Zbliża się sezon kosztownych protestów na drogach

Pogłoski o zamierzonych akcjach protestacyjnych rolników przeciw Zielonemu Ładowi budzą przerażenie branży transportowej. Z kolei Zielony Ład przestraszył rolników.

Publikacja: 06.06.2024 16:03

Zbliża się sezon kosztownych protestów na drogach

Codognotto

Foto: Codognotto

Nie ustają protesty rolników przeciwko europejskiemu Zielonemu Ładowi. 4 i 5 czerwca rolnicy protestowali w Brukseli, gdzie spotkali się z komisarzem ds. rolnictwa Januszem Wojciechowskim. „Bardzo dziękuję za merytoryczną i konstruktywną rozmowę dotyczącą problemów w rolnictwie. Dziękuję też rolnikom za ich skuteczny protest, który bardzo mi pomógł w przeprowadzeniu korzystnych zmian WPR. Mniej obowiązków dla rolników za to więcej dobrowolnych, wspieranych finansowo zachęt”, napisał na X komisarz. Piłka jest jednak nadal w grze i nie można wykluczyć dalszych protestów. 

Rosną koszty transportu

Rolnicze protesty i blokady będą bolesne dla branży logistycznej. Eksperci DSV – Global Transport and Logistics szacunków wydarzenia z 19 marca utrudniły ruch nawet 30 % poruszających się tego dnia po polskich drogach pojazdów ciężarowych (przy 1,3 mln zarejestrowanych w Polsce takich jednostkach). Ich zdaniem opóźnienia były najbardziej odczuwalne w sektorze transportu krajowego, przede wszystkim z powodu krótkich umownych czasów dostaw w porównaniu do usług transportu międzynarodowego. Przyjmując, że codziennie po polskich drogach porusza się 1,3 mln pojazdów ciężarowych, przy średnim opóźnieniu środka transportu estymowanym na 3 godziny i aktualnych stawkach przewozowych, daje to stratę w wysokości 450 zł w przeliczeniu na jeden pojazd. Według tych szacunków straty przewoźników z tego tytułu mogą więc wynieść w skali ogólnopolskiej nawet 175 mln zł dziennie. – Jeśli dany pojazd dystrybucyjny ma zaplanowaną dostawę do 5-6 punktów jednego dnia a zrealizuje ją tylko w dwóch, reszta towaru musi wrócić do magazynu DSV. Wtedy dostawa jest realizowana ponownie w kolejnych dniach. Oczywiście, powoduje to zwiększenie w tych dniach zapotrzebowania na środki transportowe, a także kierowców. Koniecznością w takich sytuacjach jest posiłkowanie się w znacznie większej skali pojazdami spoza własnej floty kontraktowej, co wpływa na jakość realizowanych usług, ale także na zwiększone koszty obsługi dostaw – wskazuje dyrektor Działu Klientów Kluczowych DSV - Global Transport and Logistics Marta Kućmińska-Mróz.

Czytaj więcej

Sądne dni w porcie Calais

Ostrzega, że w średniej perspektywie czasowej protesty i spowodowane nimi blokady dróg mogą doprowadzić do wzrostu kosztów obsługi transportowej - operatorzy będą musieli przerzucić wzrost kosztów na klientów. 

Żywność też podrożeje

Dyrektor ds. europejskich Konfederacji Anna Bryłka wskazuje, że realizacja Europejskiego Zielonego Ładu w rolnictwie doprowadzi do zmniejszenia podaży żywności w UE, następnie utraty bezpieczeństwa żywnościowego i uzależniania Polski i Europy od importu żywności z krajów trzecich: Ukrainy, Rosji czy państw z Mercosur. 

Bryłka przytacza wyliczenia Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych, który przeanalizował założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W scenariuszu wprowadzenia EZŁ tylko w UE: „światowa produkcja rolna spada o 1%, do czego przyczynia się spadek produkcji rolnej w UE o 12%. W proponowanym modelu obliczeń wszystkie inne regiony realizują wzrost produkcji rolnej, dążąc do zastąpienia utraconej produkcji (i handlu) UE. 

Amerykanie szacują, że produkcja pszenicy może w Europie spaść o połowę, cukru o 16 proc., mleka o 11 proc. wołowiny o 13 proc. 

Nie ustają protesty rolników przeciwko europejskiemu Zielonemu Ładowi. 4 i 5 czerwca rolnicy protestowali w Brukseli, gdzie spotkali się z komisarzem ds. rolnictwa Januszem Wojciechowskim. „Bardzo dziękuję za merytoryczną i konstruktywną rozmowę dotyczącą problemów w rolnictwie. Dziękuję też rolnikom za ich skuteczny protest, który bardzo mi pomógł w przeprowadzeniu korzystnych zmian WPR. Mniej obowiązków dla rolników za to więcej dobrowolnych, wspieranych finansowo zachęt”, napisał na X komisarz. Piłka jest jednak nadal w grze i nie można wykluczyć dalszych protestów. 

Pozostało 84% artykułu
Drogowy
Ciągniki nie ciągną sprzedaży
Drogowy
Możliwe blokady przewoźników na granicach
Drogowy
Przewoźnikom wypadnie jeden klient
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Drogowy
Wielton na stratach, liczy na odbicie za pół roku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką