Poczta Polska wystawi tysiące automatów paczkowych

Narodowy operator inwestuje w dostawę ostatniej mili oraz zaplecze logistyczne. Wskazuje, że już widać wzrosty liczby przesyłek.

Publikacja: 04.12.2023 15:22

Poczta Polska wystawi tysiące automatów paczkowych

Foto: Robert Przybylski

Prezes Poczty Polskiej Krzysztof Falkowski zapowiada, że ten rok Poczta Polska zakończy mając tysiąc automatów paczkowych, a w przyszłym ta liczba wzrośnie trzykrotnie. Tysiąc z nich stanie przy sklepach Biedronki. 

Poczta Polska podpisała umowy z dwoma dostawcami maszyn: Point Pack oraz Ricoh. – Zbudowane są według naszych wymagań, zintegrowaliśmy urządzenia obu dostawców. Nasza spółka Envelo stworzyła dla klientów aplikację mobilną – wymienia prace prezes Poczty Polskiej. Nie chce zdradzić, ile kosztuje inwestycja w automaty paczkowe. 

Czytaj więcej

Nowe przejście dla pustych tirów. Czy rozładuje sytuację na granicy z Ukrainą?

Podkreśla jedynie, że dzięki nakładom operator nawiąże równą walkę z konkurencją na rynku, który wymaga doręczenia przesyłek następnego dnia po nadaniu. Poczta Polska jest szczególnie dumna z wartej ponad 350 mln zł rozbudowy zaplecza logistycznego. – Klientów interesuje jakość i terminowość i aby spełnić te wymagania musimy dokonywać inwestycji. Stąd automatyczne sortery w Lisim Ognie pod Bydgoszczą, Wrocławiu i Lublinie. Zamiast sortowania ręcznego stosujemy automatyczne, które skróciło proces z dwóch dni do paru godzin – porównuje Falkowski. 

Klienci doceniają inwestycje

W drugim kwartale 2024 roku Poczta Polska przewiduje rozruch czwartego sortera w Radzyminie pod Warszawą. Obsłuży on Warszawę i północno-wschodnią Polskę. – Inwestycje mają sens, są oczekiwane przez klientów. Już w połowie roku zanotowaliśmy 20-procentowy wzrost liczby obsłużonych paczek, a w listopadzie i na początku grudnia dynamika wyniosła 35 proc. – wskazuje prezes Poczty Polskiej. 

Dodaje, że część przedsiębiorstwa zajmująca się przesyłkami kurierskimi jest dochodowa, a część odpowiadająca za drobnicę paletową zostanie jeszcze rozbudowana, aby umocnić się na rynku. 

Operator ma 17 tys. punktów odbioru i ponad sto automatów, ale w szybko rosnącej branży kurierskiej dał się wyprzedzić konkurencji. Startujący z tego samego poziomu Orlen ma już ponad 3,4 tys. automatów, DPD zakończy ten rok z 6 tys. maszyn, natomiast przyszły planuje zamknąć mając 9 tys. Lider rynku, InPost, miał na koniec trzeciego kwartału ponad 21,2 tys. automatów. Z tegorocznego badania Gemius wynika, że 82 proc. respondentów preferuje odbiór przesyłek w automatach paczkowych. 

Czytaj więcej

Polskie firmy mają globalne ambicje, a Rohlig Suus sięga do Kazachstanu

Rekompensata za usługę powszechną

Natomiast trwale nierentowne jest świadczenie usługi powszechnej. Jest to ustawowe zadanie, a przyjęta w 2022 roku przez Sejm ustawa Prawo pocztowe zawiera nowy mechanizm rekompensaty kosztów ponoszonych przez PP przy świadczeniu usługi powszechnej. Poczta Polska będzie do końca 2025 roku operatorem wyznaczonym do świadczenia usługi powszechnej. 

Komisja Europejska do tej pory nie wyraziła zgody na nowy sposób wyliczania rekompensaty. – Otrzymaliśmy, podobnie jak Urząd Komunikacji Elektronicznej, jedynie promesę, że taką zgodę otrzymamy. Pieniądze za 2022 rok, wyliczone przez nas 700 mln zł, jest już przygotowane przez Skarb Państwa. Nasze wyliczenia musi zatwierdzić UKE i mamy nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku – dodaje prezes Poczty Polskiej. 

Prezes Poczty Polskiej Krzysztof Falkowski zapowiada, że ten rok Poczta Polska zakończy mając tysiąc automatów paczkowych, a w przyszłym ta liczba wzrośnie trzykrotnie. Tysiąc z nich stanie przy sklepach Biedronki. 

Poczta Polska podpisała umowy z dwoma dostawcami maszyn: Point Pack oraz Ricoh. – Zbudowane są według naszych wymagań, zintegrowaliśmy urządzenia obu dostawców. Nasza spółka Envelo stworzyła dla klientów aplikację mobilną – wymienia prace prezes Poczty Polskiej. Nie chce zdradzić, ile kosztuje inwestycja w automaty paczkowe. 

Pozostało 84% artykułu
Firmy
LPP: z rynku odzieżowego na logistyczny
Firmy
Czeski miliarder przejmuje brytyjską pocztę
Firmy
Kultura szczupłego zarządzania
Firmy
Kamień milowy InPost w Wielkiej Brytanii
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Firmy
Klienci wrócili do zakupów, na czym skorzystał InPost
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży