Polska proponuje dodatkowe przejście dla aut wracających z Ukrainy na pusto

MSWiA zaproponowało Ukrainie uruchomienie dodatkowego pasa ruchu i odprawy dla przewoźników.

Publikacja: 02.12.2023 18:55

Kontrola ukraińskiej ciężarówki prowadzona w woj. lubelskim 2 grudnia 2023 roku.

Kontrola ukraińskiej ciężarówki prowadzona w woj. lubelskim 2 grudnia 2023 roku.

Foto: GITD

Straż Graniczna wystąpiła 1 grudnia do strony ukraińskiej z pismem, w którym proponuje utworzenie na przejściu granicznym w Dołhobyczowie (Uhrynów od strony Ukrainy) dodatkowego pasa ruchu i odprawy dla przewoźników, którzy przekraczają granicę bez ładunku. – Mamy nadzieję, że strona ukraińska szybko odpowie na tę propozycję – powiedział podsekretarz stanu w MSWiA Bartosz Grodecki. 

O takie rozwiązanie zabiegają polscy przedsiębiorcy, domagał się też takiego ruchu wiceprezes ukraińskiego stowarzyszenia przewoźników ASMAP Volodymyr Balin. Do tej pory tylko dwa przejścia: Zosin i Niżankowice przeznaczone są dla aut wyjeżdzających z Ukrainy na pusto. – Oba nie są blokowane, a mimo to kierowcy czekają po 12-14 dni na wjazd do Polski, czyli tyle samo co ukraińscy na wjazd na Ukrainę przez blokowane terminale – porównuje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Czytaj więcej

Elektroniczna kolejka to ukraiński „eksperyment”

Polscy przewoźnicy od roku domagają się równych warunków konkurencji z przedsiębiorcami ukraińskimi. Minister infrastruktury Alvin Gajadhur zapowiedział nasilenie kontroli przewozów transportowych na drogach dojazdowych do przejść granicznych z Ukrainą. – Kontrole, które przeprowadzają inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego są bardzo szczegółowe i było ich dużo, ale na prośbę polskich przewoźników te kontrole będą nasilone. Inspektorzy sprawdzają, czy kierowcy mają wymagane dokumenty, czy pojazdy są sprawne technicznie, czy przestrzegane są m.in. normy czasu pracy, co jest przewożone, w jakich warunkach i czy przewozy są realizowane zgodnie z przepisami – opisuje minister. 

Dodaje, że przez ostatnich 11 miesięcy inspektorzy z Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego przeprowadzili blisko 15 tys. kontroli pojazdów należących do przewoźników z Ukrainy, co stanowi ponad 8 proc. wszystkich przeprowadzonych kontroli i ponad 17 proc. wśród skontrolowanych podmiotów zagranicznych.

W wyniku kontroli stwierdzono 9409 nieprawidłowości. Inspektorzy wydali 1020 decyzji oraz nałożyli 5564 mandaty na podstawie ustawy o transporcie drogowym i 944 mandaty na podstawie ustawy Prawo o ruchu drogowym. 

Straż Graniczna wystąpiła 1 grudnia do strony ukraińskiej z pismem, w którym proponuje utworzenie na przejściu granicznym w Dołhobyczowie (Uhrynów od strony Ukrainy) dodatkowego pasa ruchu i odprawy dla przewoźników, którzy przekraczają granicę bez ładunku. – Mamy nadzieję, że strona ukraińska szybko odpowie na tę propozycję – powiedział podsekretarz stanu w MSWiA Bartosz Grodecki. 

O takie rozwiązanie zabiegają polscy przedsiębiorcy, domagał się też takiego ruchu wiceprezes ukraińskiego stowarzyszenia przewoźników ASMAP Volodymyr Balin. Do tej pory tylko dwa przejścia: Zosin i Niżankowice przeznaczone są dla aut wyjeżdzających z Ukrainy na pusto. – Oba nie są blokowane, a mimo to kierowcy czekają po 12-14 dni na wjazd do Polski, czyli tyle samo co ukraińscy na wjazd na Ukrainę przez blokowane terminale – porównuje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Drogowy
Ciężarówki na celowniku złodziei
Drogowy
Pomimo wzrostu myta ceny frachtów maleją
Drogowy
Wiosna przyniosła lekką poprawę w rejestracjach
Drogowy
Niemcy ociągają się z wypłatą nienależnie pobranego myta