Białoruś wpuści polskie ciężarówki tylko jednym przejściem

Od 18 lutego ciężarówki zarejestrowane w Polsce wjadą na Białoruś tylko przez polsko-białoruską granicę. Odpada przejazd przez Litwę. Tamtejsze służby zamknęły przejście w Bieniakoniach.

Publikacja: 17.02.2023 20:24

Białoruś wpuści polskie ciężarówki tylko jednym przejściem

Służba Celna Białorusi, przejście Kamiennej Łog, luty 2022

Foto: Służba Celna Białorusi

17 lutego Rada Ministrów Białorusi opublikowała uchwałę o zmianie uchwały o transporcie samochodowym, w której Białoruś zakazała wjazdu do siebie zarejestrowanych w Polsce ciężarówek przez granice innych państw. 

Tłumaczy ruch chęcią „równego obciążenia przejść granicznych”. – Reakcja Białorusi na działania naszego rządu zmierzające do ograniczenia ruchu na przejściach granicznych z tym krajem jest dla nas pewnym zaskoczeniem, choć należało się spodziewać również i takich decyzji – przyznaje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. Dodaje, że polscy przewoźnicy w niewielkim zakresie jeździli do Białorusi przez Litwę i Łotwę. 

Czytaj więcej

Popyt na ciężarówki cały czas wyprzedza podaż

Przewoźnik z Siedlec Karol Rychlik uważa, że ograniczenie miejsc wjazdu na Białoruś może być utrudnieniem dla tych przewoźników, którzy już zaplanowali sobie podróż. – W Koroszczynie trzeba czekać na przejazd granicy 8 godzin, więc mogli wybrać północną trasę i dla nich na pewno będą to utrudnienia. Na szczęście o tej porze roku ładunków jest mało. Problem zacznie się, gdy potoki towarowe wzrosną, a z nimi kolejki – obawia się Rychlik. 

Buczek podkreśla, że toczy się walka o rynek dalekowschodni. – Nie chcemy oddać przewoźnikom rosyjskim czy białoruskim kontraktów w przewozach na Daleki Wschód, w których się wyspecjalizowaliśmy – tłumaczy prezes ZMPD.

Na polsko-białoruskiej granicy funkcjonuje tylko przejście Koroszczyn-Kozłowicze (1200 odprawianych ciężarówek na dobę). Na litewsko-białoruskiej funkcjonują przejścia: Kamiennyj Łog (600 ciężarówek na dobę), Priwałka (230 na dobę) i do 16 stycznia Bieniakonie (do 250 ciężarówek na dobę), Kotłowka (250 na dobę). 

16 lutego Liwa zamknęła przejście w Bieniakoniach, aby zmniejszyć ryzyko białoruskiej kontrabandy. Litwa zakończyła także 16 lutego wspólne odprawy liewsko-białoruskie, więc na tamtejszych przejściach wydłużą się kolejki samochodów. 

17 lutego Rada Ministrów Białorusi opublikowała uchwałę o zmianie uchwały o transporcie samochodowym, w której Białoruś zakazała wjazdu do siebie zarejestrowanych w Polsce ciężarówek przez granice innych państw. 

Tłumaczy ruch chęcią „równego obciążenia przejść granicznych”. – Reakcja Białorusi na działania naszego rządu zmierzające do ograniczenia ruchu na przejściach granicznych z tym krajem jest dla nas pewnym zaskoczeniem, choć należało się spodziewać również i takich decyzji – przyznaje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. Dodaje, że polscy przewoźnicy w niewielkim zakresie jeździli do Białorusi przez Litwę i Łotwę. 

Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów