Reklama

Wystrzeliły rejestracje samochodów ciężarowych

Wzrost stawek frachtowych zachęcił polskich przewoźników do inwestycji. Ruszyli na zakupy i ustawili się w kolejce po samochody. Wrześniowy wynik jest trzecim rekordowym w historii notowań.

Publikacja: 03.10.2025 22:32

Wystrzeliły rejestracje samochodów ciężarowych

GDDKiA parking A1 2021

Foto: GDDKiA

We wrześniu zarejestrowano 2752 nowe samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony, o 32,6 proc. więcej niż rok temu. Jest to trzeci po 2022 i 2018 roku najlepszy wynik września w historii, podkreśla Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, który przygotował statystyki na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. 

Po trzech kwartałach rejestracje wynoszą 21 727 nowych samochodów ciężarowych, o 3,4 proc. więcej niż w 2024 roku. Importerzy zawdzięczają dobry wynik ciągnikom siodłowym, których rejestracje wzrosły o 8 proc. rok do roku do 15 754 sztuk. Wrzesień to czwarty pod rząd miesiąc wzrostu rejestracji. 

Czytaj więcej

Stadler: Alstom wprowadził w błąd PKP Intercity

Liderem rynku aut ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony w podziale na marki jest po dziewięciu miesiącach Volvo z wynikiem 4425 samochodów, co oznacza przyrost r/r o 15 proc. Na drugim miejscu znalazła się Scania z wynikiem 4286 aut (spadek o 4 proc.), a na trzecim MAN rejestrując 3366 samochodów, o 1 proc. więcej niż rok wcześniej. 

W podziale na dmc samochodów ciężarowych o dmc powyżej 16 ton było 19 686, co oznacza poprawę w stosunku do poprzedniego roku o 7 proc. Branża niepokoi się, że duże zakupy rychło doprowadzą do nadpodaży usług. – Odczuwalny w ostatnio wzrost zainteresowania polską ofertą na rynku przewozów międzynarodowych to dobry sygnał, ale nie uzasadnia nierozważnego podejmowania decyzji o zwiększaniu parku samochodowego. Trend jest zbyt krótkotrwały, aby można było ocenić jego stabilność. Poprawić sytuację na rynku przewozowym może tylko redukcja potencjału transportowego – przestrzega prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek. 

Reklama
Reklama

Ożywienie spowodowane jest wyraźnie rosnącymi cenami usług transportowych, które notowane były także we wrześniu. Spedytorzy przyznają, że na rynku brakuje samochodów i stawki na rynku chwilowym rosną w tempie do 3 proc. miesięcznie. Przewoźnicy unikają wiązania się kontraktami, na których w ostatnim półroczu tracili z powodu szybko rosnących kosztów. 

Analitycy Expertdata, firmy specjalizującej się w samochodach użytkowych, przestrzegają, że nie widać zdecydowanego odbicia na rynku używanych samochodów ciężarowych. Zauważają stabilny od kilku miesięcy popyt na najmłodsze samochody z niskimi przebiegami, które osiągają dosyć wysokie wartości, jak na obecną sytuację rynkową. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy nie tłoczą się po pieniądze na elektryki i ładowarki

Na starsze ciągniki trudno znaleźć chętnego ze względu na całkowite zablokowanie sankcjami wobec Rosji kierunku wschodniego. W tej sytuacji wartości starszych egzemplarzy są wyjątkowo niskie. Optymistycznym sygnałem jest niezależne od wieku wyraźne zwolnienie tempa spadku wartości w trzecim kwartale roku.

Dane PZPM pokazują, że rynek wtórny jeszcze nie przeżywa ożywienia. Wrześniowe pierwsze rejestracje ciężarówek z drugiej ręki wyniosły 2194 szt. I były o 5,5 proc. mniejsze niż w tym samym okresie roku ubiegłego, a po trzech kwartałach spadek sięga 10 proc. (19 776 sztuk). 

We wrześniu zarejestrowano 2752 nowe samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony, o 32,6 proc. więcej niż rok temu. Jest to trzeci po 2022 i 2018 roku najlepszy wynik września w historii, podkreśla Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, który przygotował statystyki na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. 

Po trzech kwartałach rejestracje wynoszą 21 727 nowych samochodów ciężarowych, o 3,4 proc. więcej niż w 2024 roku. Importerzy zawdzięczają dobry wynik ciągnikom siodłowym, których rejestracje wzrosły o 8 proc. rok do roku do 15 754 sztuk. Wrzesień to czwarty pod rząd miesiąc wzrostu rejestracji. 

Pozostało jeszcze 81% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Drogowy
Nie ma dyskusji, aby ceny frachtów poszły w dół
Drogowy
Nie widać poprawy zyskowności Grupy Wielton
Drogowy
Korki na granicy z Białorusią
Drogowy
Utrzymuje się ożywienie na rynku samochodów ciężarowych
Drogowy
Przewoźnicy domagają się otwarcia granicy z Białorusią
Reklama
Reklama