KE każe długo czekać na rekompensatę

Poczta Polska nadal czeka na rekompensatę za świadczenie usług operatora wyznaczonego za lata 2021-2023.

Publikacja: 19.08.2024 10:40

KE każe długo czekać na rekompensatę

Poczta Polska

Foto: Poczta Polska

KE przesłała do polskiego rządu promesę, że zgoda na wypłacenie rekompensaty będzie wydana w najbliższych tygodniach lub miesiącach. Chodzi o lata 2021-2022, bowiem dopłata za 2023 rok jest dopiero wyliczana przez audytora. 

UOKiK nie uczestniczy w procesie ustalenia wysokości rekompensaty dla operatora wyznaczonego. – Postepowanie prowadzone przed KE nie zostało jeszcze zakończone i dotyczy finansowania kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych przez operatora wyznaczonego w latach 2021-2025. Zatem przedmiotem decyzji KE będzie również zatwierdzenie metodologii wyliczenia ewentualnej rekompensaty za lata 2024 oraz 2025 – zaznacza rzeczniczka prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch. 

Czytaj więcej

Poczta ma atuty i w 3 lata wyjdzie na prostą

Członek zarządu ds. finansów Poczty Polskiej Wiesław Strąk przyznaje, że problemem jest czas zwrotu poniesionych kosztów. Przedsiębiorstwo otrzymało zaliczkowo z budżetu państwa 749 mln zł (za lata 2021-2022), co jest bardzo dobrym rozwiązaniem, bo pozwala utrzymać płynność, ale wymaga sporego kapitału własnego. 

W 2023 roku strata Poczty Polskiej sięgnęła 745 mln zł (strata na sprzedaży wyniosła 593,6 mln zł), zmalał także kapitał własny z 1404 mln zł do 1077 mln zł, choć przychody PP w 2023 roku wzrosły do 7 321,6 mln zł z 7174,3 mln zł zanotowanych w roku wcześniejszym. 

Jedną z przyczyn strat jest świadczenie usług operatora wyznaczonego. Poczta dostarcza każdego roku miliard listów i zatrudnia 21 tys. listonoszy, utrzymuje też 7600 placówek pocztowych w całym kraju. Największym klientem Poczty Polskiej jest Ministerstwo Sprawiedliwości. 

Prawo pocztowe reguluje w jakiej wysokości państwo powinno zwrócić operatorowi koszt netto obowiązku świadczenia usług powszechnych. Ustawa przewiduje, że operator wyznaczony składa do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w terminie 7 miesięcy od zakończenia roku obrotowego wniosek o uruchomienie finasowania wraz z kalkulacją kosztu netto i straty na usługach powszechnych wraz ze zweryfikowanymi przez niezależnego biegłego rewidenta rachunkami i dokumentami. „Wysokość kosztu netto i straty na usługach powszechnych określane są przez Prezesa UKE po zakończeniu weryfikacji przez powołanego przez niego niezależnego rewidenta, w terminie 4 miesięcy od złożenia wniosku. Ponieważ weryfikacja kosztu netto za 2023 r. nie została jeszcze przeprowadzona przez biegłego rewidenta powołanego przez Prezesa UKE, nie jest jeszcze znana kwota finansowania kosztu netto” tłumaczy Departament Komunikacji Ministerstwa Aktywów Państwowych. 

Czytaj więcej

Po dobrym drugim kwartale przewoźnicy nadal ostrożni w zakupach

Poczta Polska złożyła do Komisji Europejskiej wniosek obejmujący lata 2021-2025. „Komisja Europejska nadal prowadzi postępowanie notyfikacyjne i nie wydała jeszcze decyzji potwierdzającej zgodność planowanej pomocy publicznej z prawem UE” wyjaśnia MAP. 

Poczta Polska jest jedną z największych w Polsce firm logistycznych. Łącznie zatrudnia 60 tys. osób i specjalizuje się logistyce lekkiej (listy, paczki kurierskie) oraz ciężkiej (palety). Mimo szerokiej oferty, aż 61 proc. przychodów firmy pochodzi z usług listowych, na usługi kurierskie przypada 15 proc. przychodów. 

Nawet będąca w fatalnym stanie Royal Mail uzyskuje z sektora kurierskiego 52 proc. przychodów (resztę wpływów zapewniają listy), podobnie jak Poczta Austriacka. Poczta Włoska uzyskuje z kurierki tylko 12 proc. przychodów, ale aż 69 proc. pochodzi z usług finansowych, gdy w przypadku PP jest to 12 proc. 

KE przesłała do polskiego rządu promesę, że zgoda na wypłacenie rekompensaty będzie wydana w najbliższych tygodniach lub miesiącach. Chodzi o lata 2021-2022, bowiem dopłata za 2023 rok jest dopiero wyliczana przez audytora. 

UOKiK nie uczestniczy w procesie ustalenia wysokości rekompensaty dla operatora wyznaczonego. – Postepowanie prowadzone przed KE nie zostało jeszcze zakończone i dotyczy finansowania kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych przez operatora wyznaczonego w latach 2021-2025. Zatem przedmiotem decyzji KE będzie również zatwierdzenie metodologii wyliczenia ewentualnej rekompensaty za lata 2024 oraz 2025 – zaznacza rzeczniczka prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch. 

Pozostało 83% artykułu
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Firmy
Brytyjski urząd antymonopolowy wstrzymał przejęcie Wincantona
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
Ekol w ostatniej chwili postawił na samodzielność