Bruksela: nie ma mowy o powrocie do zezwoleń dla Ukraińców

Polska nie ma wsparcia innych krajów obronie unijnego rynku transportu drogowego, a Komisja Europejska jako warunek jakichkolwiek rozmów żąda zakończenia blokady.

Publikacja: 05.12.2023 08:38

Bruksela: nie ma mowy o powrocie do zezwoleń dla Ukraińców

Foto: KE

Wniesiona przez Polskę pod obrady Rady kwestia zmiany umowy transportowej między UE i Ukrainą nie zyskała poparcia ministrów transportu za wyjątkiem przedstawicieli Słowacji i Węgier. 

Reprezentujący Polskę sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber przyznał, że w dyskusji wzięło udział 13 państw, Na niefunkcjonalny system e-kolejki zwrócili uwagę ministrowie Czech i Chorwacji. – Problem na pewno istnieje, nie można zamieść go pod dywan. Nie mamy nic przeciwko wspieraniu Ukrainy, ale nie możemy pozwolić, aby pomoc odbywała się kosztem polskich firm – podkreślił Weber po spotkaniu, w rozmowie z dziennikarzami. 

Zdecydowanie przeciwna powrotowi zezwoleń jest unijna komisarz transportu Adina Valean. – Jestem zawiedziona, że ten punkt pojawił się i to w sytuacji, gdy kierowcy marzną na granicach. Mamy katalog 13 rozwiązań, które mogą rozwiązać protest. Nie wierzę, że członkowie UE nie widzą swojej odpowiedzialności w rozwiązaniu problemu, że nie przyjmują do wiadomości, że mamy porozumienie unijne, które musi być chronione i przestrzegane i że to porozumienie zostało przyjęte przez Radę, ma jasny zakres i jest częściową liberalizacją transportu, a jego przestrzeganie należy do członków – stwierdziła Valean podczas konferencji prasowej. 

Czytaj więcej

Elektroniczna kolejka to ukraiński „eksperyment”

Weber przyznał, że zna poglądy na sprawę pani komisarz. – Decyzję o powrocie zezwoleń na przejazdy między Ukrainą i poszczególnymi państwami UE podejmą państwa członkowskie większością kwalifikowaną. My będziemy zwracać uwagę na negatywne konsekwencje porozumienia i będziemy szukać sojuszników, aby w ramach Komitetu Wspólnego decyzję zrewidować – zaznaczył Weber. 

Ostrzegł, że brak zdecydowanej reakcji KE doprowadzi do pogłębienia się problemu. – Jeszcze kilka miesięcy temu o tym nikt nie mówił. Teraz dotyczy państw przyfrontowych. Pewne zagrożenia widzą Bułgarzy, Chorwaci i Czesi. Pokażemy zagrożenia, przed którymi stoją państwa nie tylko przyfrontowe, ale i te dalej oddalone od granicy polskiej. Dane statystyczne i merytoryka to jest coś, co mam nadzieję doprowadzi do zmiany tej umowy – ocenił Weber. 

Oczekuje, że na podstawie art. 7 KE zwoła Komitet Wspólny, który powinien dokonać rewizji tej umowy. Minister transportu Słowacji Jozef Raz dodał, że przewidywany termin zwołania Komitetu Wspólnego planowany jest na marzec. 

Valean uważa, że granice stały się zakładnikiem. Podkreśla, że wszelka dyskusja możliwa będzie, gdy sytuacja się uspokoi. 

Wniesiona przez Polskę pod obrady Rady kwestia zmiany umowy transportowej między UE i Ukrainą nie zyskała poparcia ministrów transportu za wyjątkiem przedstawicieli Słowacji i Węgier. 

Reprezentujący Polskę sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber przyznał, że w dyskusji wzięło udział 13 państw, Na niefunkcjonalny system e-kolejki zwrócili uwagę ministrowie Czech i Chorwacji. – Problem na pewno istnieje, nie można zamieść go pod dywan. Nie mamy nic przeciwko wspieraniu Ukrainy, ale nie możemy pozwolić, aby pomoc odbywała się kosztem polskich firm – podkreślił Weber po spotkaniu, w rozmowie z dziennikarzami. 

Drogowy
Ukraina domaga się więcej zezwoleń, Polska przeciwna
Drogowy
LNG wraca do łask przewoźników
Drogowy
W naczepach jazda w dół bez trzymanki
Drogowy
Czy umowa dwustronna zakończy szykanowanie polskich przewoźników we Francji?
Drogowy
Przewoźnicy wydzierają sobie rynek, górą Litwini