Kazachstan domaga się otwarcia dla swoich pojazdów przejścia w Kukurykach

Władze w Astanie interweniowały w sprawie zamknięcia przejść granicznych Polski z Białorusią dla ciężarówek spoza UE i EFTA, poinformowała 24 lutego Narodowa Izba Przedsiębiorców Kazachstanu Atameken.

Publikacja: 25.02.2023 17:51

Kazachstan domaga się otwarcia dla swoich pojazdów przejścia w Kukurykach

Foto: ZMPD

Polska wprowadziła 21 lutego zakaz ruchu ciężarówek na polsko-białoruskim przejściu granicznym Kukuryki-Kozłowicze. Zakaz ten dotyczy wszystkich ciężarówek niezarejestrowanych w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). – Nowymi ograniczeniami objęto także kazachskich przewoźników, którzy przewożą towary eksportowe z Kazachstanu do krajów europejskich, a także towary europejskie wysyłane do kazachskich przedsiębiorstw. I to są milionowe straty. Według stanu na 23 lutego w Polsce znajduje się ponad 150 kazachskich pojazdów, a w kierunku Unii Europejskiej jedzie ponad sto. Logistyka jest zakłócona, koszty transportu rosną – alarmuje dyrektor Departamentu Logistyki i Transportu w Atameken Murat Amrin. 

Dyrektor dodał, że, w tej sprawie interweniowały już Ambasada Republiki Kazachstanu i Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Kazachstanu. Placówka dyplomatyczna w Warszawie skierowała już do władz Polski notę o konieczności zniesienia ograniczeń dla kazachstańskich przewoźników. 

Atameken zaznaczył, że władze Kazachstanu rozpoczęły negocjacje z Litwą w sprawie umożliwienia przejazdu kazachskim ciężarówkom i wyjazdu tych aut, które nie mogą opuścić Polski.

Agencja Belsat zaznacza, że jej dziennikarze rozmawiali na przejściu w Kukurykach z kierowcami, od których usłyszeli, że „duża część zarejestrowanych w Kazachstanie ciężarówek należy w rzeczywistości do rosyjskich firm i wiezie towary do Rosji, omijając w ten sposób unijne sankcje”.

Belsat zacytowała także szefa białoruskich władz Aleksandra Łukaszenkę, który stwierdził, że Białoruś ograniczenia te „ani ziębią, ani grzeją”. 

Czytaj więcej

Rok wojny w transporcie

MSWiA zamknęła 10 lutego przejście w Bobrownikach po skazaniu jednego z liderów Związku Polaków na Białorusi Andrzeja Poczobuta. 24 lutego Polska zaczęła montować dodatkowe zabezpieczenia (w tym zapory przeciwczołgowe) na granicy z Rosją i Białorusią. 

Polska wprowadziła 21 lutego zakaz ruchu ciężarówek na polsko-białoruskim przejściu granicznym Kukuryki-Kozłowicze. Zakaz ten dotyczy wszystkich ciężarówek niezarejestrowanych w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). – Nowymi ograniczeniami objęto także kazachskich przewoźników, którzy przewożą towary eksportowe z Kazachstanu do krajów europejskich, a także towary europejskie wysyłane do kazachskich przedsiębiorstw. I to są milionowe straty. Według stanu na 23 lutego w Polsce znajduje się ponad 150 kazachskich pojazdów, a w kierunku Unii Europejskiej jedzie ponad sto. Logistyka jest zakłócona, koszty transportu rosną – alarmuje dyrektor Departamentu Logistyki i Transportu w Atameken Murat Amrin. 

Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą