Ciężarówki na celowniku złodziei

Rośnie fala przestępstw, uderzająca w przewoźników. Każdego roku złodzieje kradną z ciężarówek towary warte ponad pół miliarda dol.

Publikacja: 14.05.2024 20:13

Autostrada A4 pod Wrocławiem.

Michał Soroko GDDKiA

Autostrada A4 pod Wrocławiem.

Foto: Michał Soroko GDDKiA

Najnowsze dane TAPA (organizacji zajmującej się promowaniem standardów bezpieczeństwa w transporcie) wskazują, że w 2023 roku w Unii Europejskiej było o 35,46 proc. więcej kradzieży ładunków niż w 2022 roku. Liczba zaraportowanych kradzieży wzrosła do 8 281, a łączna wartość strat sięgnęła 549 mln euro. 

W całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) liczba kradzieży ładunków wyniosła 103 529, łączne straty sięgnęły ponad 724 milionów euro, o 163 proc. więcej w porównaniu do 2022 roku. 

Najwięcej incydentów w 2023 roku miało miejsce w Niemczech (33,2 proc. wszystkich kradzieży), Francji (14,6 proc.) i Włoszech (13,1 proc.). Często występują tego rodzaju przypadki również w Szwecji (12,7 proc.) i Hiszpanii (11,3 proc.). 

Czytaj więcej

Elektryczne ciężarówki obowiązkowe

W pierwszych trzech miesiącach br. w Unii Europejskiej dokonano 2 616 kradzieży ładunków. Jest to spadek o 24 proc. w poznaniu do analogicznego okresu 2022 roku, chociaż niewielki wzrost (o 2,1 proc.) w porównaniu z IV kwartałem 2023 roku. 

Reklama
Reklama

Miejscami ataku są przede wszystkim parkingi, tymczasem z bezpiecznymi miejscami parkingowymi jest zupełna katastrofa. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU szacuje, że w UE tylko 3 proc. miejsc parkingowych (7000) znajduje się na bezpiecznych parkingach. Według IRU bezpieczny parking powinien znajdować się co 100 km wzdłuż dróg sieci TEN-T. 

TAPA podlicza, że jedynie w marcu na 129 zgłoszonych kradzieży, 9,1 proc. miała miejsce na parkingach niestrzeżonych. TAPA wylicza, że ginie wszystko: obuwie, odzież, żywność, napoje, telefony komórkowe, miedziane kable, cenne minerały (cyrkon, złoto) i… gotówka. Ten ostatni przypadek miał miejsce w Moskwie w marcu. Strata wyniosła blisko pół mln euro. Policja zaznacza, że złodzieje poszukują towarów, które łatwo sprzedać. 

Europol oblicza, że w Europie działa 821 dużych gangów złodziejskich, których członkami jest ponad 25 tys. osób. Bandyci posługują się w większości legalnymi strukturami do legalizacji pieniędzy. 

Najnowsze dane TAPA (organizacji zajmującej się promowaniem standardów bezpieczeństwa w transporcie) wskazują, że w 2023 roku w Unii Europejskiej było o 35,46 proc. więcej kradzieży ładunków niż w 2022 roku. Liczba zaraportowanych kradzieży wzrosła do 8 281, a łączna wartość strat sięgnęła 549 mln euro. 

W całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) liczba kradzieży ładunków wyniosła 103 529, łączne straty sięgnęły ponad 724 milionów euro, o 163 proc. więcej w porównaniu do 2022 roku. 

Reklama
Drogowy
Więcej parkingów, aby nie rozwadniać Pakietu Mobilności
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Drogowy
Ruszają polskie kontrole graniczne
Drogowy
Przewoźnicy cierpią, gdy zamiera przemysł
Drogowy
Fanom ciężarówek serce zabije mocniej
Drogowy
Narasta zadłużenie firm transportowych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama