Sieć TEN-T wchodzi tylko jednym torem z Polski z Ukrainę

Sieć TEN-T tylko z jednym połączeniem kolejowym Polski z Ukrainą. Na drugie zaczekamy co najmniej do 2023 roku.

Publikacja: 13.02.2023 17:12

Sieć TEN-T wchodzi tylko jednym torem z Polski z Ukrainę

PKP IC

Foto: PKP IC

Chociaż na terminalach kolejowych powstają zatory, a dla ukraińskich przedsiębiorców korytarze transportowe wiodły głównie przez Polskę, lipcowe rozszerzenie sieci TEN-T na Ukrainę przewiduje tylko jedno przejście z Polski, przez Medykę. 

Jedna szprycha CPK do Kijowa

Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że Polska proponowała włączenie do europejskiej sieci bazowej rozszerzonej TEN-T oraz europejskiego korytarza transportowego „Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie” odcinka kolejowego Lublin – Zamość – Bełżec – granica PL/UA i jego przedłużenia do Lwowa. – Na obecnym etapie uzgodnień w procedowanym projekcie nowego rozporządzenia TEN-T nie uwzględniono tej linii. Nadal trwają prace nad projektem w ramach instytucji unijnych – zastrzega Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś. 

Ukrzeleznica

Foto: Ukrzeleznica

Zwraca uwagę, że zgodnie z projektem nowego rozporządzenia TEN-T kolejny przegląd sieci nastąpi do 31 grudnia 2023 roku. – Mimo to spółka CPK podpisała z Kolejami Ukraińskimi porozumienie, które zakłada podjęcie wspólnych starań i przygotowanie studium wykonalności dla przedłużenia linii numer 5 na Ukrainę, w kierunku Lwowa, a docelowo Kijowa – zaznacza rzecznik resortu transportu. 

Linie współfinansowane przez UE będą normalnotorowe, o szerokości 1435 mm. Ministerstwo nadmienia także, że Polska współpracuje z Ukrainą nad uruchomieniem kolejnych kolejowych połączeń. Podpisane przez spółkę CPK porozumienie z Kolejami Ukraińskimi (Ukrzaliznyca) zakłada ścisłą współpracę przy budowie od podstaw nowej linii KDP z Polski na odcinku z Trawnik przez Zamość do granicy PL/UA i dalej do Lwowa i Kijowa. Ma być to linia o europejskiej szerokości toru i prędkości eksploatacyjnej do 250 km/h. Umowa zakłada stworzenie grupy roboczej, która poprzez m.in. warsztaty, wspólne badania, wymianę dokumentacji i doświadczeń ma zrealizować cele podpisanego porozumienia. Partnerzy będą razem szukali możliwości pozyskania środków finansowych z UE na planowaną linię. W ramach współpracy wdrażane mają być standardy unijne w zakresie projektowania, budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej, w tym automatyki i telekomunikacji. W przyszłości strony porozumienia mają również wspólnie opracować model zarządzania wybudowanymi liniami. 

Korytarz z Bałtyku

Lipcowa rewizja sieci TEN-T zakłada rozszerzenie czterech Europejskich Korytarzy Transportowych na Ukrainę i Republikę Mołdawii, w szczególności rozszerzenie Korytarza Morze Północne – Bałtyk przez Lwów i Kijów do Mariupola, przedłużenie nowo utworzonego Korytarza Bałtyk – Morze Czarne/Egejskie do Odessy przez Lwów i Kiszyniów oraz rozszerzenie korytarzy Bałtyk – Adriatyk i Ren – Dunaj do Lwowa.

Czytaj więcej

Poczta Polska sięga po rynek drobnicy międzynarodowej

W związku z powyższym przez Polskę mają przebiegać dwa korytarze transportowe sieci TEN-T łączące Polskę z Ukrainą, tj.:

- Morze Północne – Morze Bałtyckie;

- Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie.

Oba połączenia kolejowe między Polską a Ukrainą mają przebiegać przez przejście graniczne w Medyce. W związku z tym spółka planuje podjąć działania mające na celu polepszenie infrastruktury kolejowej na tym przejściu granicznym. W tym celu w nowej perspektywie finansowej UE planowany jest projekt „Prace na ciągu E 30 – linie kolejowe nr 91 i 92 na odcinku Rzeszów – Medyka (granica państwa) – prace projektowe”. 

Ministerstwo zapewnia, że nowe trasy sieci TEN-T będą udostępniane zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego.

Przejście w Dorohusku

We wspólnych polsko-ukraińskich wnioskach złożonych do CEF 18 stycznia 2023 roku znalazł się projekt PKP Polskich Linii Kolejowych SA oraz Kolei Ukraińskich (w zakresie kolejowego przejścia granicznego Dorohusk – Jagodin), w ramach którego przewiduje się:

- opracowanie studium wykonalności dla odcinka Lublin-Chełm-Dorohusk;

- opracowanie koncepcji optymalizacji przepustowości przejścia granicznego - zarówno linii 1435 mm, jak i, w stosownych przypadkach linii 1520 mm, a także infrastruktury powiązanej, takiej jak modernizacja i rozbudowa terminali w pobliżu granicy.

