W lipcu PKP Intercity podpisało umowę z Newagiem zamówienia wartości 3 mld 364 mln zł brutto na 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Ten sam przewoźnik w przyspieszonym tempie odbiera z Newagu 49 lokomotywy Griffin (zostały jeszcze 3 sztuki). Po zakończeniu dostaw, PKP IC będzie dysponować 96 lokomotywami tego typu.
Newag w hybrydowych zespołach trakcyjnych dla PKP Intercity użyje napędów z półprzewodnikami z węglika krzemu, co wskazuje na dostawy z warszawskiej firmy Medcom. Natomiast lokomotywy Griffin, które od 6 lat pracują na swoją reputację, wyposażone są w napędy (przekształtniki trakcyjne) produkowane w zakładzie napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim. Urządzenia umożliwiają m.in. rekuperację energii podczas hamowania. Odzyskaną w ten sposób energię można wykorzystywać do zasilania obwodów pomocniczych pojazdu, np. klimatyzacji.
Czytaj więcej
Poczta Polska nadal czeka na rekompensatę za świadczenie usług operatora wyznaczonego za lata 202...
Przebiegi 350 tys. km rocznie
Griffiny są także wyposażone w silniki trakcyjne ABB, dostosowane do pracy w niekorzystnych warunkach środowiskowych, co przekłada się na lepsze osiągi elektrowozu. – Współpracując już od lat, ABB i Newag stworzyły sprawdzone rozwiązania, które przetrwały test czasu i kilometrów. Eksploatowane w barwach PKP Intercity lokomotywy Griffin przejeżdżają rocznie nawet 350 tysięcy kilometrów, a nasze urządzenia napędzają te pojazdy przy współczynniku bezawaryjności wynoszącym ponad 99 procent, mimo wymagających warunków – podkreśla dyrektor biznesu Trakcji ABB w Polsce Maciej Duczyński.
Przekształtniki ABB wykorzystuje także wodorowa lokomotywa Pesy. Natomiast w elektrycznych zespołach trakcyjnych tego producenta stosowane są elektryczne napędy hiszpańskiego Ingeteam. Ingeteam zatrudnia 4,5 tys. ludzi, w 2021 roku zanotował 842,6 mln euro przychodów, w tym dział kolejowych napędów zapewnił ponad 100 mln euro.