Rok wojny w transporcie

Ukraina przeniosła przewozy z morza na ląd, a tamtejsi przedsiębiorcy firmy do Polski. Uchodźcy masowo podejmują pracę.

Publikacja: 23.02.2023 08:36

Rok wojny w transporcie

Port Odessa

Foto: Port Odessa

Od marca do sierpnia 2022 roku największy ukraiński port w Odessie nie przyjmował statków. Cały potok towarów, głównie zbóż, trafił do państw ościennych. Od początku wojny ruch towarowy z portu Konstanca na Ukrainę wyniósł 11,85 mln ton, z czego 5,4 mln ton drogą morską i barkami 6,4 mln ton. Polskie porty morskie przejęły 4 mln ton ukraińskich ładunków. 

Gwałtownie wrósł ruch lądowy. O 32 proc. wzrosła liczba odprawionych na granicy pociągów towarowych. Spółka PKP LHS zanotowała rekordowy rok, przetransportowała ponad 11 mln ton ładunków. 

Project 44

Foto: Project 44

Transport samochodowy

Przez polskie terminale graniczne z Ukrainą odprawiono o 20 proc. więcej ciężkich pojazdów. W 2022 roku po raz pierwszy w historii ruch ciężarówek na granicy polsko-ukraińskiej przekroczył milion przejazdów. 

Ukraińscy przedsiębiorcy masowo zakładają firmy w Polsce. COIG podlicza, że w 2022 roku wśród nowo rejestrowanych firm w KRS, powstało 11 595 spółek z udziałem kapitału zagranicznego. Jest to najlepszy wynik w historii, większy o 10,49% w stosunku do 2021 roku. 

Najwięcej nowych firm ma kapitał z Ukrainy (4821), z Białorusi (1769) i Niemiec (418). Nowo rejestrowane firmy z kapitałem zagranicznym to głównie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (96,18%), a główną działalnością (1022) jest transport międzynarodowy.  

Czytaj więcej

Deweloperów magazynowych czeka spokojniejszy rok

COIG wylicza, że w Polsce działa 25 289 spółek, w których jednym z udziałowców jest ukraińska firma lub osoba fizyczna posiadająca ukraińskie obywatelstwo (lub jest beneficjentem rzeczywistym). Transportem towarów zajmuje się 2079 spółek i jest to najczęściej występujący typ działalności wśród firm z kapitałem ukraińskim. 

Samodzielni Ukraińcy

Od 24 lutego 2022 r. do 20 lutego 2023 r. w Polsce przebywało ok. 1,884 mln uchodźców z Ukrainy. Z danych MRiPS (z dn. 6 lutego 2023 r.) wynika, że 1,5 mln osób ma nadany numer PESEL, z tego ok. 500 tys. to dzieci. 900 tys. osób z Ukrainy podjęło w Polsce zatrudnienie na uproszczonych zasadach. 

Resort podaje, że obywatele Ukrainy chcą w Polsce funkcjonować samodzielnie. Potwierdza to raport Grupy Progres analizujący aktywność zawodową Ukraińców w czasie wojny, według którego, spora część uchodźców ze Wschodu pracowała tymczasowo – w 2022 r. liczba Ukraińców, którzy decydowali się na ten rodzaj zatrudnienia była o 34 proc. wyższa niż w 2021 r. Najwyższy wzrost (aż o 31 proc.) zanotowano po wybuchu wojny – od marca do grudnia. Co więcej, z początkiem listopada nasiliło się zainteresowanie Ukraińców pracą tymczasową – o ponad 15 proc. w porównaniu do analogicznych miesięcy w 2021 r. 

Czytaj więcej

Czy przewoźników czeka koncentracja?

Z danych Ministerstwa Gospodarki Ukrainy wynika, że jesienią ponad 50 proc. przedsiębiorstw ograniczyło zasięg terytorialny swojej działalności, 31 proc. zostało zmuszonych do zamknięcia części swoich biur lub punktów sprzedaży, a 3 proc. całkowicie zaprzestało działalności. Tylko w październiku 2022 r. aż 761 przedsiębiorstw relokowało się na bezpieczniejsze terytoria. Wśród nich 40 proc. to firmy zajmujące się handlem i naprawą pojazdów samochodowych, a prawie 32 proc. przemysłem przetwórczym. Kolejne 274 przedsiębiorstwa oczekiwały na relokację. 

Pociągnęło to za sobą zwolnienia na Ukrainie. Ich skalę obrazuje wskaźnik bezrobocia – w 2021 r. wynosiło ono 10,3 proc. a w styczniu 2023 r. było szacowane na 30 proc. – Niestety na niewielkim poziomie utrzymała się skłonność do relokacji – tylko nieco ponad 5 proc. badanych zgadza się na zmianę miejsca zamieszkania, jeśli dzięki temu może liczyć na dobrą pracę, mieszkanie i opiekę nad nimi oraz ich rodziną – podkreśla prezes Grupy Progres Cezary Maciołek.

Od marca do sierpnia 2022 roku największy ukraiński port w Odessie nie przyjmował statków. Cały potok towarów, głównie zbóż, trafił do państw ościennych. Od początku wojny ruch towarowy z portu Konstanca na Ukrainę wyniósł 11,85 mln ton, z czego 5,4 mln ton drogą morską i barkami 6,4 mln ton. Polskie porty morskie przejęły 4 mln ton ukraińskich ładunków. 

Gwałtownie wrósł ruch lądowy. O 32 proc. wzrosła liczba odprawionych na granicy pociągów towarowych. Spółka PKP LHS zanotowała rekordowy rok, przetransportowała ponad 11 mln ton ładunków. 

Pozostało 85% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów