Duże zamówienia na ciężarówki

W Europie pojawiają się pierwsze oznaki ożywienia transportu samochodowego. Rosną zamówienia na ciężarówki, ale analitycy ostrzegają, że to wymiana taboru, a nie rozbudowa flot.

Publikacja: 30.05.2025 11:12

Duże zamówienia na ciężarówki

Girteka zamówiła 2 tys. ciężarówek Volvo z dostawą do końca 2025 roku.

Foto: Girteka

Austriacka firma transportowa Gartner KG z Lambach, zamówiła w MAN do 1200 ciągników siodłowych. Pierwsze pojazdy mają zostać włączone do floty Gartner od lata 2025 roku. MAN przewiduje dostawę do 350 pojazdów rocznie. Dostawy potrwają do końca 2028 roku. 

Jeszcze większe zamówienie złożyła Girteka, największy europejski przewoźnik drogowy. Podpisał on umowę z Volvo Trucks na zakup 2000 nowych modeli FH i FH Aero. Przewoźnik podkreśla, że to największe dotychczas pojedyncze zamówienie na samochody ciężarowe w Europie w 2025 roku. Samochody mają być dostarczone do końca roku. Finansowanie zapewni Volvo Financial Services, samochody objęte są kontraktami serwisowymi Volvo Blue. 

Czytaj więcej

Średniacy mają pod górę

Zredukowane floty

Choć zamówienia są potężne, to jednak widać, że kryzys nie oszczędził nawet największych przewoźników. Flota Grupy Girteka liczy ponad 6 000 samochodów ciężarowych, o jedną czwartą mniej w stosunku do końca 2023 roku. W przypadku naczep, których ma 7 000, spadek był podobny. Podobnych w skali redukcji dokonała także konkurencja. 

Girteka ma od 2010 roku spółkę ClassTrucks, która zajmuje się sprzedażą używanych ciężarówek marek Volvo, MAN, Scania, Mercedes oraz naczep. W ofercie znajduje się 7800 ciężarówek i 8500 naczep. Samochody mają 2-3 lata, naczepy od trzech do sześciu lat. 

Analityk Eurotax Marcin Kardas ocenia, że wymiana taboru nie oznacza poprawy sytuacji rynkowej. – Firmy transportowe wykorzystują duże rabaty oferowane przez producentów. Wymiana dużych flot już powinna się zacząć po ogromnych zakupach w pandemii. Nie ma mowy o odbiciu rynku – zapewnia Kardas.

Przekonuje, że stabilizacja cen używanych ciężarówek to efekt braku motywacji do zakupu przez obniżki. 

Producenci raportują o poprawie zamówień. Portfel zamówień Grupy Traton (marki MAN i Scania) w Europie powiększył się o 56 proc., gdy dla całej grupy o 12 proc. Poprawa może zatem nadejść w drugiej połowie roku i grupa spodziewa się podobnej do ubiegłorocznej sprzedaży ilościowo i finansowo. Także Volvo raportuje w Europie 25-procentowy wzrost portfela zamówień (35 proc. wzrostu dla segmentu ciężkiego). 

Malejące rejestracje

W kwietniu zarejestrowano w Polsce 2686 nowych samochodów ciężarowych, o ponad 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Po czterech miesiącach wynik (9010 sztuk) jest jeszcze o 6,6 proc. mniejszy od ubiegłorocznego, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Ważna odmianą jest blisko 17-procentowy wzrost rejestracji ciągników siodłowych (do 1971 szt.), kluczowej grupy pojazdów. Po czterech miesiącach jeszcze utrzymuje się niemal 6-procentowy spadek. Rejestracje podwozi zmalały o 1,7 proc. do 715 sztuk. 

Czytaj więcej

W branży TSL nieodwołalnie nadchodzi robotyzacja

Dosyć ponury obraz wyłania się także ze statystyk rejestracji w krajach Europy. W Wielkiej Brytanii rejestracje samochodów ciężarowych zmalały o 12 proc., w tym podwozia zanotowały 10,6-procentowy spadek, zaś ciągniki siodłowe 13,9-procentowy. We Francji samochody ciężarowe zanotowały w kwietniu ponad 18-procentowy spadek rejestracji (po czterech miesiącach niemal 18-procentowy), w Niemczech kwietniowe rejestracje samochodów ciężarowych były o 16 proc. mniejsze w stosunku do kwietnia 2024 roku, gdy po czterech miesiącach spadek sięgnął 12,8 proc. W przypadku ciągników siodłowych kwietniowy spadek sięgnął 31,8 proc.

Także w Rumunii po pierwszym kwartale rejestracje nowych ciągników siodłowych zmalały o przeszło 19 proc. do 1352 sztuk. Większym zainteresowaniem cieszyły się samochody używane, dzięki czemu rejestracje w całej kategorii ciągników siodłowych powiększyły się po pierwszym kwartale o 1 proc. do 3791 sztuk. 

Austriacka firma transportowa Gartner KG z Lambach, zamówiła w MAN do 1200 ciągników siodłowych. Pierwsze pojazdy mają zostać włączone do floty Gartner od lata 2025 roku. MAN przewiduje dostawę do 350 pojazdów rocznie. Dostawy potrwają do końca 2028 roku. 

Jeszcze większe zamówienie złożyła Girteka, największy europejski przewoźnik drogowy. Podpisał on umowę z Volvo Trucks na zakup 2000 nowych modeli FH i FH Aero. Przewoźnik podkreśla, że to największe dotychczas pojedyncze zamówienie na samochody ciężarowe w Europie w 2025 roku. Samochody mają być dostarczone do końca roku. Finansowanie zapewni Volvo Financial Services, samochody objęte są kontraktami serwisowymi Volvo Blue. 

Pozostało jeszcze 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Ruszyła trzecia zmiana w fabryce ciężarówek
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Drogowy
Ciężkie miliony na serwisy dla ciężarówek
Drogowy
Strata Wielton pogłębia się po pierwszym kwartale
Drogowy
Wielton inwestuje w robotyzację
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Drogowy
W Dorohusku to nie zgromadzenie, a blokada. Jest wyrok Sądu Apelacyjnego
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont