CPK przechodzi pod skrzydła Ministerstwa Infrastruktury

Nie wiadomo jednak jaki kształt przybierze projekt, przemysł obawia się, że może on spalić na panewce przez inwestycję w kilka portów lotniczych.

Publikacja: 06.06.2024 12:24

CPK przechodzi pod skrzydła Ministerstwa Infrastruktury

Foto: LOT

Minister Dariusz Klimczak zapowiada wsparcie projektu CPK i ocenia go jako bardzo potrzebny

Istotnym elementem infrastruktury. – Dla mnie najważniejsze jest, że już niedługo będę odpowiadał za cały projekt CPK. Pracuję nad wygenerowaniem ruchu lotniczego i kolejowego do czasu uruchomienia nowego lotniska i KDP. Nie pozwolę na to, aby sytuacja z nowym lotniskiem sprowadziło się tylko do lotniska w Radomiu – podkreśla minister. 

Czytaj więcej

Zapchane niebo i lotniska

Dodaje, że nie chce wybudować nowego lotniska „dla bogatych którzy lecą do Nowego Jorku lub Dubaju”. Według ministra nowe lotnisko ma służyć zwykłym ludziom, którzy latają na bliższych odcinkach. – Chcę wygenerować taki ruch, aby zabezpieczyć interesy narodowego przewoźnika jakim jest LOT – zaznacza minister infrastruktury.

Prezydent RP Andrzej Duda podpisał 3 czerwca Ustawę z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej. Od 1 lipca CPK przejmie Ministerstwo Infrastruktury. 

Co to znaczy CPK?

Klimczak zaznacza, że projekt CPK będzie bardzo dobry i zostanie zaprezentowany wspólnie, w momencie zapowiedzianym przez premiera. Nie widomo jednak co będzie kryło się pod dobrze znanym skrótem. 

Marszałek Sejmu Szymon Hołownia przyznał na X, że był sceptykiem CPK ze względu na koszty społeczne projektu. „Zmieniłem zdanie, bo dane są nieubłagane. Budowa 10. największego lotniska w UE nie jest megalomańskim projektem w 6. największej gospodarce w UE. Do końca dekady musimy zbudować to lotnisko i szybką kolej między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, czyli tzw. Igrek.”

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przyznał ostatnio, że „CPK ma rację bytu, ale nie w tak rozbudowanej formie. Dla mnie najważniejsze jest funkcjonowanie Okęcia i te dwa projekty będą mogły się wzajemnie uzupełniać.” 

W wywiadzie dla Onet podsekretarz stanu w MI Piotr Malepszak zaznaczył, że może zostać podjęta decyzja o rozbudowie istniejących lotnisk. „W takim przypadku zamiast centralnego portu lotniczego powstałby np. duoprt.” 

Czytaj więcej

Małaszewicze znów zasypane kontenerami z Chin

Malepszak tłumaczy pomysł rozbudowy istniejących lotnisk rosnącym ruchem niskokosztowym i coraz popularniejszymi połączeniami bezpośrednimi. Jednak centralne lotnisko służy zbieraniu rozproszonych przepływów, które bez zasilenia ruchem tranzytowym nie dają szans na stworzenie połączeń samodzielnych. Ilu pasażerów może latać z Polski do Japonii lub krajów Azji Środkowej? Dzięki wzmocnieniu ruchu tranzytowego korzystają także mieszkańcy Polski, otrzymując więcej połączeń do różnych krajów i miast. 

Tranzytowa polityka nieźle wychodzi linii LOT, której połowę przewozów, czyli 5 mln pasażerów, stanowią właśnie podróżni tranzytowi. Dzięki tej strategii LOT zanotował rekordowe zyski netto w 2023 roku, przekraczające 1 mld zł. Mając jedno lotnisko można wzmacniać tę strategię, mając dwa lub trzy nie da się jej wprowadzić w życie, bowiem przesiadki stają się niepraktyczne i niewygodne, a rozproszony ruch przejmą konkurenci. 

Prezes Fakro Ryszard Florek tłumaczy, że rozbudowa Modlina, Okęcia i Radomia nie jest tym samym co CPK, bo te trzy porty nie zaoferują usługi w jednym miejscu i nie dadzą wygodnej oferty przesiadkowej. 

Spedytorzy za CPK

Znaczenie centralnego portu lotniczego podnoszą także spedytorzy. Dyrektor ds. frachtu lotniczego w DSV – Global Transport and Logistics Krzysztof Osik zapewnia, że budowa lotniska w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego poważnie zwiększy polskie moce przeładunkowe. – Projekt ten ma szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę ograniczenia zarówno lotniska Chopina, które ze względów środowiskowych nie może operować przez całą dobę, jak i lotniska w Modlinie, którego specjalizacja w obsłudze linii budżetowych stoi w sprzeczności z wymaganiami dla obsługi cargo – wylicza Osik.

Sutkiem jest skrępowanie przewozów lotniczych, w Polsce frachtowe samoloty lądują tylko w Warszawie. – Ich ilość na tydzień to nadal mniej niż 5 operacji (loty frachtowcami wykonują tu: Sichuan Airlines do Chin oraz QATAR Airways do Kataru). Popyt jest jednak większy, więc inne linie lotnicze operujące z lotniska Chopina szukają za wszelką cenę rozwiązań i przewożą cargo do swoich zagranicznych hubów, gdzie konsolidują towary i transportują je dalej. Liczy się jednak czas i tutaj bezpośrednie połączenia z Warszawy są bezkonkurencyjne – przyznaje Head of Business Services Airfreight, DB Schenker Kamil Rarak.

Czytaj więcej

W magazynach wracają budowy spekulacyjne

Dlatego prezes stowarzyszenia „Tak dla CPK” Maciej Wilk uważa, że łączność Polski ze światem jest ułomna. – Tylko 17 proc. towarów jest clonych w Polsce, a 25 proc. wartość pobranego cła zostaje w Polsce – zaznacza Wilk. W 2023 roku wpływy Skarbu Państwa z tytułu VAT, cła i akcyzy pobranych na lotnisku Chopina sięgnęły 2,37 mld zł. 

Główny akcjonariusz Grupy Selena Krzysztof Domarecki przypomina, że polskie firmy wychodzą coraz dalej, poza granice Europy. – Dostrzegają także przewagi, jakie ich konkurenci z innych krajów mają dzięki znacznie lepszym połączeniom lotniczym, kolejowym i morskim. Polska może i powinna zajmować coraz lepsze miejsce w światowych łańcuchach dostaw. Dlatego polski biznes potrzebuje Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego powstanie stanie się kluczowym elementem, wpływającym na rozwój rodzimej gospodarki oraz będzie istotnym impulsem do przyciągania kapitału zagranicznego do naszego kraju – podsumowuje Domarecki.

Minister Dariusz Klimczak zapowiada wsparcie projektu CPK i ocenia go jako bardzo potrzebny

Istotnym elementem infrastruktury. – Dla mnie najważniejsze jest, że już niedługo będę odpowiadał za cały projekt CPK. Pracuję nad wygenerowaniem ruchu lotniczego i kolejowego do czasu uruchomienia nowego lotniska i KDP. Nie pozwolę na to, aby sytuacja z nowym lotniskiem sprowadziło się tylko do lotniska w Radomiu – podkreśla minister. 

Pozostało 93% artykułu
Lotniczy
Baranowskie lotnisko neutralne węglowo
Lotniczy
Chińczycy przejmują przewozy europejskiego cargo
Lotniczy
Lotnictwo musi stosować coraz więcej kosztownych paliw syntetycznych
Lotniczy
CPK będzie o 20 mld zł tańsze i wiemy kiedy powstanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Lotniczy
Zapchane niebo i lotniska