Ministerstwo Infrastruktury wymienia, że w zakresie korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie, w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. w najbliższym czasie planowane są do uruchomienia następujące zadania:

- „Prace na linii kolejowej C–E 20 na odcinku Skierniewice – Pilawa – Łuków”;

- „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia – etap II”;

Czytaj więcej

Białoruski transport rozjechał polskie firmy

- „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E 65 na odcinku Będzin - Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice (zadanie otrzymało dofinansowanie w ramach CEF 2)”;

- „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap IIA: linia E 30 stacja Gliwice Łabędy”;

- „Prace na obwodnicy towarowej Poznania”.

Ponadto w dalszej perspektywie czasowej (obecnie na etapie prac analitycznych i projektowych) planowane są następujące zadania:

- „Prace na linii kolejowej nr 3 (E 20) na odcinku Poznań Główny – Kunowice (granica państwa)”;

- „Poprawa przepustowości linii kolejowej nr 2 na odcinku Warszawa Wschodnia – Mińsk Mazowiecki – Siedlce”;

- „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Zawiercie – Będzin”;

- „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, na odcinku Katowice – Gliwice”;

- „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 59) Gliwice – Kędzierzyn-Koźle wraz ze stacją Gliwice”;

- „Poprawa parametrów linii 132 na odc. Bytom Bobrek – Opole Groszowice wraz z modernizacją węzła Opole oraz budową linii Pyskowice Miasto – Pyskowice”;

- „Prace na linii kolejowej C-E 30 na odcinku Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów”;

- „Prace na liniach kolejowych nr 91 i 92 na odcinku Rzeszów – Medyka (granica państwa) wraz z liniami przyległymi”;

- „Studium planistyczne rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej”;

- „Wstępne Studium Wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego wraz z opracowaniem Studium Wykonalności dla C-E 59 odcinek Święta Katarzyna – Wrocław Brochów – Wrocław Muchobór – Wrocław Kuźniki”;

- „Wstępne Studium Wykonalności Poznańskiego Węzła Kolejowego”.

Czytaj więcej

Polska traci miliony z cła

LHS inwestuje samodzielnie

Spółka PKP LHS zwiększa przewozy w grupach towarowych innych niż ruda żelaza, uaktywniła również spedycję, co pozwala zbilansować poszczególne segmenty rynku logistycznego. 

Spółka samodzielnie realizuje inwestycje. Na budowę Terminala Przeładunkowego w Woli Baranowskiej spółka uzyskała kredyt z EBI. W przypadku infrastruktury liniowej PKP LHS jako zarządca linii kolejowej 1520 mm nie ma szans na dofinansowanie UE w formie grantów na modernizację i rozbudowę, ponieważ nie stanowi elementu sieci TEN-T, a w świetle aktualnych zasad UE dot. przechodzenia na linie o rozstawie europejskim, projekt nie ma uzasadnienia. 

Projekty realizowane i zakończone

Ministerstwo Infrastruktury zaznacza, że w ramach modernizacji sieci TEN-w Polsce, PKP PLK realizuje następujące inwestycje:

- „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz”;

- „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol”;

- „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”;

- „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”;

- „Modernizacja linii kolejowej E 30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb”;

- „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie”;

Czytaj więcej

Przetargów dużo, ale ceny transportu spadają

- „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa”;

- „Prace na linii kolejowej C-E 20 na odcinku Łowicz Główny – Skierniewice”;

- „Zabudowa ERTMS (w zakresie linii nr 2 Warszawa – Terespol, nr 3 Warszawa – Kunowice, nr 91 Kraków – Rzeszów)”.

W ramach sieci TEN-T zostały zakończone następujące projekty:

- „Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III” (trwa zabudowa ETCS w ramach projektu sieciowego);

- „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot A – odcinek Warszawa Zachodnia – Miedniewice (Skierniewice), Faza II” (zasadnicze roboty zostały zakończone, trwają prace w zakresie ETCS);

- „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II. Wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Wrocław – Opole” (roboty zakończone w perspektywie 2007 – 2013, obecnie na wybranych odcinkach trwają prace w zakresie zwiększenia funkcjonalności ETCS).

Chociaż na terminalach kolejowych powstają zatory, a dla ukraińskich przedsiębiorców korytarze transportowe wiodły głównie przez Polskę, lipcowe rozszerzenie sieci TEN-T na Ukrainę przewiduje tylko jedno przejście z Polski, przez Medykę. 

Jedna szprycha CPK do Kijowa

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Szynowy
Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu
Szynowy
Niepewna przyszłość wynajmu lokomotyw
Szynowy
Robi się tłok na rynku wynajmu lokomotyw
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Szynowy
Na Jedwabnym Szlaku Rosja ustępuje pod naciskiem Chin
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego