Tranzytowa polityka nieźle wychodzi linii LOT, której połowę przewozów, czyli 5 mln pasażerów, stanowią właśnie podróżni tranzytowi. Dzięki tej strategii LOT zanotował rekordowe zyski netto w 2023 roku, przekraczające 1 mld zł. Mając jedno lotnisko można wzmacniać tę strategię, mając dwa lub trzy nie da się jej wprowadzić w życie, bowiem przesiadki stają się niepraktyczne i niewygodne, a rozproszony ruch przejmą konkurenci.
Prezes Fakro Ryszard Florek tłumaczy, że rozbudowa Modlina, Okęcia i Radomia nie jest tym samym co CPK, bo te trzy porty nie zaoferują usługi w jednym miejscu i nie dadzą wygodnej oferty przesiadkowej.
Spedytorzy za CPK
Znaczenie centralnego portu lotniczego podnoszą także spedytorzy. Dyrektor ds. frachtu lotniczego w DSV – Global Transport and Logistics Krzysztof Osik zapewnia, że budowa lotniska w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego poważnie zwiększy polskie moce przeładunkowe. – Projekt ten ma szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę ograniczenia zarówno lotniska Chopina, które ze względów środowiskowych nie może operować przez całą dobę, jak i lotniska w Modlinie, którego specjalizacja w obsłudze linii budżetowych stoi w sprzeczności z wymaganiami dla obsługi cargo – wylicza Osik.
Sutkiem jest skrępowanie przewozów lotniczych, w Polsce frachtowe samoloty lądują tylko w Warszawie. – Ich ilość na tydzień to nadal mniej niż 5 operacji (loty frachtowcami wykonują tu: Sichuan Airlines do Chin oraz QATAR Airways do Kataru). Popyt jest jednak większy, więc inne linie lotnicze operujące z lotniska Chopina szukają za wszelką cenę rozwiązań i przewożą cargo do swoich zagranicznych hubów, gdzie konsolidują towary i transportują je dalej. Liczy się jednak czas i tutaj bezpośrednie połączenia z Warszawy są bezkonkurencyjne – przyznaje Head of Business Services Airfreight, DB Schenker Kamil Rarak.
W magazynach wracają budowy spekulacyjne
Będące papierkiem lakmusowym branży nieruchomości budowy spekulacyjne magazynów wracają, co oznacza, że ten rynek odżywa. Będzie także więcej transakcji przejęć całych projektów.
Dlatego prezes stowarzyszenia „Tak dla CPK” Maciej Wilk uważa, że łączność Polski ze światem jest ułomna. – Tylko 17 proc. towarów jest clonych w Polsce, a 25 proc. wartość pobranego cła zostaje w Polsce – zaznacza Wilk. W 2023 roku wpływy Skarbu Państwa z tytułu VAT, cła i akcyzy pobranych na lotnisku Chopina sięgnęły 2,37 mld zł.