Zbliża się sezon kosztownych protestów na drogach

Pogłoski o zamierzonych akcjach protestacyjnych rolników przeciw Zielonemu Ładowi budzą przerażenie branży transportowej. Z kolei Zielony Ład przestraszył rolników.

Publikacja: 06.06.2024 16:03

Zbliża się sezon kosztownych protestów na drogach

Codognotto

Foto: Codognotto

Nie ustają protesty rolników przeciwko europejskiemu Zielonemu Ładowi. 4 i 5 czerwca rolnicy protestowali w Brukseli, gdzie spotkali się z komisarzem ds. rolnictwa Januszem Wojciechowskim. „Bardzo dziękuję za merytoryczną i konstruktywną rozmowę dotyczącą problemów w rolnictwie. Dziękuję też rolnikom za ich skuteczny protest, który bardzo mi pomógł w przeprowadzeniu korzystnych zmian WPR. Mniej obowiązków dla rolników za to więcej dobrowolnych, wspieranych finansowo zachęt”, napisał na X komisarz. Piłka jest jednak nadal w grze i nie można wykluczyć dalszych protestów. 

Rosną koszty transportu

Rolnicze protesty i blokady będą bolesne dla branży logistycznej. Eksperci DSV – Global Transport and Logistics szacunków wydarzenia z 19 marca utrudniły ruch nawet 30 % poruszających się tego dnia po polskich drogach pojazdów ciężarowych (przy 1,3 mln zarejestrowanych w Polsce takich jednostkach). Ich zdaniem opóźnienia były najbardziej odczuwalne w sektorze transportu krajowego, przede wszystkim z powodu krótkich umownych czasów dostaw w porównaniu do usług transportu międzynarodowego. Przyjmując, że codziennie po polskich drogach porusza się 1,3 mln pojazdów ciężarowych, przy średnim opóźnieniu środka transportu estymowanym na 3 godziny i aktualnych stawkach przewozowych, daje to stratę w wysokości 450 zł w przeliczeniu na jeden pojazd. Według tych szacunków straty przewoźników z tego tytułu mogą więc wynieść w skali ogólnopolskiej nawet 175 mln zł dziennie. – Jeśli dany pojazd dystrybucyjny ma zaplanowaną dostawę do 5-6 punktów jednego dnia a zrealizuje ją tylko w dwóch, reszta towaru musi wrócić do magazynu DSV. Wtedy dostawa jest realizowana ponownie w kolejnych dniach. Oczywiście, powoduje to zwiększenie w tych dniach zapotrzebowania na środki transportowe, a także kierowców. Koniecznością w takich sytuacjach jest posiłkowanie się w znacznie większej skali pojazdami spoza własnej floty kontraktowej, co wpływa na jakość realizowanych usług, ale także na zwiększone koszty obsługi dostaw – wskazuje dyrektor Działu Klientów Kluczowych DSV - Global Transport and Logistics Marta Kućmińska-Mróz.

Czytaj więcej

Sądne dni w porcie Calais

Ostrzega, że w średniej perspektywie czasowej protesty i spowodowane nimi blokady dróg mogą doprowadzić do wzrostu kosztów obsługi transportowej - operatorzy będą musieli przerzucić wzrost kosztów na klientów. 

Żywność też podrożeje

Dyrektor ds. europejskich Konfederacji Anna Bryłka wskazuje, że realizacja Europejskiego Zielonego Ładu w rolnictwie doprowadzi do zmniejszenia podaży żywności w UE, następnie utraty bezpieczeństwa żywnościowego i uzależniania Polski i Europy od importu żywności z krajów trzecich: Ukrainy, Rosji czy państw z Mercosur. 

Bryłka przytacza wyliczenia Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych, który przeanalizował założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W scenariuszu wprowadzenia EZŁ tylko w UE: „światowa produkcja rolna spada o 1%, do czego przyczynia się spadek produkcji rolnej w UE o 12%. W proponowanym modelu obliczeń wszystkie inne regiony realizują wzrost produkcji rolnej, dążąc do zastąpienia utraconej produkcji (i handlu) UE. 

Amerykanie szacują, że produkcja pszenicy może w Europie spaść o połowę, cukru o 16 proc., mleka o 11 proc. wołowiny o 13 proc. 

Nie ustają protesty rolników przeciwko europejskiemu Zielonemu Ładowi. 4 i 5 czerwca rolnicy protestowali w Brukseli, gdzie spotkali się z komisarzem ds. rolnictwa Januszem Wojciechowskim. „Bardzo dziękuję za merytoryczną i konstruktywną rozmowę dotyczącą problemów w rolnictwie. Dziękuję też rolnikom za ich skuteczny protest, który bardzo mi pomógł w przeprowadzeniu korzystnych zmian WPR. Mniej obowiązków dla rolników za to więcej dobrowolnych, wspieranych finansowo zachęt”, napisał na X komisarz. Piłka jest jednak nadal w grze i nie można wykluczyć dalszych protestów. 

Pozostało 84% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep