MagRail Booster to zmodernizowany wagon z silnikiem liniowym, pozwalający pojazdowi poruszać się bez lokomotywy. Na poligonie w Nowej Sarzynie od kilku tygodni wagon jeździ z prędkością do 15 km/h. – To rozwiązanie dla bocznic i terenów zakładowych. Wagonem można sterować z poziomu tableta lub centrum sterowania – wyjaśnia współzałożyciel firmy Nevomo Kacper Koniarski.
Tłumaczy, że za bezpieczeństwo i precyzję ruchu odpowiada klasyczny system sterowania ruchem, wspomagany niskopoziomowymi algorytmami sterowania napędem. Koniarski dodaje, że technologia pozwala na automatyzację ruchu i elektryfikację infrastruktury przy większej elastyczności, pojemności i zwiększonej dynamice przewozów. Koszt modernizacji torów jest mniejszy niż przebudowa dla klasycznych przewozów, zapewnia Nevomo.
Czytaj więcej
Największy europejski producent naczep wyszedł ze strat i zakończył ostatni rok obrachunkowy zyskami. Konkurenci także poprawili wyniki.
Firma zakłada, że wagony wyposażone w MagRail Booster będą mogły poruszać się po konwencjonalnej infrastrukturze kolejowej wyposażonej w cewki, a prędkość w przewozach towarowych wyniesie nawet 160 km/h.
Wagon porusza się bez lokomotywy, jednak wymaga doposażenia w importowany z Chin ważący 1 tonę (1,5 tony z mocowaniem) magnes neodymowy. Także torowisko musi być wyposażone w cewki, które tworzą pole elektromagnetyczne. Na koniec ładunek z wagonów sterowanych trzeba przeładować na zwykłe formowanego pociągu. Na targach kolejowych Trako 2023 spółka zaprezentowała próbny wagon.