Najbardziej ucierpiał handel między UE27 a Euroazjatycką Unią Celną (Armenią, Białorusią, Kazachstanem, Kirgistanem i Rosją): eksport z Europy koleją drastycznie spadł, podczas gdy import powoli maleje od początku wojny. W kwietniu 2023 r. eksport był o 73% niższy od poziomu z lutego 2020 r., podczas gdy import spadł o 26% poniżej poziomu z lutego 2020 roku, wynika z danych International Transport Forum.
Najnowsze dane podkreślają odporność transportu drogowego w czasie pandemii, przy czym handel ciężarówkami w UE-27 utrzymał się na niemal stabilnym poziomie w latach 2020 i 2021. Podobnie jak w przypadku kolei, handel drogowy z Krajami Euroazjatyckiej Unii Celnej mocno odczuł wojnę na Ukrainie, wykazując spadek importu w kwietniu 2023 roku o 50% i eksportu o 16% w porównaniu z lutym 2020 r. Handel UE-27 z krajami bałkańskimi i Turcją wzrósł natomiast na początku 2023 roku o blisko 40 proc.
Czytaj więcej
Administracja celna zapowiada nowe obowiązki dla kierowców i słone kary za ich niedopełnienie.
Wzrost potoków ładunków z UE do Turcji i podbudzenie aktywności tureckich przewoźników w Unii Europejskiej widoczne było także podczas listopadowych warszawskich targów Translgistica. Obecnych było na nich ok. 20 stoisk logistycznych firm tureckich. Wystawiały się w dwóch halach. Turecki rząd spodziewa się, że w tym roku turecka branża transportowa i logistyczna zanotuje 20 mld dol. przychodów z eksportu usług, a w przyszłym 25 mld dol. Sprzedaż tej branży stanowi już 20 proc całości eksportu usług Turcji.
Najnowsze dane dotyczące towarów będących przedmiotem obrotu pokazują, jak szok wojny na Ukrainie wpłynął na przepływ towarów i łańcuchy dostaw na całym świecie. Dane pozwalają na porównanie handlu pięcioma najcenniejszymi towarami będącymi przedmiotem wymiany handlowej między UE27 a gospodarkami w fazie przejściowej – w tym Białorusią i Rosją – oraz zmianę handlu tymi samymi towarami pomiędzy UE27 a wszystkimi regionami.