Na granicy z Rosją osobówki zastąpiły samochody ciężarowe

Straż Graniczna podała, że w pierwszym półroczu liczba ciężarówek przekraczających polsko-rosyjską granicę zmalała o 41 proc., ale w tym samym czasie ruch aut osobowych niemal potroił się.

Publikacja: 02.08.2023 17:35

Na granicy z Rosją osobówki zastąpiły samochody ciężarowe

Foto: KAS

W pierwszej połowie roku z Polski do Rosji wyjechało 14,1 tys. ciężarówek, o 41 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2022, ale w tym samym czasie liczba aut osobowych wzrosłą o 179 proc. do 87,7 tys. zaś autobusów o 69 proc. do 2,2 tys. 

Na granicy z Białorusią liczba ciężarówek zmalała o 21 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 roku. Liczba aut osobowych zmalała o 15 proc. zaś autobusów wzrosła o 29 proc. 

Czytaj więcej

Logistyka kontraktowa przebiła oczekiwania na 2023 rok

Malejący ruch towarowy dostrzeżony jest także przez badającą przepływy towarów firmę FourKites. Szacuje ona, że od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę 24 lutego 2022 roku nastąpił znaczny spadek dostaw całosamochodowych i drobnicowych do Rosji i te niskie poziomy utrzymują się od tego czasu. Od kwietnia 2022 roku 14-dniowa średnia wielkość importu konsekwentnie wykazuje spadek rok do roku. Obecnie wielkość importu pozostaje poniżej poprzedniego poziomu i spadła o 60% r/r. – Dane dotyczące importu Rosji są wynikiem zaprzestania przez wielu międzynarodowych firm operacji i operacji handlowych do Rosji od początku wojny. Szczyty i doliny popytu, które obserwujemy w danych dotyczących importu do Rosji, wynikają przede wszystkim z popytu konsumpcyjnego i sezonowości produktów. Nasze dane często odzwierciedlają średnie i duże firmy regionalne i międzynarodowe, które dostarczają towary w całym regionie EMEA, a w przypadku Rosji wielu producentów musiało szukać lokalnych źródeł zaopatrzenia w produkty, aby móc kontynuować działalność – tłumaczy Glenn Koepke z FourKites.

Od lutego 2022 roku UE zakazała eksportu do Rosji towarów o wartości 43,9 mld EUR i importu do UE towarów o wartości 91,2 mld EUR. Oznacza to, że w porównaniu z 2021 r. sankcjom podlega 49% eksportu i 58% importu.  

FourKites

Przewozy do Rosji nadal trwają, choć Rosja wykluczyła polskich przewoźników. Zaopatrzenie przewożą samochody z rejestracjami krajów nadbałtyckich oraz krajów bałkańskich. Na granicy zauważamy coraz więcej pojazdów z krajów bałkańskich, których tu wcześniej nie było. Na terminale w Białorusi zaczęły jeździć firmy, których dotychczas nie widywano. Niepokojące jest to, że firmy chcące ominąć sankcje korzystają z usług tych przewoźników. Prawdopodobnie kolejne miesiące przyniosą nasilenie tych aktywności u niektórych przewoźników – spodziewa się założyciel agencji celnej Bunasta Jurgis Adomavičius. 

Czytaj więcej

Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?

Adomavičius uważa, że samochody jadące do krajów Azji Środkowej mogą faktycznie przewozić kontrabandę. – Rozwiązaniem może być zastosowanie obowiązkowych gwarancji tranzytowych. Pozwoli to na monitorowanie przepływu towaru, jak i zapewni, że opłaty celne zostaną uiszczone w kraju, do którego towary są transportowane. Gwarancja tranzytowa zapewnia, że towar zostanie dostarczony np. do Kazachstanu. Jeśli tak się nie stanie, to pośrednik celny wystawiający gwarancję będzie musiał uiścić podatek w całości. Średnio może to być nawet 50-60 tys. euro. Zauważamy, że coraz mniej firm korzysta z tej usługi, a firmy organizujące obejście sankcji przejmują część przewoźników. Oznacza to, że część transportu z krajów bałkańskich może tak naprawdę być próbą omijania sankcji nałożonych na Rosję – ostrzega Adomavičius. 

W pierwszej połowie roku z Polski do Rosji wyjechało 14,1 tys. ciężarówek, o 41 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2022, ale w tym samym czasie liczba aut osobowych wzrosłą o 179 proc. do 87,7 tys. zaś autobusów o 69 proc. do 2,2 tys. 

Na granicy z Białorusią liczba ciężarówek zmalała o 21 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 roku. Liczba aut osobowych zmalała o 15 proc. zaś autobusów wzrosła o 29 proc. 

Pozostało 87% artykułu
Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?