W Polsce od ponad 30 lat samochody ciężarowe transportują ciekłe aluminium. Jego dostawy docierają także do jednej z największych odlewni w Volkswagena, w Poznaniu. Blisko co trzeci samochód tej marki ma części odlewane właśnie w tym zakładzie, z którego rocznie wyjeżdża 4,5 mln komponentów.
Dostawy do VW Poznań trwają od 2016 roku. W roku 2022 zakład zakupił dwie trzecie aluminium w formie ciekłej, to jest 16 878 ton. Dostawcami są Alumetal (Nowa Sól), Nicromet (Oświęcim), Bobrek (miejscowość Bobrek, Poznań). Dzięki uniknięciu powtórnego podgrzewania aluminium, redukcja emisji CO2 wyniosła tylko w jednym roku 3 368,58 tony.
Czytaj więcej
Polska spółka Nevomo pracuje nad napędzanymi elektromagnetycznie wagonami, które przyspieszą przewozy bocznicowe, a docelowo także na głównych liniach.
W tradycyjnym procesie odlewniczym wykorzystuje się gąski aluminiowe, które w zakładzie są przetapiane. Aby uniknąć ponownego przetapiania surowca, a tym samym zmniejszyć zużycie energii i ograniczyć emisję CO2, aluminium transportowane jest w stanie ciekłym bezpośrednio do odlewni, gdzie niemal od razu wykorzystywane jest w produkcji.
Służą do tego naczepy, każda z trzema termosami o pojemności 5 ton ciekłego aluminium, rozgrzanego do ok. 700 stopni C. Nicromet transportuje aluminium w formie ciekłej od 1996 r., a w 2015 r. rozpoczął dostawy na duże odległości specjalnie przystosowanymi samochodami, bezpośrednio do maszyn odlewniczych w fabryce klienta. Spadek temperatury podczas transportu wynosi mniej niż 10 stopni C na godzinę.