Reklama

Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach

IRU chwali się postępami systemu TIR w Chinach. Organizacja przekonuje, że dzięki zwiększonej współpracy między partnerami publicznymi i prywatnymi liczba chińskich operatorów TIR i pojazdów gwałtownie wzrosła.

Publikacja: 14.03.2025 10:54

Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach

IRU

Foto: IRU

W 2024 roku liczba chińskich operatorów TIR i pojazdów zwiększyła się o ponad 400 proc., zaś liczba przejazdów pod osłoną karnetu TIR wzrosła o 88 proc. Operatorzy transportowi z ośmiu krajów, w tym z Chin, wykonywali operacje TIR do i z Chin. 

Wyznaczone przez chiński rząd 35 przejść granicznych i miast w Chinach śródlądowych ułatwiło operacje TIR. Wiedzie z nich ponad 50 transgranicznych tras TIR, otwierając nowe miejsca docelowe wzdłuż korytarzy Chiny–Europa. 

Czytaj więcej

Pojawiły się setki miejsc pracy u producentów kolejowych

Dodatkowo w 2024 roku otwarto pięć akredytowanych przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego IRU centrów logistycznych TIR w miastach śródlądowych, które są ważne dla handlu międzynarodowego: Kaszgar, Urumczi, Zhengzhou, Shenyang i Chengdu. Centra umożliwiają dalszą rozbudowę tras TIR. Oferują zintegrowane usługi, takie jak deklaracje celne, magazynowanie i obsługa ładunków, skracając czas przetwarzania dokumentacji do zaledwie dwóch godzin.

Do końca 2024 roku centra przyciągnęły 40 firm z sektora transportu, spedycji i logistyki. Obsługują ponad 20 tras TIR w regiony takie jak Azja Środkowa, Pakistan, Afganistan i Kaukaz, umożliwiając wydajny i bezpieczny handel. 

Reklama
Reklama

Chiny ratyfikowały konwencję TIR w lipcu 2016 roku i zaczęła ono obowiązywać w tamtym kraju od stycznia 2017 roku. Ich specjaliści z Ministerstwa Finansów oraz organizacji przewoźników szkolili się w Polsce, w tym Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, które uznawane jest prze IRU za wzorcowe. 

Pomimo sukcesów, to nie Chiny są największym użytkownikiem systemu, ale Iran, Uzbekistan i Turcja i ta czołówka jest stała od kilku lat. IRU zanotowała zwiększone zapotrzebowanie na karnety TIR w krajach Azji Środkowej i krajach Zatoki Perskiej. Pomiędzy Indiami oraz Iranem odbył się w 2022 roku pierwszy transport intermodalny z cyfrowym karnetem TIR. Kontener dotarł do irańskiego odbiorcy już po dniu od przybycia, gdy uprzednio odprawa celna zajmowała 5 dni. 

Stronami konwencji TIR jest 76 krajów i Unia Europejska. W 2023 roku IRU wydało 511 tys. karnetów, o 12 proc. więcej niż rok wcześniej. W rekordowym 2006 roku IRU wydało niemal 3,6 mln karnetów TIR. Historycznie dużymi użytkownikami karnetów TIR byli przewoźnicy z Rosji oraz Polski i krajów Trójmorza. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy chcą obniżenia kosztów działaności

Karnet TIR taci popularność także w Polsce. W 2024 roku ZMPD wydało klientom ponad 7,2 tys. karnetów TIR, gdy w rekordowych latach biuro wydawało ponad tysiąc karnetów dziennie. Polska jest krajem, w który wydaje najwięcej w UE tych dokumentów. Wykorzystywane są przed wszystkim na trasach na Ukrainę, do Azji a nawet do Afryki. Jest to najbezpieczniejszy dla przewoźników oraz administracji skarbowej państw sposób zabezpieczenia należności tranzytowych. 

Chociaż Ukraina przystąpiła do systemu gwarancji celnych wystawianych w ramach Wspólnej Procedury Tranzytowej (znanej z dokumentów T1 i T2), to jednak nie ma chętnych podmiotów do udzielania gwarancji celnych i stąd karnety TIR nadal wykorzystywane są w przewozach do tego kraju. 

Drogowy
Złe wieści dla nadawców: transport samochodowy podrożeje
Drogowy
Choć słabsze finansowo, firmy wymieniają tabor
Drogowy
Terminalowi Baltic Hub grozi blokada
Drogowy
Łukaszenko aresztuje ciężarówki
Drogowy
Elektroniczne zezwolenia poprawią kontrolę dostępu do rynku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama