Strata Wielton pogłębia się po pierwszym kwartale

Pierwszy kwartał wypadł fatalnie, ale na rynku widać oznaki ożywienia, choć spółka podchodzi bardzo ostrożnie do prognoz.

Publikacja: 16.05.2025 12:17

Strata Wielton pogłębia się po pierwszym kwartale

Grupa Wielton

Foto: Grupa Wielton

W pierwszym kwartale spółka straciła 53,2 mln zł, gdy w całym 2024 roku strata sięgnęła 147,1 mln zł. Rok wcześniej strata po pierwszym kwartale wyniosła 17,9 mln zł. 

Sprzedaż spadła nieznacznie o 1 proc. do 3 634 pojazdów. Przychody wyniosły 486,2 mln zł wobec 548,3 mln zł rok wcześniej. 

Wynik EBITDA Grupy po pierwszych trzech miesiącach br. wyniósł -16,6 mln zł z wobec 10,6 rok wcześniej. Marża EBITDA była na poziomie -3,4 proc w porównaniu do 1,9 proc. w analogicznym okresie poprzedniego roku. 

Czytaj więcej

Jesienią ruszą dopłaty do wymiany tachografów

Poprawa sprzedaży

Najgorsze na rynku prawdopodobnie minęło, poprawa popytu jest widoczna. W podgrupie przyczep i naczep o dmc powyżej 3,5 tony, rejestracje w kwietniu osiągnęły wynik 1 658 szt. po wzroście o 1,5 proc. r/r. Popyt poprawia się trzeci miesiąc z rzędu, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Rejestracje naczep zwiększyły się w kwietniu o 3,7 proc. do 1 465 szt. (licząc rok do roku, bo w stosunku do marca nastąpił spadek o 24 proc.).

Od początku 2025 roku grupa nowych przyczep i naczep o dmc pow. 3,5 tony osiągnęła 6 871 szt., o 5,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Naczep przybyło 5,9 proc., czyli 6 105 szt., a przyczep 1,6 proc., to jest 766 sztuk, podlicza PZPM. 

Po czterech miesiącach Wielton poprawił sprzedaż w Polsce o 8,8 proc. do 936 sztuk zajmując trzecie miejsce w rankingu PZPM. Jednak konkurencji (Schmitz, mający 2050 rejestracji) oraz Krone (964 rejestracje) rośli szybciej, odpowiednio w tempie ponad 57 proc i 28,5 proc. 

Wielton podkreśla, że zachował silną pozycję na większości strategicznych rynków w Europie. – Obserwowane pierwsze oznaki wzrostu rejestracji naczep i przyczep na wybranych rynkach, na których działa Grupa Wielton, mogą świadczyć o początku stabilizacji rynkowej. Jednakże, doświadczenia ostatnich miesięcy, jak i sytuacja makroekonomiczna oraz gospodarcza krajów Unii Europejskiej sprawiają, że w przyszłość patrzymy z rozwagą. Dokonaliśmy rewizji planów inwestycyjnych i w 2025 roku na inwestycje planujemy przeznaczyć około 46,0 mln zł. Ponadto, wciąż głównym obszarem naszej koncentracji pozostają zapewnienie kapitału obrotowego, zwiększanie efektywności oraz rozwój portfela produktowego o nowe pojazdy i rozwiązania, które pozwolą nam budować udziały rynkowe w poszczególnych krajach – zastrzega prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

Czytaj więcej

Komisja Europejska przygotowuje kolejne bariery dla polskich firm transportowych

Przegląd rynków

Na zmniejszonym o niemal 12 proc. rynku francuskim, z udziałami na poziomie 17,7 proc. spółka Fruehauf utrzymała swoją pierwszą pozycję. W okresie styczeń-marzec 2025 roku Grupa w tym kraju sprzedała łącznie 642 pojazdy (niemal 7 proc. mniej rdr.) notując o 10,7 proc. rdr. mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 95,7 mln zł. W pierwszym kwartale spółka Fruehauf kontynuowała prace nad intermodalną naczepą furgonową. 

Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 113,1 mln zł wobec 125,2 mln zł rok wcześniej. W pierwszym kwartale br. spółka Wielton S.A. wdrożyła do swojego portfolio nowy model rozsuwanej naczepy podkontenerowej Container Master R3 Super Light. 

Na większym o ponad 16 proc. rok do roku rynku brytyjskim, udziały spółki Lawrence David wzrosły do poziomu 6,9 proc, co pozwoliło jej awansować na 4 pozycję na rynku. Grupa Wielton sprzedała 600 sztuk pojazdów w Wielkiej Brytanii (prawie 17 proc. więcej rdr.) generując 72,2 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 71,8 mln zł rok wcześniej.

Z udziałami na poziomie 2,7 proc. na szóstą pozycję z siódmej, na zmniejszonym o niemal 20 proc. rdr. rynku niemieckim awansowały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 243 pojazdów tych marek, czyli o nieco ponad 10 proc. mniej rdr. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 279 pojazdów (o 10,6 proc. mniej rdr.), osiągając 50,6 mln zł przychodów wobec 63,8 mln zł w pierwszym kwartale 2024 roku. 

Dopłaty ożywiły segment rolniczy

W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE) popyt poprawił się o niemal 12 proc. rdr. Udziały spółki Wielton sięgnęły 5,5 proc. utrzymując ją na piątej pozycji na rynku. Łącznie Grupa sprzedała tam 293 sztuki pojazdów, czyli o niemal 6 proc. mniej rdr., osiągając przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 31,3 mln zł wobec 35,4 mln zł rok wcześniej. 

Czytaj więcej

Kurierzy i sklepy spożywcze to mariaż z rozsądku

Na rynku włoskim spółki Viberti, Fruehauf oraz Guillén uplasowały się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 5,5 proc. Przy wzroście rynku we Włoszech o nieco ponad 4 proc. rdr. Grupa w pierwszym kwartale 2025 roku sprzedała łącznie w tym kraju 379 sztuk, czyli o niemal 85 proc. więcej rok do roku. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 46,6 mln zł w porównaniu do 29,7 mln zł przed rokiem. 

W Hiszpanii, gdzie w okresie styczeń-marzec 2025 roku rynek utrzymał się na podobnym rok do roku poziomie, spółka Guillén awansowała na siódmą pozycję z udziałami na poziomie 2,9 proc. W tym czasie Grupa odnotowała 17 proc. wzrost sprzedaży wolumenowej w tym kraju, zbywając 110 pojazdów. Po trzech miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem w Hiszpanii wyniosły 14,8 mln zł, wobec 12,4 mln zł przed rokiem.

Polski rynek przyczep rolniczych wzrósł rok do roku o ponad 25 proc., a spółka Wielton Agro awansowała na 4 pozycję w kraju z udziałami na poziomie 6,3 proc. W pierwszym kwartale 2025 roku, spośród 3 634 pojazdów sprzedanych przez Grupę Wielton, 150 sztuk dotyczyło przyczep rolniczych Wielton Agro, co oznacza ponad 44 proc. wzrost sprzedaży produktów tej spółki w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku. Przychody ze sprzedaży pojazdów tego typu wyniosły 13,3 mln zł wobec 9,08 mln zł w okresie styczeń-marzec 2024 roku. 

W pierwszym kwartale spółka straciła 53,2 mln zł, gdy w całym 2024 roku strata sięgnęła 147,1 mln zł. Rok wcześniej strata po pierwszym kwartale wyniosła 17,9 mln zł. 

Sprzedaż spadła nieznacznie o 1 proc. do 3 634 pojazdów. Przychody wyniosły 486,2 mln zł wobec 548,3 mln zł rok wcześniej. 

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Wielton inwestuje w robotyzację
Drogowy
W Dorohusku to nie zgromadzenie, a blokada. Jest wyrok Sądu Apelacyjnego
Drogowy
W transporcie stagnacja i słabe perspektywy
Drogowy
Rozpoczął się protest na granicy w Dorohusku
Drogowy
Transport drogowy – najgorsze już minęło?