Rekordowe przychody i zyski InPost

Grupa spodziewa się także w tym roku rosnąć szybciej niż rynek i jeszcze większych zysków. Inwestycje wyniosą 1,3 mld zł i będą finansowane z bieżących przepływów.

Publikacja: 28.03.2024 08:08

Rekordowe przychody i zyski InPost

InPost

Foto: InPost

W 2023 roku przychody firmy sięgnęły 8,86 mld zł i były o 25 proc. wyższe niż rok wcześniej, zaś zysk operacyjny wzrósł o 59 proc. do 1,5 mld zł. Liczba obsłużonych przesyłek wzrosła o 20 proc. do 892 mln sztuk. – Pomimo wymagającej sytuacji na rynku e-commerce, w każdym z kluczowych krajów, odnotowaliśmy wzrost szybszy niż rynek – podkreśla założyciel i prezes zarządu InPost Rafał Brzoska. 

Wiodąca sieć dostaw poza domem

Grupa posiada na 9 rynkach 66 tys. punktów odbioru i nadania, w tym 35,5 tys. automatów paczkowych. – Nasza Grupa, utrzymując pozycję niekwestionowanego lidera sieci maszyn paczkowych w Polsce, zajmuje także czołowe miejsce pod względem wielkości sieci w Wielkiej Brytanii. Niedawno staliśmy się również numerem 1 pod względem liczby maszyn paczkowych we Francji – zaznacza Brzoska. 

Czytaj więcej

Nadchodzi cyberlogistyka

Podkreśla, że usługi grupy są wysoko oceniane przez użytkowników. – W badaniach Kantar z listopada 2023, Grupa InPost po raz kolejny otrzymała najwyższy w branży wskaźnik NPS na poziomie 80 pkt. Dodatkowo, aż 94% polskich klientów, robiących zakupy online, wybiera Paczkomat InPost jako preferowaną formę dostawy – wskazuje prezes InPost. 

We Francji Grupa działa pod marką Mondial Relay i pomimo wyjątkowo wymagającego otoczenia rosła szybciej niż rynek oraz zanotowała wzrost liczby obsłużonych przesyłek B2C na poziomie 23% rok do roku. – Mondial Relay jest na początku swojej ekspansji pod względem zwiększania skali prowadzonych operacji, poprawie jakości i rozbudowie sieci – podkreśla Brzoska. 

W Wielkiej Brytanii grupa wykupiła dystrybutora prasy Menzies, a z nim zaplecze logistyczne. – Mamy teraz znacznie lepsze i bardziej skalowalne rozwiązanie logistyczne. W rezultacie osiągnęliśmy zdecydowany wzrost obsługiwanych wolumenów oraz rentowność na poziomie EBITDA. Obecnie koncentrujemy się na przyspieszeniu ekspansji sieci oraz poprawie jakości usług – tłumaczy prezes InPost.

Mocny ostatni kwartał

Kryzys dotknął także rynek kurierski, który w ostatnim kwartale 2023 roku zanotował malejącą dynamikę przyrostu przesyłek. Ich liczba w InPost wzrosła o 21 proc. rok do roku. W IV kwartale 2023 r. InPost obsłużył w Polsce 175,4 mln przesyłek, czyli o 17% więcej r/r. Wzrost był większy niż wzrost rynku e-commerce, który zwiększył się o 12%. 

Mondial Relay obsłużył w IV kwartale 2023 roku o 9% więcej przesyłek. Było to spowodowane silnym wzrostem w segmencie B2C, aż o 31% r/r. Silna kontrola kosztów logistycznych i oszczędności na ostatniej mili umożliwiły poprawę skorygowanej marży EBITDA r/r do 12,6% (z 11,1% rok wcześniej). 

Czytaj więcej

Wielka kolejka tirów na Białoruś

W Wielkiej Brytanii w ostatnim kwartale ubiegłego roku InPost dostarczył 17,2 mln paczek, aż o 169% więcej r/r. Wielka Brytania odnotowała kolejny zyskowny kwartał na poziomie skorygowanej EBITDA, która wyniosła 21,6 mln zł (skorygowana marża EBITDA osiągnęła poziom 12,4% wobec 9% w III kwartale 2023 r.).

Rosnące liczby paczek w Polsce i Wielkiej Brytanii spowodowały wzrost przychodów w ostatnim kwartale o 23,7% r/r do 2,66 mld zł. EBIT Grupy wzrósł aż o 79,1% r/r, a marża EBIT wyniosła 19,3% w IV kw. 2023 r., wobec 13,4% rok wcześniej. W IV kwartale 2023 r., po raz pierwszy w historii, wszystkie rynki notowały dodatni zysk EBITDA. 

W IV kwartale 2023 r. Grupa InPost osiągnęła dodatnie wolne przepływy pieniężne (Free Cash Flow) w wysokości 243,2 mln zł. W Polsce FCF wyniosły 391,8 mln zł, co odpowiada 53% konwersji FCF / skorygowana EBITDA, umożliwiając finansowanie szybkiej ekspansji Grupy w Europie. Jednocześnie, poziom zadłużenia netto Grupy spadł do 2,2x w IV kwartale 2023 r. w porównaniu do 3,2x w IV kwartale 2022 roku. 

W 2023 roku przychody firmy sięgnęły 8,86 mld zł i były o 25 proc. wyższe niż rok wcześniej, zaś zysk operacyjny wzrósł o 59 proc. do 1,5 mld zł. Liczba obsłużonych przesyłek wzrosła o 20 proc. do 892 mln sztuk. – Pomimo wymagającej sytuacji na rynku e-commerce, w każdym z kluczowych krajów, odnotowaliśmy wzrost szybszy niż rynek – podkreśla założyciel i prezes zarządu InPost Rafał Brzoska. 

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Firmy
Wielka Brytania będzie cała w barwach InPost
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Firmy
Orlen Paczka na sprzedaż
Firmy
W kurierce zaczyna być dla FedEx „pod górę”
Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej