Białoruś wpuści polskie ciężarówki tylko jednym przejściem

Od 18 lutego ciężarówki zarejestrowane w Polsce wjadą na Białoruś tylko przez polsko-białoruską granicę. Odpada przejazd przez Litwę. Tamtejsze służby zamknęły przejście w Bieniakoniach.

Publikacja: 17.02.2023 20:24

Białoruś wpuści polskie ciężarówki tylko jednym przejściem

Foto: Służba Celna Białorusi

17 lutego Rada Ministrów Białorusi opublikowała uchwałę o zmianie uchwały o transporcie samochodowym, w której Białoruś zakazała wjazdu do siebie zarejestrowanych w Polsce ciężarówek przez granice innych państw. 

Tłumaczy ruch chęcią „równego obciążenia przejść granicznych”. – Reakcja Białorusi na działania naszego rządu zmierzające do ograniczenia ruchu na przejściach granicznych z tym krajem jest dla nas pewnym zaskoczeniem, choć należało się spodziewać również i takich decyzji – przyznaje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. Dodaje, że polscy przewoźnicy w niewielkim zakresie jeździli do Białorusi przez Litwę i Łotwę. 

Czytaj więcej

Popyt na ciężarówki cały czas wyprzedza podaż

Przewoźnik z Siedlec Karol Rychlik uważa, że ograniczenie miejsc wjazdu na Białoruś może być utrudnieniem dla tych przewoźników, którzy już zaplanowali sobie podróż. – W Koroszczynie trzeba czekać na przejazd granicy 8 godzin, więc mogli wybrać północną trasę i dla nich na pewno będą to utrudnienia. Na szczęście o tej porze roku ładunków jest mało. Problem zacznie się, gdy potoki towarowe wzrosną, a z nimi kolejki – obawia się Rychlik. 

Buczek podkreśla, że toczy się walka o rynek dalekowschodni. – Nie chcemy oddać przewoźnikom rosyjskim czy białoruskim kontraktów w przewozach na Daleki Wschód, w których się wyspecjalizowaliśmy – tłumaczy prezes ZMPD.

Na polsko-białoruskiej granicy funkcjonuje tylko przejście Koroszczyn-Kozłowicze (1200 odprawianych ciężarówek na dobę). Na litewsko-białoruskiej funkcjonują przejścia: Kamiennyj Łog (600 ciężarówek na dobę), Priwałka (230 na dobę) i do 16 stycznia Bieniakonie (do 250 ciężarówek na dobę), Kotłowka (250 na dobę). 

16 lutego Liwa zamknęła przejście w Bieniakoniach, aby zmniejszyć ryzyko białoruskiej kontrabandy. Litwa zakończyła także 16 lutego wspólne odprawy liewsko-białoruskie, więc na tamtejszych przejściach wydłużą się kolejki samochodów. 

17 lutego Rada Ministrów Białorusi opublikowała uchwałę o zmianie uchwały o transporcie samochodowym, w której Białoruś zakazała wjazdu do siebie zarejestrowanych w Polsce ciężarówek przez granice innych państw. 

Tłumaczy ruch chęcią „równego obciążenia przejść granicznych”. – Reakcja Białorusi na działania naszego rządu zmierzające do ograniczenia ruchu na przejściach granicznych z tym krajem jest dla nas pewnym zaskoczeniem, choć należało się spodziewać również i takich decyzji – przyznaje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. Dodaje, że polscy przewoźnicy w niewielkim zakresie jeździli do Białorusi przez Litwę i Łotwę. 

Drogowy
Jesienne żniwa transportowe nie poprawią rentowności transportu
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej
Drogowy
Kanada testuje Solarisy
Drogowy
Chińczycy zdobyli rosyjski rynek ciężarówek
Drogowy
Nadchodzi nowa generacja ciężarówek Jelcz. Tylko kierownica została taka sama
Materiał Promocyjny
Sieć kampusowa 5G dla bezpieczeństwa danych
Drogowy
Słabe perspektywy producentów naczep
Drogowy
Na placach stoi 2 tysiące ciężarówek ze starymi tachografami