W 2024 roku liczba chińskich operatorów TIR i pojazdów zwiększyła się o ponad 400 proc., zaś liczba przejazdów pod osłoną karnetu TIR wzrosła o 88 proc. Operatorzy transportowi z ośmiu krajów, w tym z Chin, wykonywali operacje TIR do i z Chin.
Wyznaczone przez chiński rząd 35 przejść granicznych i miast w Chinach śródlądowych ułatwiło operacje TIR. Wiedzie z nich ponad 50 transgranicznych tras TIR, otwierając nowe miejsca docelowe wzdłuż korytarzy Chiny–Europa.
Czytaj więcej
Polscy producenci pociągów w pospiechu rozbudowują moce przerobowe, aby sprostać zamówieniom wartości kilkunastu miliardów złotych.
Dodatkowo w 2024 roku otwarto pięć akredytowanych przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego IRU centrów logistycznych TIR w miastach śródlądowych, które są ważne dla handlu międzynarodowego: Kaszgar, Urumczi, Zhengzhou, Shenyang i Chengdu. Centra umożliwiają dalszą rozbudowę tras TIR. Oferują zintegrowane usługi, takie jak deklaracje celne, magazynowanie i obsługa ładunków, skracając czas przetwarzania dokumentacji do zaledwie dwóch godzin.
Do końca 2024 roku centra przyciągnęły 40 firm z sektora transportu, spedycji i logistyki. Obsługują ponad 20 tras TIR w regiony takie jak Azja Środkowa, Pakistan, Afganistan i Kaukaz, umożliwiając wydajny i bezpieczny handel.