Reklama

Nie widać poprawy zyskowności Grupy Wielton

Straty Grupy Wielton nie maleją, choć klienci na niektórych rynkach wrócili do inwestycji. Pod silną presją są ceny.

Publikacja: 01.10.2025 09:22

Nie widać poprawy zyskowności Grupy Wielton

Foto: Wielton

Grupa Wielton sprzedała 7 563 pojazdów, w porównaniu do 7 877 sztuk rok wcześniej zachowując pozycję na większości kluczowych europejskich rynków. Przychody Grupy wyniosły 1 035,1 mln zł w porównaniu do 1137,0 mln zł rok wcześniej, co oznacza spadek o 9 proc. rdr. Wynik EBITDA wyniósł -29,7 mln zł, w porównaniu do 20,2 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie -2,9 proc. w porównaniu do 1,8 proc. rok wcześniej. 

Od stycznia do czerwca 2025 roku Grupa straciła netto 104,7 mln zł wobec straty 40,6 mln zł przed rokiem. Strata w drugim kwartale jest tak samo duża jak w pierwszym. – W drugim kwartale br. zaburzona płynność finansowa wpłynęła negatywnie na nasze łańcuchy dostaw i efektywność produkcji. W związku z tym działania koncentrowaliśmy na obszarach zapewniających szybki spływ gotówki. Ponadto, w celu usprawnienia procesów zarządczych i kontrolnych rozpoczęliśmy optymalizację i częściową reorganizację struktury Grupy. Jestem przekonany, że nasze wszystkie aktywności i podjęte kroki przyczynią się do poprawy sytuacji Grupy Wielton w kolejnych miesiącach – prognozuje prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. 

 Główne rynki osłabione

Na zmniejszonym o ponad 13 proc. rynku francuskim, z udziałami na poziomie 18,9 proc. spółka Fruehauf utrzymała pierwszą pozycję. W okresie styczeń czerwiec 2025 roku Grupa zachowała wielkość sprzedaży na poziomie 1426 pojazdów (spadek o 0,3 proc. rdr.) notując o 4,5 proc. rdr. mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 213,1 mln zł. W pierwszym półroczu spółka Fruehauf nadal kontynuowała prace nad intermodalną naczepą furgonową. 

Czytaj więcej

Korki na granicy z Białorusią

W Polsce, gdzie rynek naczep i przyczep wzrósł o 4,1 proc. rdr., spółki Wielton, Langendorf oraz Fruehauf uplasowały się na trzeciej pozycji, odnotowując wzrost udziałów do 14,0 proc. z 13,0 proc. w pierwszym półroczu 2024 roku. Wielkość sprzedaży Grupy Wielton w Polsce wzrosła o niemal 13 proc. do 2043 sztuk. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 245,9 mln zł wobec 249,9 mln zł rok wcześniej. 

Reklama
Reklama

Na większym o niemal 20 proc. rok do roku rynku brytyjskim, udziały spółki Lawrence David wzrosły do poziomu 6,2 proc, co pozwoliło jej awansować na 4 pozycję na rynku. Grupa Wielton sprzedała 1003 pojazdy w Wielkiej Brytanii (prawie 17 proc. mniej rdr.) co odpowiada 147,2 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 156,6 mln zł rok wcześniej. 

W Niemczech rynek naczep i przyczep zmniejszył się o niemal 20 proc. rdr. Na piątej pozycji w tym kraju z udziałami na poziomie 2,7 proc. uplasowały się spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 566 pojazdów tych marek, czyli o 15,5 proc. mniej rdr. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 637 pojazdów (o 11,7 proc. mniej rdr.), osiągając 107,4 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem wobec 127,6 mln zł w pierwszym półroczu 2024 roku.

W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE) w analizowanym okresie czasu odnotowano niewielki wzrost rynku (o 4 proc. rdr.). Udziały spółki Wielton wyniosły 5,7 proc. utrzymując ją na piątej pozycji na rynku. Łącznie Grupa sprzedała tam 650 sztuk pojazdów, czyli o niemal 23 proc. mniej rdr., osiągając przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 74,5 mln zł wobec 99,5 mln zł rok wcześniej. 

Czytaj więcej

Przejęcie Orlen Paczka oczami analityków

Południe Europy w lepszej kondycji

Na rynku włoskim spółki Viberti, Fruehauf oraz Guillén uplasowały się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 7,5 proc.  Przy wzroście rynku we Włoszech o niemal 8 proc. rdr. Grupa w pierwszym półroczu 2025 roku sprzedała łącznie w tym kraju 726 sztuk, czyli o ponad 25 proc. więcej rok do roku. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku włoskiego wzrosły o niemal 19 proc. rdr. do poziomu 82,1 mln zł.

W Hiszpanii, gdzie w okresie styczeń-czerwiec 2025 roku rynek utrzymał się na podobnym rok do roku poziomie rosnąc o 2,3 proc rdr., spółka Guillén uplasowała się na siódmej pozycji z udziałami na poziomie 2,9 proc. W tym czasie Grupa odnotowała ponad 11-procentowy wzrost sprzedaży do 240 pojazdów. Po sześciu miesiącach br. przychody ze sprzedaży ogółem w Hiszpanii wyniosły 33,6 mln zł, wobec 28,9 mln zł przed rokiem. Spółka Guillén pracowała nad poszerzeniem portfolio o nowy model naczepy podkontenerowej z wywrotem oraz systemem ruchomej podłogi.

Reklama
Reklama

Polski rynek przyczep rolniczych wzrósł rok do roku o ponad 33 proc., a spółka Wielton Agro utrzymała 4 pozycję w kraju z udziałami na poziomie 6,3 proc. W pierwszym półroczu 2025 roku na 7 563 pojazdów sprzedanych przez Grupę Wielton, przyczepy rolnicze Wielton Agro stanowiły 435 sztuk, co oznacza ponad 26 proc. wzrost w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2024 roku. Przychody ze sprzedaży pojazdów tego typu wyniosły 38,6 mln zł wobec 31,3 mln zł w okresie styczeń-czerwiec 2024 roku.

Grupa Wielton sprzedała 7 563 pojazdów, w porównaniu do 7 877 sztuk rok wcześniej zachowując pozycję na większości kluczowych europejskich rynków. Przychody Grupy wyniosły 1 035,1 mln zł w porównaniu do 1137,0 mln zł rok wcześniej, co oznacza spadek o 9 proc. rdr. Wynik EBITDA wyniósł -29,7 mln zł, w porównaniu do 20,2 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie -2,9 proc. w porównaniu do 1,8 proc. rok wcześniej. 

Pozostało jeszcze 91% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Drogowy
Korki na granicy z Białorusią
Drogowy
Utrzymuje się ożywienie na rynku samochodów ciężarowych
Drogowy
Przewoźnicy domagają się otwarcia granicy z Białorusią
Drogowy
Bezpieczeństwo ważniejsze od ciężarówek
Drogowy
Polskie ciężarówki w białoruskim potrzasku
Drogowy
Zamknięta granica z Białorusią: nawet mysz się nie przeciśnie
Drogowy
Spedytorzy o zamkniętej granicy: nie czas żałować róż, gdy płoną lasy
Drogowy
Spada produkcja aut i przewoźnicy zostają bez pracy
Reklama
Reklama