W lipcu PKP Intercity podpisało umowę z Newagiem zamówienia wartości 3 mld 364 mln zł brutto na 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Ten sam przewoźnik w przyspieszonym tempie odbiera z Newagu 49 lokomotywy Griffin (zostały jeszcze 3 sztuki). Po zakończeniu dostaw, PKP IC będzie dysponować 96 lokomotywami tego typu.
Newag w hybrydowych zespołach trakcyjnych dla PKP Intercity użyje napędów z półprzewodnikami z węglika krzemu, co wskazuje na dostawy z warszawskiej firmy Medcom. Natomiast lokomotywy Griffin, które od 6 lat pracują na swoją reputację, wyposażone są w napędy (przekształtniki trakcyjne) produkowane w zakładzie napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim. Urządzenia umożliwiają m.in. rekuperację energii podczas hamowania. Odzyskaną w ten sposób energię można wykorzystywać do zasilania obwodów pomocniczych pojazdu, np. klimatyzacji.
Czytaj więcej
Poczta Polska nadal czeka na rekompensatę za świadczenie usług operatora wyznaczonego za lata 2021-2023.
Przebiegi 350 tys. km rocznie
Griffiny są także wyposażone w silniki trakcyjne ABB, dostosowane do pracy w niekorzystnych warunkach środowiskowych, co przekłada się na lepsze osiągi elektrowozu. – Współpracując już od lat, ABB i Newag stworzyły sprawdzone rozwiązania, które przetrwały test czasu i kilometrów. Eksploatowane w barwach PKP Intercity lokomotywy Griffin przejeżdżają rocznie nawet 350 tysięcy kilometrów, a nasze urządzenia napędzają te pojazdy przy współczynniku bezawaryjności wynoszącym ponad 99 procent, mimo wymagających warunków – podkreśla dyrektor biznesu Trakcji ABB w Polsce Maciej Duczyński.
Przekształtniki ABB wykorzystuje także wodorowa lokomotywa Pesy. Natomiast w elektrycznych zespołach trakcyjnych tego producenta stosowane są elektryczne napędy hiszpańskiego Ingeteam. Ingeteam zatrudnia 4,5 tys. ludzi, w 2021 roku zanotował 842,6 mln euro przychodów, w tym dział kolejowych napędów zapewnił ponad 100 mln euro.