Wartość rynku używanych ubrań i produktów rodzinnych w Europie wzrośnie w 2025 roku do 25 mld euro, z 4 mld euro w 2020 roku, szacuje McKinsey & Company. Elektroniczne platformy służące sprzedaży używanych rzeczy kwintą. Przychody litewskiego Vinted w 2022 roku wzrosły o ponad połowę w stosunku do 2021 roku, gdy z kolei były o 65 proc. większe niż w 2020 roku.
Podobną dynamiką wzrostu przychodów w latach 2020-2021 mogą wykazać się konkurenci jak francuski Leboncoin (wzrost o 58 proc.), Gumtree (52 proc.), eBay Niemcy (46 proc.), norweski FINN (34 proc.).
Miliardy przesyłek
DHL szacuje, że udział C2C w europejskim e-handlu sięgnie połowy wartości rynku w 2025 roku. W Chinach stanowi 40 proc. i ten kanał zakupu jest modny wśród młodej generacji. – C2C to najszybciej rozwijająca się część naszego portfolio sprzedażowego. Niektórzy sprzedawcy detaliczni sprzedający nowe produkty tworzą platformy dla towarów używanych – zapewnia dyrektor operacyjny DHL Parcel Benelux Michel Clausing.
Czytaj więcej
Sektor tureckiej logistyki przejmuje potoki ładunków do Rosji i Azji Środkowej, które przd wojną płynęły przez Białoruś.
Jakie będą skutki dla branży KEP wzrostu handlu C2C? – Z naszych analiz oraz rozmów z kluczowymi operatorami KEP w Europie, wynika, że C2C lub szerzej C2X, jest najszybciej rosnącym potokiem wolumenu na kontynencie. Niektórzy przewoźnicy dają jasno do zrozumienia, że firmy takie jak Vinted czy OLX są najszybciej rosnącymi klientami w ich portfelach – podkreśla wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral.