Zbliża się rok przejęć, sezon otwiera Waberer’s

Zbliża się rok przejęć, po trudnym roku dużo firm jest osłabionych finansowo i koncerny logistyczne szykują się do zakupów.

Publikacja: 14.11.2023 17:28

Zbliża się rok przejęć, sezon otwiera Waberer’s

Foto: Waberer's

Przykładem jest Waberer's International, który w połowie listopada nabył 51% udziałów w węgierskiej spółce zajmującej się logistyką kolejową Petrolsped. Transakcja zostanie sfinalizowana na początku 2024 r., do czasu uzyskania zgody organów regulacyjnych, a wstępną umowę przejęcia Waberer's podpisał w lipcu. 

Z ciężarówek na pociągi

Prezes-dyrektor generalny Waberer, Zsolt Barna, powiedział, że transakcja stanowi „znaczący krok w kierunku budowy portfela usług multimodalnych”. Dodał, że Waberer's widzi „znaczący potencjał wzrostu” w tym segmencie rynku ze względu na nowe inwestycje przemysłowe i motoryzacyjne na Węgrzech oraz dlatego, że obecni klienci coraz częściej zwracają się w stronę niskoemisyjnych usług logistycznych. 

Czytaj więcej

Tłok tirów na Barwinku

W zeszłym roku Petrolsped osiągnął skonsolidowane przychody na poziomie 53 mln euro. Waberer's twierdzi, że znajduje się w końcowej fazie budowy terminalu intermodalnego na południu Węgier, który mógłby stanowić „optymalną podstawę” do wspierania transportu intermodalnego między Bałkanami a Europą Zachodnią. Właściciele Petrolsped, Zsolt Kelényi i Béla Nagy, powiedzieli, że przejęcie umożliwi Petrolsped „wejście w nową fazę wzrostu”. 

Waberer’s stanie się jednym z ważniejszych graczy w regionie. – Petrolsped specjalizuje się w transporcie kolejowym i intermodalnym na Węgrzech/Rumuni. Po zmianach właścicielskich w lutym (prawie 50% firmy należy obecnie do zięcia premiera Viktora Orbána) celem Waberera jest stać się wiodącym dostawcą kompleksowych usług logistycznych na Węgrzech i w regionie. To drugie przejęcie po etapie zakupie 55% w serbskiej firmie logistycznej MD International w październiku – przypomina obserwator branży logistycznej Piotr Krawiecki. 

Węgierska Grupa Waberer’s poinformowała w październiku, że ​​jej spółka zależna WSZL Ltd. podpisała umowę zakupu 55% udziałów w spółce MD International (MDI), uzyskując jednocześnie opcję nabycia pozostałych 45% udziałów.

MD International jest kluczowym graczem na serbskim rynku dystrybucji FMCG, a podstawowa działalność obejmuje dystrybucję, transport drogowy towarów i magazynowanie, a także posiada dziesięcioletnie doświadczenie we współpracy z międzynarodowymi i lokalnymi klientami FMCG. MDI zanotowało w 2022 roku przychody na poziomie 50,3 mln euro, EBIT na poziomie 2,1 mln euro i zysk netto na poziomie 1,7 mln euro. 

Czytaj więcej

Nadchodzi rok globalnego e-handlu

Waberer’s jest od lipca 2017 roku właścicielem polskiej spółki Link. Węgierska spółka miała na koniec 2022 roku 2,8 tys. pojazdów, zatrudniała 5,9 tys. osób i zanotowała 676 mln euro przychodów przy rentowności netto wynoszącej 2,4 proc. 

Szczupaki i płotki

Inną firmą budującą coraz szerszą ofertę poprzez przejęcia jest duńska DFDS. – Jeśli Waberer's wdroży taką strategię, jak DFDS przy akwizycjach przewoźników, to zrobi się naprawdę ciekawie – uważa prezes firmy doradczej Log Cons Ltd. Grzegorz Woelke. Przypomina, że w 2021 roku DFDS kupił dużą firmę HSF Logistics, specjalizującą się w dystrybucji chłodniczej. 

Dyrektor zarządzający Supply Chain & Logistics Network Expert Grzegorz Lichocik tłumaczy, że narastający kryzys przez ostatnie trzy lata, do tego zapaść w budownictwie odbiła się dość szeroko na wielu branżach, powodując obniżenie produkcji nawet o 30%.  – To oczywiście ma wpływ na firmy logistyczne i transportowe. Zamknięcie części eksportu do Białorusi i Rosji (choć stanowiące w całym eksporcie jedynie 4%) odbiło się negatywnie na firmach działających na tym kierunku. Również transporty na Ukrainę zostały przejęte przez ukraińskich przewoźników, bo ryzyko dostaw do kraju objętego wojną jest szczególnie duże – wyjaśnia Lichocik.  

Czytaj więcej

Wtórny rynek napędza kurierkę

Przyznaje, że poszukiwania pracy przewozowej na kurczącym się rynku wewnętrznym, kończą się zwłaszcza dla mniejszych firm, koniecznością rewizji dalszych planów na ta działalność. – Jednak bez małych i średnich firm transportowych cała branża będzie miała trudności z zapewnieniem odpowiedniej obsługi klientów. Znakomita większość firm będących „Szczupakami” rynku opiera swoją działalność na „Płotkach” (tj. firmach do 10-15 pojazdów). Outsourcing usług transportowych w grupie „Szczupaków” jest powszechny również z tego powodu, że w przypadku spadku wolumenów łatwo i szybko udaje się zmniejszyć potrzebne zasoby. O ile problem rynkowy jest krótkotrwały, to mniejsze firmy są w stanie również dokonać pewnych redukcji. Przedłużający się kryzys spowoduje zapaść a odbudowa będzie trwać o wiele dłużej. W konsekwencji braki pojazdów na rynku w przyszłości i duże zapotrzebowanie wywindują ceny, które wzmocnią i tak już wysoką inflację – ostrzega dyrektor zarządzający Supply Chain & Logistics Network Expert.

Przykładem jest Waberer's International, który w połowie listopada nabył 51% udziałów w węgierskiej spółce zajmującej się logistyką kolejową Petrolsped. Transakcja zostanie sfinalizowana na początku 2024 r., do czasu uzyskania zgody organów regulacyjnych, a wstępną umowę przejęcia Waberer's podpisał w lipcu. 

Z ciężarówek na pociągi

Pozostało 93% artykułu
Firmy
Nowy zarząd Mondial Relay oraz InPost w Wielkiej Brytanii
Firmy
Logistyka w strefie spadków
Firmy
Czeski miliarder chce przejąć Royal Mail
Firmy
Marka Ekol znika z Europy
Firmy
Rekordowe przychody i zyski InPost
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO