Przykładem jest Waberer's International, który w połowie listopada nabył 51% udziałów w węgierskiej spółce zajmującej się logistyką kolejową Petrolsped. Transakcja zostanie sfinalizowana na początku 2024 r., do czasu uzyskania zgody organów regulacyjnych, a wstępną umowę przejęcia Waberer's podpisał w lipcu.
Z ciężarówek na pociągi
Prezes-dyrektor generalny Waberer, Zsolt Barna, powiedział, że transakcja stanowi „znaczący krok w kierunku budowy portfela usług multimodalnych”. Dodał, że Waberer's widzi „znaczący potencjał wzrostu” w tym segmencie rynku ze względu na nowe inwestycje przemysłowe i motoryzacyjne na Węgrzech oraz dlatego, że obecni klienci coraz częściej zwracają się w stronę niskoemisyjnych usług logistycznych.
Czytaj więcej
Przewoźnicy kierują ciężarówki na Ukrainę przez Słowację, unikając blokady na polskiej granicy.
W zeszłym roku Petrolsped osiągnął skonsolidowane przychody na poziomie 53 mln euro. Waberer's twierdzi, że znajduje się w końcowej fazie budowy terminalu intermodalnego na południu Węgier, który mógłby stanowić „optymalną podstawę” do wspierania transportu intermodalnego między Bałkanami a Europą Zachodnią. Właściciele Petrolsped, Zsolt Kelényi i Béla Nagy, powiedzieli, że przejęcie umożliwi Petrolsped „wejście w nową fazę wzrostu”.
Waberer’s stanie się jednym z ważniejszych graczy w regionie. – Petrolsped specjalizuje się w transporcie kolejowym i intermodalnym na Węgrzech/Rumuni. Po zmianach właścicielskich w lutym (prawie 50% firmy należy obecnie do zięcia premiera Viktora Orbána) celem Waberera jest stać się wiodącym dostawcą kompleksowych usług logistycznych na Węgrzech i w regionie. To drugie przejęcie po etapie zakupie 55% w serbskiej firmie logistycznej MD International w październiku – przypomina obserwator branży logistycznej Piotr Krawiecki.