Wielton walczy ze słabnącym rynkiem

Przewoźnicy tną zakupy taboru, a Wielton tnie koszty na coraz trudniejszym rynku.

Publikacja: 20.11.2023 08:26

Wielton walczy ze słabnącym rynkiem

Foto: Grupa Wielton

Po trzech kwartałach 2023 roku Grupa Wielton zanotowała 10,5-procentowy spadek ilości sprzedanych pojazdów i zabudów do 15 684 sztuk. Przychody zmalały 0 2,1 proc. do 2,44 mld zł. Portfel zamówień na koniec kwartału zmalał do 6200 sztuk, gdy rok wcześniej tylko w Polsce i Wielkiej Brytanii klienci złożyli zamówienia na 7,5 tys. pojazdów. 

Grupa Wielton utrzymała jednak pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynków, pomimo wyraźnego spowolnienia w europejskim sektorze transportowym. We Francji Spółka Fruehauf, z udziałami wynoszącymi 19,3 proc. utrzymała pozycję lidera tamtejszego rynku. Sprzedaż wyniosła 3 309 pojazdów, o 8,5 proc. mniej niż trzech kwartałach 2022 roku.  Skonsolidowane przychody firmy zwiększyły się rdr. o 2,4 proc., do 547,5 mln zł. Po trzech kwartałach pojawił się zysk EBITDA sięgający 5,7 mln zł. 

Czytaj więcej

Zbliża się rok przejęć, sezon otwiera Waberer’s

W Polsce z udziałami 14,5 proc. na miejscu trzecim uplasowała się spółka Wielton. Jej sprzedaż była na poziomie 3 822 sztuk pojazdów (spadek rdr. o 10,4 proc.). Przychody spółki w Polsce wyniosły 501,3 mln zł wobec 499,5 mln zł po trzech kwartałach 2022 r. (wzrost o 0,4 proc.). 

Brytyjska spółka Lawrence David zachowała drugie miejsce na rynku z udziałami na poziomie 12,5 proc. Sprzedaż pojazdów wyniosła 2 789 szt. (spadek o 21,3 proc. rdr.) przy przychodach na poziomie 427 mln zł, czyli o 5 proc. niższych niż przed rokiem. Niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH spadły Na szóste miejsce, z piątego przed rokiem. Sprzedaż spółek spadła o 16,4 proc. do 1 289 sztuk. Skonsolidowane przychody Langendorf oraz Wielton GmbH w Niemczech zmalały o 18,3 proc., do 276,4 mln zł. 

Włoska spółka Viberti zwiększyła sprzedaż pojazdów o 8,2 proc. do 776 sztuk. Jej udziały w rynku włoskim, który zmniejszył się rdr. o 9,4 proc., wyniosły 7 proc. Zapewniło to jej piątą pozycję rynkową. Przychody firmy wyniosły 112,9 mln zł, zwiększyły się rdr. o 17,5 proc. 

Po trzech kwartałach spółka Guillén uplasowała się na dziewiątej pozycji, z udziałami w rynku hiszpańskim na poziomie 2,1 proc., wobec 3,4 proc. przed rokiem. Sprzedaż była na poziomie 305 szt. (spadek o 27,7 proc. rdr.). Przychody spółki w Hiszpanii zmalały o 13,7 proc., do 46,8 mln zł.

Czytaj więcej

Powybijane reflektory w polskich ciężarówkach i zastraszenia przewoźników

W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. wynik EBITDA Grupy Wielton zwiększył się o 24,4 proc., rosnąc do poziomu 181,5 mln zł. Procentują inwestycje w automatyzację, marża EBITDA sięgnęła 7,4 proc. (5,8 proc. po w trzech kwartałach 2022 r.). Wysoka dyscyplina kosztowa sprawiła, że wskaźnik długu netto/EBITDA zachował bezpieczny poziom 2,18.  Grupa zanotowała zysk netto na poziomie 85,2 mln zł, (o 9,6 proc. niższy od zysku netto z pierwszych trzech kwartałów 2022 r.) wsparty pozytywnym zdarzeniem jednorazowym w postaci wypłaconego odszkodowania BI o wartości 13,5 mln zł. – W okresie tak wyraźnego spowolnienia rynkowego, skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy osiągnęły poziom 2,44 mld zł (-2,1% r/r.). Po trzech kwartałach 2023 r. utrzymaliśmy pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynkach europejskich. Biorąc pod uwagę spadek poziomu zamówień w obecnym czasie, swoje działania koncentrujemy głównie na skróceniu terminu dostaw do klientów oraz utrzymaniu wysokiej dyscypliny kosztowej – tłumaczy prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podkreśla w raportach, że spadki w rejestracjach naczep i przyczep obserwowane są od lutego. Segment naczep zmalał w październiku o 5,6 proc. i był to czwarty miesiąc malejących rejestracji. W październiku zarejestrowano 2 041 szt. W porównaniu z wrześniem rynek naczep wzrósł (+11,3%; +207 szt.).

Od początku 2023 roku zarejestrowano łącznie 20 373 naczep, o 3 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku. 

Po trzech kwartałach 2023 roku Grupa Wielton zanotowała 10,5-procentowy spadek ilości sprzedanych pojazdów i zabudów do 15 684 sztuk. Przychody zmalały 0 2,1 proc. do 2,44 mld zł. Portfel zamówień na koniec kwartału zmalał do 6200 sztuk, gdy rok wcześniej tylko w Polsce i Wielkiej Brytanii klienci złożyli zamówienia na 7,5 tys. pojazdów. 

Grupa Wielton utrzymała jednak pozycję czołowego gracza branży naczepowej na większości kluczowych rynków, pomimo wyraźnego spowolnienia w europejskim sektorze transportowym. We Francji Spółka Fruehauf, z udziałami wynoszącymi 19,3 proc. utrzymała pozycję lidera tamtejszego rynku. Sprzedaż wyniosła 3 309 pojazdów, o 8,5 proc. mniej niż trzech kwartałach 2022 roku.  Skonsolidowane przychody firmy zwiększyły się rdr. o 2,4 proc., do 547,5 mln zł. Po trzech kwartałach pojawił się zysk EBITDA sięgający 5,7 mln zł. 

Drogowy
Przewoźnicy: konieczne są mniejsze obciążenia fiskalne
Drogowy
Euro NCAP oceni bezpieczeństwo ciężarówek
Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Drogowy
Ciężarówki na celowniku złodziei
Drogowy
Pomimo wzrostu myta ceny frachtów maleją
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy