Trwa zapaść w rejestracjach ciągników siodłowych

Poturbowani przez kryzys przewoźnicy nie kupują taboru, szczególnie silne spadki są widoczne w segmencie ciągników siodłowych. Branża apeluje do rządu o pomoc.

Publikacja: 08.06.2024 18:34

Trwa zapaść w rejestracjach ciągników siodłowych

ZMPD i TLP zwracają uwagę opinii publicznej na fatalną sytuację przewoźników drogowych

Foto: ZMPD

W maju rejestracje ciągników siodłowych zmalały rok do roku o 11,3 proc. do 1939 sztuk, gdy pierwszych pięciu miesiącach roku spadek sięgnął 14,7 proc. Na początku roku był znacznie głębszy, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oblicza na podstawie danych CEPiK, że np. w lutym rejestracje w tym segmencie były o 20 proc. mniejsze licząc rok do roku. 

Sytuację ratują nieco podwozia samochodowe, dzięki czemu w całej grupie samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony majowy spadek wyniósł 9,2 proc., a po pierwszych pięciu miesiącach 12,8 proc., wynika z danych PZPM. 

Czytaj więcej

Zbliża się sezon kosztownych protestów na drogach

Załamanie w rejestracjach ciągników siodłowych jest skutkiem spowolnienia gospodarczego odczuwalnego w całej Europie. Malejąca liczba zleceń doprowadziła do spadku cen usług i zachwiała sytuacją finansową przedsiębiorstw. 

W środę 5 czerwca Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce oraz związek pracodawców Transport i Logistyka Polska zorganizowały przejazd po stolicy (okolice Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Sejmu RP i Ministerstwa Infrastruktury) lawet reklamowych, które przez głośniki nadawały apel do rządzących. 

Z głośników padły słowa: „Polski transport drogowy upada. Przewoźnicy dają milion miejsc pracy, od lat zasilają budżet państwa. Dzisiaj bankrutują. Dobija ich nieuczciwa konkurencja, zbyt wysokie koszty pracy i długie terminy płatności. Panie Premierze! Bez wsparcia rządu czeka nas katastrofa. Nasze propozycje rząd od dawna ma na stole. Bez Pana interwencji transport dalej nie pojedzie”.

Nie lepiej jest w innych krajach. Podczas niedawnych strajków rolników w Niemczech, wsparcia udzielili im przewoźnicy drogowi. Oni także są pod presją spadających cen za usługi i ograniczają zakupy. 

Niemiecki urząd KBA podał, że segment ciągników siodłowy zanotował ostre spadki: 25 proc. w maju (do 2502 szt.) i 13,8 proc. w pierwszych pięciu miesiącach. Maleją także rejestracje przyczep i naczep: w maju o 13,9 proc. (do 24,8 tys.), a od początku roku o 3,4 proc. do 118 062 szt. KBA nie publikuję statystyk rejestracji naczep ciężkich. 

Czytaj więcej

CPK przechodzi pod skrzydła Ministerstwa Infrastruktury

Jednak w Niemczech rejestracje ciężarówek wzrosły w maju o 2,5 proc. r/r do 25 239 pojazdów, a w pierwszych pięciu miesiącach powiększyły się o 15 proc. do 132 561 szt., co wynika z rejestracji podwozi i pojazdów o dmc poniżej 16 ton.  

Francuskie stowarzyszenie producentów aut także nie publikuje danych o rejestracjach ciągników siodłowych, podobnie jak naczep. Rejestracje we Francji samochodów użytkowych o dmc powyżej 5,1 tony wzrosły w maju o 5,5 proc. do 4068 szt., a w pierwszych pięciu miesiącach o 6,5 proc. do 22 289 szt. Rejestracje Renault Trucks powiększyły się o 5,9 proc. do 6161 szt., co dało marce 27,6 proc. rynku, zaś pozostali producenci zanotowali 6,7-procentowy wzrost. 

Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką