Marże transportu spadają szybciej niż w innych branżach

Transport drogowy ładunków należy do jednej z najdotkliwiej uderzonych przez kryzys branż. Najniższą rentowność ma jednak kolejowy transport towarów.

Publikacja: 06.01.2025 16:47

Marże transportu spadają szybciej niż w innych branżach

GDDKiA

Foto: GDDKiA

W 2024 roku polskie firmy ogłosiły 436 nowych postępowań upadłościowych, o 10,7 proc. więcej niż w 2023 roku. Wzrost utrzymuje się od 2022 roku, wynika z danych wywiadowni gospodarczej MGBI. Liczba restrukturyzacji wzrosła o 7,4 proc. względem 2023 roku, do 4457. 

Upadłości i restrukturyzacje

MGBI podlicza, że branże zagrożone niewypłacalnością to przetwórstwo przemysłowe (106 postępowań), handel hurtowy i detaliczny (94 postępowania) oraz budownictwo (61 postępowania), czyli podobnie jak w 2023 roku. Na czwartym miejscu znalazł się transport z 34 firmami, co stanowi blisko 3-krotny wzrost rok do roku. 

Czytaj więcej

Z początkiem roku rosną koszty przewoźników

Podobnie wygląda czołówka branż w których firmy poddały się restrukturyzacji. W transporcie było to 639 firm, o blisko 25 proc. więcej niż w 2023 roku, wylicza MGBI. 

Po III kwartałach 2024 roku opublikowano w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz Krajowym Rejestrze Zadłużonych 331 upadłości firm o 10 proc. więcej niż w 2023 roku, wynika z analiz przeprowadzonych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej. Analitycy COIG uważają, że pomimo wzrostu nie ma na razie problemu. Także w bazie danych COIG branża transportowa i gospodarki magazynowej zajmuje się na czwartym miejscu listy branżowej, z liczbą 22 firm, co stanowi 6,65 proc. wszystkich firm zgłoszonych do upadłości. W 2023 roku wystąpiły z wnioskiem o upadłość 12 firm z branży transportowej i gospodarki magazynowej. 

Z analiz Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, iż do końca września 2024 roku ogłoszono 3396 postępowań restrukturyzacyjnych. W tym samym okresie 2023 roku takich ogłoszeń było 3214. W ub.r. firm z branży transport i gospodarka magazynowa było 503 (430 zajmujących się transportem drogowym towarów), co stanowiło 14,83 proc. składających wniosek o restrukturyzację. W całym 2023 roku było 513 firm, z czego 423 zajmowało się transportem drogowym towarów.

Nastroje i marże słabe

W raporcie Trans.eu kierownik zespołu makroekonomii Polskiego Instytutu Ekonomicznego Jakub Rybacki wskazuje na dane GUS, z których wynika, że „po trzech kwartałach 2024 roku średnia rentowność obrotu brutto dużych firm transportowych wyniosła 3,8 proc. To najsłabsze wyniki od czasu kryzysu zadłużenia strefy euro w 2013 r.  zwykle wartość przekracza 5,5 proc.”

Czytaj więcej

Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu

PKO Research podlicza, że wśród analizowanych branż najniższą rentowność sprzedaży netto (-9,8 proc.) odnotował ponownie transport kolejowy towarów. Na minusie była również rentowność w przemyśle metalurgicznym i odzieżowym. Najwyższą rentowność ponownie osiągnął przemysł farmaceutyczny. Dobrze radzi sobie również branża HoReCa. Średnio rentowność przetwórstwa przemysłowego wyniosła 3,0 proc. (-0,1pp r/r). 

Analitycy PKO Research podkreślają, że marże firm nadal są pod ogromną presją. W 3 kwartale 2024 roku rentowność sprzedaży netto (ROS) wyniosła jedynie 3,1 proc. i była niższa niż rok wcześniej (4,1 proc.) oraz średnio w 3 kwartale w poprzednich 5 latach (4,7 proc.). W 3 kwartale 2024 roku wśród działów PKD, dla których dostępne są dane, 54 proc. zanotowało ujemną dynamikę roczną ROS (64 proc. w „dołku” w 1 kwartale 2024 roku). 

PKO Research zauważa, że „Nastroje w krajowych firmach są minorowe. W 3 kwartale 2024 roku zanotowano wyraźny spadek rentowności, a w 4 kwartale 2024 roku pogorszyły się oczekiwania co do najbliższej przyszłości. Najtrudniejsza sytuacja panuje w branżach przemysłowych. Wiele z nich notuje spadki przychodów w relacji rocznej, a rentowność utrzymuje się poniżej historycznych średnich. W branżach usługowych sytuacja jest znacznie lepsza, choć wzrastającym przychodom nierzadko towarzyszą nieco niższe marże. Uwagę zwraca powrót do dodatniej dynamiki rocznej przychodów w handlu i części branż TSL” zaznaczają analitycy PKO Research. 

W 2024 roku polskie firmy ogłosiły 436 nowych postępowań upadłościowych, o 10,7 proc. więcej niż w 2023 roku. Wzrost utrzymuje się od 2022 roku, wynika z danych wywiadowni gospodarczej MGBI. Liczba restrukturyzacji wzrosła o 7,4 proc. względem 2023 roku, do 4457. 

Upadłości i restrukturyzacje

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Co trzecia ciężarówka nie ma jeszcze wymienionego tachografu
Drogowy
Nadzór nad konkurencją ze wschodu
Drogowy
Przewoźnicy jak kamikaze
Drogowy
Możliwe, że Droga Czerwona w Gdyni powstanie szybciej niż planowano
Materiał Promocyjny
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
Drogowy
Ciężarówki bez granic w Bułgarii i Rumunii