Koparki już na pierwszej linii kolejowej CPK

Kolejowa linia łącząca CPK z Łodzią i Warszawą będzie pierwszą w Polsce bez semaforów.

Publikacja: 21.08.2024 13:13

Koparki już na pierwszej linii kolejowej CPK

Foto: PKP PLK

Nowa linia kolejowa stanie się kręgosłupem komunikacyjnym kraju. Docelowo obsługiwać będzie 60-80 tys. pasażerów na dobę. Najbardziej obciążona linia Warszawa-Trójmiasto przewozi w sezonie letnim 25-27 tys. pasażerów. 

Linia zostanie oddana do użytku w 2032 roku razem portem lotniczym CPK. Dzięki niej dojazd do nowego lotniska z Warszawy zajmie 20 minut, a do Łodzi 40 min. Będzie to pierwszy odcinek linii kolei dużych prędkości „Y”, który w 2035 roku połączy Warszawę, przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. 

Ponad 4 kilometry pod ulicami

W styczniu 2024 roku projekt odcinka Warszawa-Łódź uzyskał komplet decyzji środowiskowych, a pozostałe odcinki Y prowadzone są z półrocznym przesunięciem. W październiku otwarte zostaną oferty na wykonanie odcinków tej linii. 

Czytaj więcej

Rejestracja zezwoleń obowiązkowa

Projekt tunelu jest gotowy, przewiduje zastosowanie tarczy wiertniczej o średnicy 14 m (największej w Polsce), średnica wewnętrzna tunelu wyniesie 12,5 m, który będzie przebiegać na głębokości 22-25 m, a w najgłębszym miejscu 33 m pod poziomem terenu. 

W tunelu będą dwa tory z geometrią pozwalającą na jazdę z prędkością do 160 km/h. Inwestor wybrał technologie bezpodsypkową i zasilanie prądem stałym 3 tys. kV. Tunel o długości 4,6 km będzie miał 5 klatek schodowych. 

Umowa z konsorcjum wykonawców tunelu została podpisana przez CPK w czwartym kwartale 2021 roku. Komora startowa znajduje się w Retkini, a przy Łodzi Fabrycznej znajdzie się komora demontażu (wspólna z tunelem aglomeracyjnym, budowanym przez PKP PLK). Prace budowlane już trwają, m.in. przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, znajdującym się przy Łodzi Fabrycznej i komorze startowej w Retkini. 

Linia Warszawa – Łódź budowana będzie przez kilku wykonawców. Na całości trasy urządzenia sterowania ruchem kolejowym zainstaluje jedna firma, aby uniknąć kłopotów technicznych z łączeniem odcinków. 

Pomiędzy stacjami pociągi będą jeździć bez semaforów, zastosowana zostanie samoczynna blokada liniowa, czyli ETCS poziomu 2. Będzie to pierwsza w Polsce linia bez semaforów, ponieważ przy założonych prędkościach nie wchodzi w grę inne rozwiązanie.  

Finanse z budżetu i trochę z UE

Wiceminister infrastruktury Piotr Melepszak obiecuje, że całość „Y” zostanie oddana do użytku w 2035 roku. W projektowaniu jest przebieg torów z Łodzi do Sieradza, gdzie rozwidlą się na Poznań i Wrocław. Projekt obejmuje także wybudowanie do 2032 roku tunelu w Ożarowie pod Warszawą.

Na projekty kolejowe CPK wydało już pół mld zł z unijnego narzędzia CEF na 4 projekty (piąty w podpisywaniu), w tym na prace projektowe linii Łódź - Sieradz. Spółka będzie ubiegać się o kolejne pieniądze z UE i CEF jest najważniejszym źródłem. 

Czytaj więcej

Rozpędzają się producenci kolejowych napędów

Fundusze do 2027 roku są już rozdysponowane, a nieformalne uzgodnienia przyszłej perspektywy unijnej rozpoczną się w najbliższych miesiącach, aby wejść w etap formalnych uzgodnień w drugiej połowie 2025 roku. 

CPK ma szansę na zdobycie współfinansowania CEF, ponieważ sieć kolejowa oraz lotnisko wpisane są na listę podstawową siatki transportowej UE. Linie kolejowe „Y” będą stanowiły fragment szybkich połączeń Bałtyku z Morzem Północnym (poprzez Rail Baltica i do Berlina), a także z południowymi sąsiadami (jako przedłużenie połączenia z Wrocławia do Pragi). 

Ponadto, jak podkreśla wiceminister ministerstwa funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko, Polska należy do krajów wydających unijne pieniądze najbardziej efektywnie. 

Spółka CPK otrzymała 9 sierpnia decyzję lokalizacyjną dla budowy linii wysokiego napięcia 110 kV i 220 kV, które zastąpią przewidziane do likwidacji odcinki znajdujące się na terenie projektowanego lotniska. Ta inwestycja umożliwi zasilanie portu lotniczego w energię elektryczną. 

Czytaj więcej

KE każe długo czekać na rekompensatę

Koszty „Y” można szacować na 70 mld zł, czyli 150 mln zł za kilometr, ale założone potoki pasażerskie usprawiedliwiają te nakłady i umożliwiają usprawnienie komunikacji kolejowej w całym regionie. 

Nowa linia kolejowa stanie się kręgosłupem komunikacyjnym kraju. Docelowo obsługiwać będzie 60-80 tys. pasażerów na dobę. Najbardziej obciążona linia Warszawa-Trójmiasto przewozi w sezonie letnim 25-27 tys. pasażerów. 

Linia zostanie oddana do użytku w 2032 roku razem portem lotniczym CPK. Dzięki niej dojazd do nowego lotniska z Warszawy zajmie 20 minut, a do Łodzi 40 min. Będzie to pierwszy odcinek linii kolei dużych prędkości „Y”, który w 2035 roku połączy Warszawę, przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. 

Pozostało 88% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę