Napędzane elektromagnetycznie wagony po pierwszych próbach

Polska spółka Nevomo pracuje nad napędzanymi elektromagnetycznie wagonami, które przyspieszą przewozy bocznicowe, a docelowo także na głównych liniach.

Publikacja: 07.10.2023 21:17

Napędzane elektromagnetycznie wagony po pierwszych próbach

Foto: Nevomo

MagRail Booster to zmodernizowany wagon z silnikiem liniowym, pozwalający pojazdowi poruszać się bez lokomotywy. Na poligonie w Nowej Sarzynie od kilku tygodni wagon jeździ z prędkością do 15 km/h. – To rozwiązanie dla bocznic i terenów zakładowych. Wagonem można sterować z poziomu tableta lub centrum sterowania – wyjaśnia współzałożyciel firmy Nevomo Kacper Koniarski. 

Tłumaczy, że za bezpieczeństwo i precyzję ruchu odpowiada klasyczny system sterowania ruchem, wspomagany niskopoziomowymi algorytmami sterowania napędem. Koniarski dodaje, że technologia pozwala na automatyzację ruchu i elektryfikację infrastruktury przy większej elastyczności, pojemności i zwiększonej dynamice przewozów. Koszt modernizacji torów jest mniejszy niż przebudowa dla klasycznych przewozów, zapewnia Nevomo. 

Czytaj więcej

Producent naczep Schmitz na plusie po ubiegłym roku

Firma zakłada, że wagony wyposażone w MagRail Booster będą mogły poruszać się po konwencjonalnej infrastrukturze kolejowej wyposażonej w cewki, a prędkość w przewozach towarowych wyniesie nawet 160 km/h. 

Wagon porusza się bez lokomotywy, jednak wymaga doposażenia w importowany z Chin ważący 1 tonę (1,5 tony z mocowaniem) magnes neodymowy. Także torowisko musi być wyposażone w cewki, które tworzą pole elektromagnetyczne. Na koniec ładunek z wagonów sterowanych trzeba przeładować na zwykłe formowanego pociągu. Na targach kolejowych Trako 2023 spółka zaprezentowała próbny wagon. 

Nevomo

W sumie są to spore inwestycje (cewki są z miedzi) i kilka hut, które rozważały wykorzystanie technologii Nevomo, wycofało się z pomysłu. Firma pracuje nad cewkami z aluminium, co ma obniżyć nakłady na infrastrukturę. 

Nevomo uzyskało wsparcie kilku dużych organizacji. Koleje Francuskie (SNCF), które niedawno zawarły umowę o współpracy z Nevomo, badają potencjał do wykorzystania MagRail Booster na swojej sieci kolejowej, zarówno w transporcie pasażerskim, jak i towarowym. W szczególności wykorzystanie MagRail Booster może zwiększyć przepustowość paryskiej sieci kolei aglomeracyjnej poprzez precyzyjne zahamowywanie istniejących składów pociągów na stacjach oraz lepsze przyspieszanie po zatrzymaniu. Pierwsze komercyjne wdrożenia technologii MagRail Booster są planowane już na lata 2024-2025, począwszy od zastosowań w transporcie towarowym, np. w strefach przemysłowych lub portach. 

Czytaj więcej

Dla obrony wolności potrzebna jest dobrze zorganizowana kolej

Inna firma to GATX Rail Europe, zajmująca się wynajmem i utrzymaniem wagonów. 

Nevomo uważa, że wykorzystując pole elektromagnetyczne cewek doprowadzi do lewitacji wagonów i podniesie prędkości ich jazdy do 550 km/h. 

MagRail Booster to zmodernizowany wagon z silnikiem liniowym, pozwalający pojazdowi poruszać się bez lokomotywy. Na poligonie w Nowej Sarzynie od kilku tygodni wagon jeździ z prędkością do 15 km/h. – To rozwiązanie dla bocznic i terenów zakładowych. Wagonem można sterować z poziomu tableta lub centrum sterowania – wyjaśnia współzałożyciel firmy Nevomo Kacper Koniarski. 

Tłumaczy, że za bezpieczeństwo i precyzję ruchu odpowiada klasyczny system sterowania ruchem, wspomagany niskopoziomowymi algorytmami sterowania napędem. Koniarski dodaje, że technologia pozwala na automatyzację ruchu i elektryfikację infrastruktury przy większej elastyczności, pojemności i zwiększonej dynamice przewozów. Koszt modernizacji torów jest mniejszy niż przebudowa dla klasycznych przewozów, zapewnia Nevomo. 

Szynowy
Nadal rosną wyniki PKP Intercity
Szynowy
Dwadzieścia lat polskiej kolei w Unii Europejskiej
Szynowy
Najlepszy marzec w kolejowych statystykach
Szynowy
Koleje dla CPK na 350 km/h
Szynowy
Wczoraj wypadek, dzisiaj wyrok: kolizja w Ghanie