Turcja korzysta na wojnie na Ukrainie

Sektor tureckiej logistyki przejmuje potoki ładunków do Rosji i Azji Środkowej, które przd wojną płynęły przez Białoruś.

Publikacja: 12.11.2023 22:53

Turcja korzysta na wojnie na Ukrainie

Bandirmaliyizhaci/Wikipedia

Foto: Bandirmaliyizhaci/Wikipedia

Najbardziej ucierpiał handel między UE27 a Euroazjatycką Unią Celną (Armenią, Białorusią, Kazachstanem, Kirgistanem i Rosją): eksport z Europy koleją drastycznie spadł, podczas gdy import powoli maleje od początku wojny. W kwietniu 2023 r. eksport był o 73% niższy od poziomu z lutego 2020 r., podczas gdy import spadł o 26% poniżej poziomu z lutego 2020 roku, wynika z danych International Transport Forum.

Najnowsze dane podkreślają odporność transportu drogowego w czasie pandemii, przy czym handel ciężarówkami w UE-27 utrzymał się na niemal stabilnym poziomie w latach 2020 i 2021. Podobnie jak w przypadku kolei, handel drogowy z Krajami Euroazjatyckiej Unii Celnej mocno odczuł wojnę na Ukrainie, wykazując spadek importu w kwietniu 2023 roku o 50% i eksportu o 16% w porównaniu z lutym 2020 r. Handel UE-27 z krajami bałkańskimi i Turcją wzrósł natomiast na początku 2023 roku o blisko 40 proc. 

Czytaj więcej

Rumunia wprowadza drugą wersję własnego SENT

Wzrost potoków ładunków z UE do Turcji i podbudzenie aktywności tureckich przewoźników w Unii Europejskiej widoczne było także podczas listopadowych warszawskich targów Translgistica. Obecnych było na nich ok. 20 stoisk logistycznych firm tureckich. Wystawiały się w dwóch halach. Turecki rząd spodziewa się, że w tym roku turecka branża transportowa i logistyczna zanotuje 20 mld dol. przychodów z eksportu usług, a w przyszłym 25 mld dol. Sprzedaż tej branży stanowi już 20 proc całości eksportu usług Turcji.

Najnowsze dane dotyczące towarów będących przedmiotem obrotu pokazują, jak szok wojny na Ukrainie wpłynął na przepływ towarów i łańcuchy dostaw na całym świecie. Dane pozwalają na porównanie handlu pięcioma najcenniejszymi towarami będącymi przedmiotem wymiany handlowej między UE27 a gospodarkami w fazie przejściowej – w tym Białorusią i Rosją – oraz zmianę handlu tymi samymi towarami pomiędzy UE27 a wszystkimi regionami. 

Grupy towarów obejmujące materiały niezbędne do rozwoju technologii czystej energii, takie jak nikiel, które eksportuje Rosja, to jedyne z pięciu najcenniejszych towarów importowanych drogą powietrzną z gospodarek w okresie przejściowym, których wzrost wzrósł (82%) między czwartym kwartałem 2021 roku a czwartym kwartałem 2022 roku. ITF podkreśla, że "Wywołane wojną niedobory paliw kopalnych i wysiłki na rzecz osiągnięcia celów klimatycznych zintensyfikowały potrzebę szybszego przejścia Europy na czystą energię".

Wojna na Ukrainie wywarła duży wpływ na import towarów z UE-27 drogą powietrzną (sposób zwykle stosowany w przypadku produktów gotowych o wyższej wartości). W kwietniu 2023 r. import był o 10% niższy niż w lutym 2020 r. Eksport lotniczy wykazywał odporność w pierwszych miesiącach konfliktu, ale powoli spadał, by w kwietniu 2023 r. spaść poniżej poziomu sprzed pandemii z lutego 2020 r. o 15%.

Czytaj więcej

Blisko 80 proc. kierowców zawodowych myśli o zmianie pracy

Natomiast handel między Stanami Zjednoczonymi a resztą świata okazała się bardziej odporna na te podwójne globalne wstrząsy, chociaż druga połowa 2022 r. wykazała spadek. Import z USA (2%) i eksport drogą morską (7%) w maju 2023 r. utrzymują się powyżej poziomów sprzed pandemii. Import lotniczy (12%) i eksport (7%) do i ze Stanów Zjednoczonych powoli maleją od początku pandemii, ale w maju 2023 r. utrzymały się powyżej poziomu sprzed pandemii, wynika z danych International Transport Forum.

Natomiast ilość towarów przewożonych pomiędzy Europą i Eurazją gwałtownie wzrósł w następstwie pandemii Covid-19, wojna na Ukrainie spowodowała ogólny spadek handlu koleją między Europą a jej sąsiadami.

Najbardziej ucierpiał handel między UE27 a Euroazjatycką Unią Celną (Armenią, Białorusią, Kazachstanem, Kirgistanem i Rosją): eksport z Europy koleją drastycznie spadł, podczas gdy import powoli maleje od początku wojny. W kwietniu 2023 r. eksport był o 73% niższy od poziomu z lutego 2020 r., podczas gdy import spadł o 26% poniżej poziomu z lutego 2020 roku, wynika z danych International Transport Forum.

Najnowsze dane podkreślają odporność transportu drogowego w czasie pandemii, przy czym handel ciężarówkami w UE-27 utrzymał się na niemal stabilnym poziomie w latach 2020 i 2021. Podobnie jak w przypadku kolei, handel drogowy z Krajami Euroazjatyckiej Unii Celnej mocno odczuł wojnę na Ukrainie, wykazując spadek importu w kwietniu 2023 roku o 50% i eksportu o 16% w porównaniu z lutym 2020 r. Handel UE-27 z krajami bałkańskimi i Turcją wzrósł natomiast na początku 2023 roku o blisko 40 proc. 

Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką