Poczta straci listy rządowych i samorządowych klientów

Już za rok znikną listy urzędowe, więc operator straci znaczną część przychodów, chyba, że otrzyma większą rekompensatę.

Publikacja: 22.08.2024 18:58

Poczta straci listy rządowych i samorządowych klientów

Poczta Polska

Foto: Poczta Polska

Obowiązek stosowania e-Doręczeń wejdzie w życie 1 stycznia 2025 roku. To elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, równoważny prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. Żeby z nich korzystać, trzeba założyć adres do e-Doręczeń. 

Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy (firm rejestrowanych w KRS i CEiDG) i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń. 

Nowa infrastruktura 

Do końca 2025 roku przewidziany jest okres przejściowy, w którym będą równoważne doręczenia papierowe, przez ePUAP (w tym fikcja doręczenia) i na adres do e-doręczeń. 

Czytaj więcej

Tańszy pieniądz rozrusza rynek magazynowy

Usługę e-Doręczeń uruchomi operator wyznaczony, czyli Poczta Polska. – W przyszłości e-doręczenia zmienią obraz w Poczcie, ponieważ wiele urzędów będzie przechodziło na dokumenty cyfrowe (takie są zalecenia poszczególnych ministerstw i resortów) co ma przynieść dodatkowe oszczędności w kosztach działalności oraz etatach. Tak stało się w wielu innych krajach więc nie widzę powodu, aby u nas było inaczej – wskazuje wiceprezes Last Mile Experts Mirek Gral. 

Adwokat Mateusz Chołodecki postrzega doręczenia elektroniczne jako nowy rodzaj działalności operatora pocztowego, a nie jako coś, co zastąpi tradycyjne listy i związaną z nimi logistykę. – E-doręczenia wpisują się w dotychczasową misję Poczty Polskiej jako łącznika obywateli z państwem. Te dwa obszary – listowy i elektroniczny – będą musiały jeszcze długo ze sobą współistnieć. Choć wolumeny listów spadają, nie zakończą się one w przeciągu najbliższej dekady – uważa Chołodecki. 

Podkreśla, że doręczenia elektroniczne wymagają zupełnie innej infrastruktury teleinformatycznej. – Nie występuje w nich logistyczny element przekazania przesyłki (z wyjątkiem usługi hybrydowej). To niewątpliwie wyzwanie dla Poczty Polskiej, która musi prowadzić działalność w zupełnie nowej sferze biznesu – tłumaczy adwokat. 

Większe koszty

Nowy kanał doręczeń zwiększy koszty funkcjonowania operatora wyznaczonego. – Spowoduje to bowiem konieczność istnienia dwóch równoległych systemów, zarówno logistycznego obsługującego listy jak i teleinfotematycznego obsługującego doręczenia elektroniczne – wyjaśnia Chołodecki. 

Zaznacza, że cechą charakterystyczną rynku listownego jest konieczność funkcjonowania określonej infrastruktury, która generuje koszty stałe. – Inaczej rzecz ujmując czym niższy wolumen tym mniejszy zysk z tego rodzaju działalności. Optymalizacje kosztowe są oczywiście możliwe związane na przykład z ograniczeniem ilości sortowni, mniejszą ilością pracowników doręczających listy jednak taka zmiana wymagałaby dostosowania przypisów związanych ze świadczeniem usługi powszechnej – zastrzega adwokat. 

Czytaj więcej

Koparki już na pierwszej linii kolejowej CPK

Tymczasem nowy zarząd Poczty przewiduje, że wpływy z obsługi listów będą w kolejnych latach malały nieznacznie i jeszcze w 2028 roku mają stanowić 41 proc. przychodów, łącznie przekraczających 7 mld zł. Resztę obrotu zapewnią obsługa rynku kurierskiego, handel detaliczny, usługi cyfrowe i logistyczne. 

Ubytek listów może oznaczać znikniecie nawet 2-3 mld zł które zasilały każdego roku Pocztę. W przyszłym roku Poczta będzie negocjować nową umowę na wykonywanie obowiązków operatora wyznaczonego, ponieważ dotychczasowa kończy się właśnie w 2025 roku. Możliwe, że niezbędne będzie całkowite nowe podejście do wyliczania rekompensaty. Rekompensata za 2021 i 2022 rok wyniosła 749 mln zł. 

Obowiązek stosowania e-Doręczeń wejdzie w życie 1 stycznia 2025 roku. To elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, równoważny prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. Żeby z nich korzystać, trzeba założyć adres do e-Doręczeń. 

Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy (firm rejestrowanych w KRS i CEiDG) i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń. 

Pozostało 88% artykułu
Firmy
Nadchodzą potężne turbulencje na rynku kurierskim
Firmy
Raben wchodzi do Szwajcarii
Firmy
Duńczycy jednak stawiają na Turcję
Firmy
Automaty paczkowe w sieciach otwartych czy zamkniętych?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Firmy
W trzecim kwartale InPost rósł dwa razy szybciej od rynku
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką