Na obecnym etapie uzgodnień w procedowanym projekcie nowego rozporządzenia TEN-T nie uwzględniono tej linii. Nadal trwają prace nad projektem w ramach instytucji unijnych – zastrzega Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.
Zwraca uwagę, że zgodnie z projektem nowego rozporządzenia TEN-T kolejny przegląd sieci nastąpi do 31 grudnia 2023 roku. – Mimo to spółka CPK podpisała z Kolejami Ukraińskimi porozumienie, które zakłada podjęcie wspólnych starań i przygotowanie studium wykonalności dla przedłużenia linii numer 5 na Ukrainę, w kierunku Lwowa, a docelowo Kijowa – zaznacza rzecznik resortu transportu.
Linie współfinansowane przez UE będą normalnotorowe, o szerokości 1435 mm. Ministerstwo nadmienia także, że Polska współpracuje z Ukrainą nad uruchomieniem kolejnych kolejowych połączeń. Podpisane przez spółkę CPK porozumienie z Kolejami Ukraińskimi (Ukrzaliznyca) zakłada ścisłą współpracę przy budowie od podstaw nowej linii KDP z Polski na odcinku z Trawnik przez Zamość do granicy PL/UA i dalej do Lwowa i Kijowa. Ma być to linia o europejskiej szerokości toru i prędkości eksploatacyjnej do 250 km/h. Umowa zakłada stworzenie grupy roboczej, która poprzez m.in. warsztaty, wspólne badania, wymianę dokumentacji i doświadczeń ma zrealizować cele podpisanego porozumienia. Partnerzy będą razem szukali możliwości pozyskania środków finansowych z UE na planowaną linię. W ramach współpracy wdrażane mają być standardy unijne w zakresie projektowania, budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej, w tym automatyki i telekomunikacji. W przyszłości strony porozumienia mają również wspólnie opracować model zarządzania wybudowanymi liniami.