Reklama

Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach

IRU chwali się postępami systemu TIR w Chinach. Organizacja przekonuje, że dzięki zwiększonej współpracy między partnerami publicznymi i prywatnymi liczba chińskich operatorów TIR i pojazdów gwałtownie wzrosła.

Publikacja: 14.03.2025 10:54

Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach

IRU

Foto: IRU

W 2024 roku liczba chińskich operatorów TIR i pojazdów zwiększyła się o ponad 400 proc., zaś liczba przejazdów pod osłoną karnetu TIR wzrosła o 88 proc. Operatorzy transportowi z ośmiu krajów, w tym z Chin, wykonywali operacje TIR do i z Chin. 

Wyznaczone przez chiński rząd 35 przejść granicznych i miast w Chinach śródlądowych ułatwiło operacje TIR. Wiedzie z nich ponad 50 transgranicznych tras TIR, otwierając nowe miejsca docelowe wzdłuż korytarzy Chiny–Europa. 

Czytaj więcej

Pojawiły się setki miejsc pracy u producentów kolejowych

Dodatkowo w 2024 roku otwarto pięć akredytowanych przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego IRU centrów logistycznych TIR w miastach śródlądowych, które są ważne dla handlu międzynarodowego: Kaszgar, Urumczi, Zhengzhou, Shenyang i Chengdu. Centra umożliwiają dalszą rozbudowę tras TIR. Oferują zintegrowane usługi, takie jak deklaracje celne, magazynowanie i obsługa ładunków, skracając czas przetwarzania dokumentacji do zaledwie dwóch godzin.

Do końca 2024 roku centra przyciągnęły 40 firm z sektora transportu, spedycji i logistyki. Obsługują ponad 20 tras TIR w regiony takie jak Azja Środkowa, Pakistan, Afganistan i Kaukaz, umożliwiając wydajny i bezpieczny handel. 

Reklama
Reklama

Chiny ratyfikowały konwencję TIR w lipcu 2016 roku i zaczęła ono obowiązywać w tamtym kraju od stycznia 2017 roku. Ich specjaliści z Ministerstwa Finansów oraz organizacji przewoźników szkolili się w Polsce, w tym Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, które uznawane jest prze IRU za wzorcowe. 

Pomimo sukcesów, to nie Chiny są największym użytkownikiem systemu, ale Iran, Uzbekistan i Turcja i ta czołówka jest stała od kilku lat. IRU zanotowała zwiększone zapotrzebowanie na karnety TIR w krajach Azji Środkowej i krajach Zatoki Perskiej. Pomiędzy Indiami oraz Iranem odbył się w 2022 roku pierwszy transport intermodalny z cyfrowym karnetem TIR. Kontener dotarł do irańskiego odbiorcy już po dniu od przybycia, gdy uprzednio odprawa celna zajmowała 5 dni. 

Stronami konwencji TIR jest 76 krajów i Unia Europejska. W 2023 roku IRU wydało 511 tys. karnetów, o 12 proc. więcej niż rok wcześniej. W rekordowym 2006 roku IRU wydało niemal 3,6 mln karnetów TIR. Historycznie dużymi użytkownikami karnetów TIR byli przewoźnicy z Rosji oraz Polski i krajów Trójmorza. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy chcą obniżenia kosztów działaności

Karnet TIR taci popularność także w Polsce. W 2024 roku ZMPD wydało klientom ponad 7,2 tys. karnetów TIR, gdy w rekordowych latach biuro wydawało ponad tysiąc karnetów dziennie. Polska jest krajem, w który wydaje najwięcej w UE tych dokumentów. Wykorzystywane są przed wszystkim na trasach na Ukrainę, do Azji a nawet do Afryki. Jest to najbezpieczniejszy dla przewoźników oraz administracji skarbowej państw sposób zabezpieczenia należności tranzytowych. 

Chociaż Ukraina przystąpiła do systemu gwarancji celnych wystawianych w ramach Wspólnej Procedury Tranzytowej (znanej z dokumentów T1 i T2), to jednak nie ma chętnych podmiotów do udzielania gwarancji celnych i stąd karnety TIR nadal wykorzystywane są w przewozach do tego kraju. 

Drogowy
Przewoźnicy drogowi w poszukiwaniu marży
Materiał Promocyjny
eActros: zielone światło dla transformacji
Drogowy
Agencja zapłaci za wymianę tachografów
Drogowy
Jesienne żniwa dla przewoźników mogą się szybko skończyć
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Drogowy
Kolejne dwa terminale otwarte na granicy z Białorusią
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama