Kazachstan domaga się otwarcia dla swoich pojazdów przejścia w Kukurykach

Władze w Astanie interweniowały w sprawie zamknięcia przejść granicznych Polski z Białorusią dla ciężarówek spoza UE i EFTA, poinformowała 24 lutego Narodowa Izba Przedsiębiorców Kazachstanu Atameken.

Publikacja: 25.02.2023 17:51

Kazachstan domaga się otwarcia dla swoich pojazdów przejścia w Kukurykach

ZMPD

Foto: ZMPD

Polska wprowadziła 21 lutego zakaz ruchu ciężarówek na polsko-białoruskim przejściu granicznym Kukuryki-Kozłowicze. Zakaz ten dotyczy wszystkich ciężarówek niezarejestrowanych w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). – Nowymi ograniczeniami objęto także kazachskich przewoźników, którzy przewożą towary eksportowe z Kazachstanu do krajów europejskich, a także towary europejskie wysyłane do kazachskich przedsiębiorstw. I to są milionowe straty. Według stanu na 23 lutego w Polsce znajduje się ponad 150 kazachskich pojazdów, a w kierunku Unii Europejskiej jedzie ponad sto. Logistyka jest zakłócona, koszty transportu rosną – alarmuje dyrektor Departamentu Logistyki i Transportu w Atameken Murat Amrin. 

Dyrektor dodał, że, w tej sprawie interweniowały już Ambasada Republiki Kazachstanu i Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Kazachstanu. Placówka dyplomatyczna w Warszawie skierowała już do władz Polski notę o konieczności zniesienia ograniczeń dla kazachstańskich przewoźników. 

Atameken zaznaczył, że władze Kazachstanu rozpoczęły negocjacje z Litwą w sprawie umożliwienia przejazdu kazachskim ciężarówkom i wyjazdu tych aut, które nie mogą opuścić Polski.

Agencja Belsat zaznacza, że jej dziennikarze rozmawiali na przejściu w Kukurykach z kierowcami, od których usłyszeli, że „duża część zarejestrowanych w Kazachstanie ciężarówek należy w rzeczywistości do rosyjskich firm i wiezie towary do Rosji, omijając w ten sposób unijne sankcje”.

Belsat zacytowała także szefa białoruskich władz Aleksandra Łukaszenkę, który stwierdził, że Białoruś ograniczenia te „ani ziębią, ani grzeją”. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Rok wojny w transporcie

MSWiA zamknęła 10 lutego przejście w Bobrownikach po skazaniu jednego z liderów Związku Polaków na Białorusi Andrzeja Poczobuta. 24 lutego Polska zaczęła montować dodatkowe zabezpieczenia (w tym zapory przeciwczołgowe) na granicy z Rosją i Białorusią. 

Polska wprowadziła 21 lutego zakaz ruchu ciężarówek na polsko-białoruskim przejściu granicznym Kukuryki-Kozłowicze. Zakaz ten dotyczy wszystkich ciężarówek niezarejestrowanych w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). – Nowymi ograniczeniami objęto także kazachskich przewoźników, którzy przewożą towary eksportowe z Kazachstanu do krajów europejskich, a także towary europejskie wysyłane do kazachskich przedsiębiorstw. I to są milionowe straty. Według stanu na 23 lutego w Polsce znajduje się ponad 150 kazachskich pojazdów, a w kierunku Unii Europejskiej jedzie ponad sto. Logistyka jest zakłócona, koszty transportu rosną – alarmuje dyrektor Departamentu Logistyki i Transportu w Atameken Murat Amrin. 

Reklama
Drogowy
Więcej parkingów, aby nie rozwadniać Pakietu Mobilności
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Drogowy
Ruszają polskie kontrole graniczne
Drogowy
Przewoźnicy cierpią, gdy zamiera przemysł
Drogowy
Fanom ciężarówek serce zabije mocniej
Drogowy
Narasta zadłużenie firm transportowych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama