Kazachstan domaga się otwarcia dla swoich pojazdów przejścia w Kukurykach

Władze w Astanie interweniowały w sprawie zamknięcia przejść granicznych Polski z Białorusią dla ciężarówek spoza UE i EFTA, poinformowała 24 lutego Narodowa Izba Przedsiębiorców Kazachstanu Atameken.

Publikacja: 25.02.2023 17:51

Kazachstan domaga się otwarcia dla swoich pojazdów przejścia w Kukurykach

Foto: ZMPD

Polska wprowadziła 21 lutego zakaz ruchu ciężarówek na polsko-białoruskim przejściu granicznym Kukuryki-Kozłowicze. Zakaz ten dotyczy wszystkich ciężarówek niezarejestrowanych w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). – Nowymi ograniczeniami objęto także kazachskich przewoźników, którzy przewożą towary eksportowe z Kazachstanu do krajów europejskich, a także towary europejskie wysyłane do kazachskich przedsiębiorstw. I to są milionowe straty. Według stanu na 23 lutego w Polsce znajduje się ponad 150 kazachskich pojazdów, a w kierunku Unii Europejskiej jedzie ponad sto. Logistyka jest zakłócona, koszty transportu rosną – alarmuje dyrektor Departamentu Logistyki i Transportu w Atameken Murat Amrin. 

Dyrektor dodał, że, w tej sprawie interweniowały już Ambasada Republiki Kazachstanu i Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Kazachstanu. Placówka dyplomatyczna w Warszawie skierowała już do władz Polski notę o konieczności zniesienia ograniczeń dla kazachstańskich przewoźników. 

Atameken zaznaczył, że władze Kazachstanu rozpoczęły negocjacje z Litwą w sprawie umożliwienia przejazdu kazachskim ciężarówkom i wyjazdu tych aut, które nie mogą opuścić Polski.

Agencja Belsat zaznacza, że jej dziennikarze rozmawiali na przejściu w Kukurykach z kierowcami, od których usłyszeli, że „duża część zarejestrowanych w Kazachstanie ciężarówek należy w rzeczywistości do rosyjskich firm i wiezie towary do Rosji, omijając w ten sposób unijne sankcje”.

Belsat zacytowała także szefa białoruskich władz Aleksandra Łukaszenkę, który stwierdził, że Białoruś ograniczenia te „ani ziębią, ani grzeją”. 

Czytaj więcej

Rok wojny w transporcie

MSWiA zamknęła 10 lutego przejście w Bobrownikach po skazaniu jednego z liderów Związku Polaków na Białorusi Andrzeja Poczobuta. 24 lutego Polska zaczęła montować dodatkowe zabezpieczenia (w tym zapory przeciwczołgowe) na granicy z Rosją i Białorusią. 

Polska wprowadziła 21 lutego zakaz ruchu ciężarówek na polsko-białoruskim przejściu granicznym Kukuryki-Kozłowicze. Zakaz ten dotyczy wszystkich ciężarówek niezarejestrowanych w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). – Nowymi ograniczeniami objęto także kazachskich przewoźników, którzy przewożą towary eksportowe z Kazachstanu do krajów europejskich, a także towary europejskie wysyłane do kazachskich przedsiębiorstw. I to są milionowe straty. Według stanu na 23 lutego w Polsce znajduje się ponad 150 kazachskich pojazdów, a w kierunku Unii Europejskiej jedzie ponad sto. Logistyka jest zakłócona, koszty transportu rosną – alarmuje dyrektor Departamentu Logistyki i Transportu w Atameken Murat Amrin. 

Drogowy
Kanada testuje Solarisy
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Drogowy
Chińczycy zdobyli rosyjski rynek ciężarówek
Drogowy
Nadchodzi nowa generacja ciężarówek Jelcz. Tylko kierownica została taka sama
Drogowy
Słabe perspektywy producentów naczep
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Drogowy
Na placach stoi 2 tysiące ciężarówek ze starymi tachografami
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej