Northvolt zbankrutował, a zarząd spółki Northvolt przyznał, że nie udało się znaleźć finansowania, postępowanie upadłościowe będzie prowadzone według szwedzkiego prawa. Bez pracy pozostało 5 tys. osób.
Northvolt, modelowy przykład europejskiego producenta ogniw i baterii elektrycznych, wydał ponad 10 mld euro zainwestowanych przez takie koncerny jak BMW, VW i Scania.
Czytaj więcej
Państwo dofinansowuje budowę ładowarek, sieci zasilających oraz zakup elektrycznych ciężarówek.
To kolejna ofiara narzuconego przez polityków trendu elektryfikacji transportu. W połowie lutego zbankrutował amerykański producent elektrycznych ciężarówek Nikola. – Duże perspektywy rozwoju i ogromna wycena jeszcze 5 lat temu (powyżej wartości Forda!) nie uchroniły firmy przed ogłoszeniem bankructwa – przypomina analityk rynku samochodowego Marcin Kardas.
Podkreśla, że przypadek Nikoli nie jest wyjątkiem. – Warto poszperać w rynku chińskim. Tam bez wsparcia rządowego wiele firm motoryzacyjnych dawno by zbankrutowało. Niedawno ogłoszone plany połączenia Dongfenga z Changanem (w efekcie powstałby największy producent w Chinach) w celu poprawy konkurencyjności i wykorzystania możliwości produkcyjnych świadczą o skali problemów. Samochody z nowym napędem powinny obronić się same, a producenci wymyślić, jak to zrobić – stwierdza Kardas.