Ciężarówki na celowniku złodziei

Rośnie fala przestępstw, uderzająca w przewoźników. Każdego roku złodzieje kradną z ciężarówek towary warte ponad pół miliarda dol.

Publikacja: 14.05.2024 20:13

Autostrada A4 pod Wrocławiem.

Autostrada A4 pod Wrocławiem.

Foto: Michał Soroko GDDKiA

Najnowsze dane TAPA (organizacji zajmującej się promowaniem standardów bezpieczeństwa w transporcie) wskazują, że w 2023 roku w Unii Europejskiej było o 35,46 proc. więcej kradzieży ładunków niż w 2022 roku. Liczba zaraportowanych kradzieży wzrosła do 8 281, a łączna wartość strat sięgnęła 549 mln euro. 

W całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) liczba kradzieży ładunków wyniosła 103 529, łączne straty sięgnęły ponad 724 milionów euro, o 163 proc. więcej w porównaniu do 2022 roku. 

Najwięcej incydentów w 2023 roku miało miejsce w Niemczech (33,2 proc. wszystkich kradzieży), Francji (14,6 proc.) i Włoszech (13,1 proc.). Często występują tego rodzaju przypadki również w Szwecji (12,7 proc.) i Hiszpanii (11,3 proc.). 

Czytaj więcej

Elektryczne ciężarówki obowiązkowe

W pierwszych trzech miesiącach br. w Unii Europejskiej dokonano 2 616 kradzieży ładunków. Jest to spadek o 24 proc. w poznaniu do analogicznego okresu 2022 roku, chociaż niewielki wzrost (o 2,1 proc.) w porównaniu z IV kwartałem 2023 roku. 

Miejscami ataku są przede wszystkim parkingi, tymczasem z bezpiecznymi miejscami parkingowymi jest zupełna katastrofa. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU szacuje, że w UE tylko 3 proc. miejsc parkingowych (7000) znajduje się na bezpiecznych parkingach. Według IRU bezpieczny parking powinien znajdować się co 100 km wzdłuż dróg sieci TEN-T. 

TAPA podlicza, że jedynie w marcu na 129 zgłoszonych kradzieży, 9,1 proc. miała miejsce na parkingach niestrzeżonych. TAPA wylicza, że ginie wszystko: obuwie, odzież, żywność, napoje, telefony komórkowe, miedziane kable, cenne minerały (cyrkon, złoto) i… gotówka. Ten ostatni przypadek miał miejsce w Moskwie w marcu. Strata wyniosła blisko pół mln euro. Policja zaznacza, że złodzieje poszukują towarów, które łatwo sprzedać. 

Europol oblicza, że w Europie działa 821 dużych gangów złodziejskich, których członkami jest ponad 25 tys. osób. Bandyci posługują się w większości legalnymi strukturami do legalizacji pieniędzy. 

Najnowsze dane TAPA (organizacji zajmującej się promowaniem standardów bezpieczeństwa w transporcie) wskazują, że w 2023 roku w Unii Europejskiej było o 35,46 proc. więcej kradzieży ładunków niż w 2022 roku. Liczba zaraportowanych kradzieży wzrosła do 8 281, a łączna wartość strat sięgnęła 549 mln euro. 

W całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) liczba kradzieży ładunków wyniosła 103 529, łączne straty sięgnęły ponad 724 milionów euro, o 163 proc. więcej w porównaniu do 2022 roku. 

Drogowy
Które z firm transportu drogowego dotrwają do września?
Drogowy
Protest przewoźników w skromniejszej formie
Drogowy
Czy uda się powstrzymać ukraińską konkurencję na unijnym runku?
Drogowy
Na wakacje w dużych korkach z powodu protestu przewoźników
Drogowy
Czy nadchodzi ożywienie gospodarcze?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży