Wtórny rynek napędza kurierkę

Sprzedaż używanych ubrań jest najszybciej rosnącym segmentem internetowego handlu, który daje zarobić także kurierom.

Publikacja: 13.11.2023 08:11

Wtórny rynek napędza kurierkę

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Wartość rynku używanych ubrań i produktów rodzinnych w Europie wzrośnie w 2025 roku do 25 mld euro, z 4 mld euro w 2020 roku, szacuje McKinsey & Company. Elektroniczne platformy służące sprzedaży używanych rzeczy kwintą. Przychody litewskiego Vinted w 2022 roku wzrosły o ponad połowę w stosunku do 2021 roku, gdy z kolei były o 65 proc. większe niż w 2020 roku. 

Podobną dynamiką wzrostu przychodów w latach 2020-2021 mogą wykazać się konkurenci jak francuski Leboncoin (wzrost o 58 proc.), Gumtree (52 proc.), eBay Niemcy (46 proc.), norweski FINN (34 proc.). 

Miliardy przesyłek

DHL szacuje, że udział C2C w europejskim e-handlu sięgnie połowy wartości rynku w 2025 roku. W Chinach stanowi 40 proc. i ten kanał zakupu jest modny wśród młodej generacji. – C2C to najszybciej rozwijająca się część naszego portfolio sprzedażowego. Niektórzy sprzedawcy detaliczni sprzedający nowe produkty tworzą platformy dla towarów używanych – zapewnia dyrektor operacyjny DHL Parcel Benelux Michel Clausing. 

Czytaj więcej

Turcja korzysta na wojnie na Ukrainie

Jakie będą skutki dla branży KEP wzrostu handlu C2C? – Z naszych analiz oraz rozmów z kluczowymi operatorami KEP w Europie, wynika, że C2C lub szerzej C2X, jest najszybciej rosnącym potokiem wolumenu na kontynencie. Niektórzy przewoźnicy dają jasno do zrozumienia, że firmy takie jak Vinted czy OLX są najszybciej rosnącymi klientami w ich portfelach – podkreśla wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Zaznacza, że może nie wszyscy zdają sobie sprawę z wielkości i potencjału jaki niesie za sobą obrót rzeczami używanymi (re-commerce). Wspomniany wcześniej Vinted posiada ponad 80 milionów użytkowników, którzy mają dostęp do ponad 500 milionów produktów wystawionych na tymże portalu. – Jeżeli dodamy do tego innych graczy, którzy zajmują się pośrednictwem w sprzedaży rzeczy używanych możemy mówić o setkach milionów użytkowników oraz prawdopodobnie miliardach przesyłek w skali roku. Tego typu działalność handlowa ma ogromny potencjał, który generuje setki tysięcy przesyłek dziennie zarówno w ruchu krajowym jak i transgranicznym na całym kontynencie – szacuje Gral.

Kluczowa ostatnia mila

Vinted oferuje swoje rozwiązania w 17 krajach europejskich, Kanadzie oraz USA i potrzebuje wielu partnerów logistycznych, którzy zapewnią doskonałą jakość serwisu za przystępną cenę. – Takimi rozwiązaniami są oczywiście dostawy i odbiory w sieciach OOH (out of home) czyli punkty PUDO oraz automaty paczkowe. Jak wiemy koszty logistyczne są kluczowym elementem takiego modelu biznesowego, co powoduje, że firma współpracuje z ponad 40 przewoźnikami, którzy oferują dostęp do ponad 200 tysięcy punktów OOH, których użycie jest jak dotychczas najtańszym rozwiązaniem operacyjnym – wskazuje wiceprezes Last Mile Experts. 

Czytaj więcej

Jeszcze rok spadków cen frachtu morskiego

Wzrost liczby przesyłek C2C (niezależnie od tego, czy są przekazywane one z zagranicy czy od krajowych nadawców) pociąga za sobą zwiększenie liczby odbiorców, którzy są klientami indywidualnymi. – Jest to więc głównie wyzwanie na tzw. ostatniej mili. O wiele łatwiej dostarcza się przesyłki do firm niż do osób fizycznych. Często nie są one obecne pod wskazanym adresem, dotarcie do nich jest trudniejsze i droższe – to największe wyzwania. Problem ten jest rozwiązywany przez tzw. dostawy poza domem – do punktów typu PUDO lub do automatów paczkowych. Te pierwsze nie wymagają dużych nakładów finansowych – wystarczy nawiązać współpracę z siecią z dużą liczbą punktów. Te drugie wymagają z kolei sporych nakładów w postaci zakupu automatów i systemu informatycznego do ich obsługi – wymienia prof. WSL, dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego. 

Gral dodaje, że przewoźnicy powinni się skupić na optymalizacji kosztów pierwszej i ostatniej mili, które potrafią generować nawet do 80% kosztów logistyki przesyłek C2C. – Kolejnym elementem jest inwestowanie w rozwój sieci punktów odbioru i nadań, co bezpośrednio przekłada się na obniżanie kosztu jednostkowego na przesyłkę. IT jest oczywiście kluczowe, ale raczej dla nowych graczy, którzy dopiero chcą wejść we współpracę z platformami oferującymi sprzedaż/zakup rzeczy używanych. Jednak nieodwracalną konsekwencją rosnącego wolumenu C2C (C2X) będzie spadający przychód na przesyłkę dla wszystkich operatorów logistycznych zaangażowanych w łańcuch dystrybucyjny – prognozuje Gral. 

Wartość rynku używanych ubrań i produktów rodzinnych w Europie wzrośnie w 2025 roku do 25 mld euro, z 4 mld euro w 2020 roku, szacuje McKinsey & Company. Elektroniczne platformy służące sprzedaży używanych rzeczy kwintą. Przychody litewskiego Vinted w 2022 roku wzrosły o ponad połowę w stosunku do 2021 roku, gdy z kolei były o 65 proc. większe niż w 2020 roku. 

Podobną dynamiką wzrostu przychodów w latach 2020-2021 mogą wykazać się konkurenci jak francuski Leboncoin (wzrost o 58 proc.), Gumtree (52 proc.), eBay Niemcy (46 proc.), norweski FINN (34 proc.). 

Pozostało 88% artykułu
Produkty i Usługi
Obiecujące dla logistyków rynki południowych sąsiadów
Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów
Produkty i Usługi
W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe
Produkty i Usługi
Logistyczni specjaliści w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Produkty i Usługi
Rynek logistyczny na świecie ponownie rośnie