InPost: polscy konsumenci wrócili w październiku do sklepów

Kurierski gigant jest ostrożnie optymistyczny i liczy na dużą falę świątecznych zakupów.

Publikacja: 09.11.2023 09:40

InPost: polscy konsumenci wrócili w październiku do sklepów

InPost

Foto: InPost

W trzecim kwartale przychody Grupy InPost sięgnęły 2067 mld zł, zaś skorygowana EBITDA wrosła o 40 proc. do 639 mln zł. Liczba obsłużonych przesyłek wzrosła o 18 proc. do 210 mln sztuk, z tego w Polsce o 13 proc. (do 140,4 mln sztuk) i na rynkach międzynarodowych o 28 proc. 

Dyrektor finansowy Grupy InPost Adam Aleksandrowicz przyznaje, że jeśli przyjąć październik za papierek lakmusowy sezonu świątecznego, to firma liczy na udany sezon, ale on zacznie się pod koniec listopada i dopiero wtedy będzie znana skala popytu. – Podwyżki wynagrodzeń przekładają się na konsumpcję z opóźnieniem dwóch kwartałów – szacuje dyrektor finansowy InPost. 

Czytaj więcej

Amerykańska administracja oskarżyła Amazon o zawyżanie cen detalicznych

InPost zanotował pierwszy kwartał z operacyjnym zyskiem w Wielkiej Brytanii. – To trwała tendencja i kolejne kwartały także będą na plusie – zapewnia Aleksandrowicz. 

Założyciel i prezes zarządu Grupy InPost Rafał Brzoska przyznaje, że wrzesień był dla e-handlu słaby z powodu ładnej pogody, która sprawiła, że nabywcy nie sięgali po jesienną kolekcję ubrań, na czym straciła branża modowa, poważny klient firm kurierskich. – U nas wrzesień także był słabszy, ale nasze wyniki są zgodne z oczekiwaniami – podkreśla Brzoska. 

W trzecim kwartale Grupa InPost osiągnęła dodatnie wolne przepływy pieniężne (FCF) w wysokości 310,9 mln zł, co pozwoliło zmniejszyć zadłużenie do EBITDA do wskaźnika 2,6. 

Aleksandrowicz zapewnia, że gotówka będzie przeznaczona na rozwój paczkomatów i zaplecza logistycznego firmy na kluczowych europejskich rynkach (Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Hiszpanii), z uwzględnieniem potencjału tych rynków. – Nasza sieć punktów odbioru – w tym urządzeń Paczkomat – rośnie bardzo szybko i jest już dostępna w ponad 60 000 lokalizacji – podlicza Brzoska. 

W Polsce firma posiadała na koniec 3 kwartału 21 227 paczkomatów i 3660 punktów dostaw poza domem (PUDO). W Wielkiej Brytanii firma miała 5710 automatów i 1159 PUDO, we Francji 3995 paczkomatów i 11 180 PUDO, we Włoszech 1456 maszyn i 3827 PUDO, zaś Hiszpanii 485 paczkomatów i 4426 PUDO. W Belgii InPost otworzył 110 automatów i ma także 1986 PUDO, natomiast w Portugalii dysponuje 1592 punktami PUDO. 

Czytaj więcej

Pierwszą dużą ofiarą kryzysu jest ogólnopolska sieć drobnicowa

Brzoska podkreśla, że firma poszerza możliwości produkcyjne, ale poza własną fabryką. – Nie planujemy powiększenia własnej fabryki, kluczowa jest dywersyfikacja i elastyczność zewnętrznych dostawców, którzy pracują wyłącznie dla nas – zaznacza prezes zarządu Grupy InPost. 

W trzecim kwartale przychody Grupy InPost sięgnęły 2067 mld zł, zaś skorygowana EBITDA wrosła o 40 proc. do 639 mln zł. Liczba obsłużonych przesyłek wzrosła o 18 proc. do 210 mln sztuk, z tego w Polsce o 13 proc. (do 140,4 mln sztuk) i na rynkach międzynarodowych o 28 proc. 

Dyrektor finansowy Grupy InPost Adam Aleksandrowicz przyznaje, że jeśli przyjąć październik za papierek lakmusowy sezonu świątecznego, to firma liczy na udany sezon, ale on zacznie się pod koniec listopada i dopiero wtedy będzie znana skala popytu. – Podwyżki wynagrodzeń przekładają się na konsumpcję z opóźnieniem dwóch kwartałów – szacuje dyrektor finansowy InPost. 

Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Firmy
Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność