Rozpędzają się producenci kolejowych napędów

Miliardowe inwestycje kolejowych przewoźników w nowy tabor oznaczają szybki rozwój sprzedaży specjalizowanych dostawców, przede wszystkim producentów elektrycznych napędów.

Publikacja: 19.08.2024 13:55

Rozpędzają się producenci kolejowych napędów

Foto: PKP Intercity

W lipcu PKP Intercity podpisało umowę z Newagiem zamówienia wartości 3 mld 364 mln zł brutto na 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Ten sam przewoźnik w przyspieszonym tempie odbiera z Newagu 49 lokomotywy Griffin (zostały jeszcze 3 sztuki). Po zakończeniu dostaw, PKP IC będzie dysponować 96 lokomotywami tego typu. 

Newag w hybrydowych zespołach trakcyjnych dla PKP Intercity użyje napędów z półprzewodnikami z węglika krzemu, co wskazuje na dostawy z warszawskiej firmy Medcom. Natomiast lokomotywy Griffin, które od 6 lat pracują na swoją reputację, wyposażone są w napędy (przekształtniki trakcyjne) produkowane w zakładzie napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim. Urządzenia umożliwiają m.in. rekuperację energii podczas hamowania. Odzyskaną w ten sposób energię można wykorzystywać do zasilania obwodów pomocniczych pojazdu, np. klimatyzacji. 

Czytaj więcej

KE każe długo czekać na rekompensatę

Przebiegi 350 tys. km rocznie

Griffiny są także wyposażone w silniki trakcyjne ABB, dostosowane do pracy w niekorzystnych warunkach środowiskowych, co przekłada się na lepsze osiągi elektrowozu. – Współpracując już od lat, ABB i Newag stworzyły sprawdzone rozwiązania, które przetrwały test czasu i kilometrów. Eksploatowane w barwach PKP Intercity lokomotywy Griffin przejeżdżają rocznie nawet 350 tysięcy kilometrów, a nasze urządzenia napędzają te pojazdy przy współczynniku bezawaryjności wynoszącym ponad 99 procent, mimo wymagających warunków – podkreśla dyrektor biznesu Trakcji ABB w Polsce Maciej Duczyński.

Przekształtniki ABB wykorzystuje także wodorowa lokomotywa Pesy. Natomiast w elektrycznych zespołach trakcyjnych tego producenta stosowane są elektryczne napędy hiszpańskiego Ingeteam. Ingeteam zatrudnia 4,5 tys. ludzi, w 2021 roku zanotował 842,6 mln euro przychodów, w tym dział kolejowych napędów zapewnił ponad 100 mln euro. 

Hiszpański dostawca jest wielkością porównywalny do polskiego Medcomu, który od lat gra rolę kluczowego dostawcy systemów napędowych do pojazdów produkowanych przez Newag. – Dostarczamy falowniki napędowe i przetwornice statyczne do wszystkich pojazdów z rodziny Impuls i szynobusów Newag. W zakresie lokomotyw dostarczamy swoje systemy do wszystkich lokomotyw 6-osiowych Dragon i do wszystkich wielosystemowych 4-osiowych lokomotyw Griffin E4MSU. W sumie dostarczyliśmy już 90 lokomotyw Dragon i Griffin, a w zamówieniach mamy kolejne 150 pojazdów. Perspektywy dalszej współpracy są bardzo dobre – podkreśla rzeczniczka Medcom Joanna Nichthauser. 

Czytaj więcej

Po dobrym drugim kwartale przewoźnicy nadal ostrożni w zakupach

ABB kontynuuje dostawy do Newag, ale wyłącznie dla jednosystemowych lokomotyw Griffin, które zostały w tej konfiguracji homologowane przed wieloma laty. 

Rynki eksportowe

Medcom odnotował także sukcesy eksportowe: na rynku północnoamerykańskim współpracuje z Siemensem, tamtejsze znaczne inwestycje w tabor kolejowy i tramwajowy zaowocowały dostawami już 700 przetwornic Medcom i zamówieniami na kolejne 600 urządzeń. 

Medcom od dwóch lat dostarcza przetwornice do kolei wysokich prędkości dla pojazdów Talgo produkowanych dla operatorów w Niemczech i Danii. 

Poza wspomnianymi kierunkami, Medcom kontynuuje dostawy przetwornic do metra w Londynie i Amsterdamie oraz rozpoczyna dostawy do nowego projektu metra w Sofii. – Na rynku taboru kolejowego realizujemy również projekty dla kolei holenderskich z hiszpańskim CAF-em oraz kolei kazachskich ze Stadlerem – wymienia Nichthauser.

Wytłumaczeniem eksportowych sukcesów są oszczędne napędy. Od ponad dekady Medcom seryjnie produkuje energoelektronikę z wykorzystaniem półprzewodników z węglika krzemu (SiC). – Jesteśmy globalnym liderem technologicznym. Ponad połowa produkowanych urządzeń wykorzystuje najnowocześniejsze rozwiązanie SiC, co pozwala na zmniejszenie zużycia energii w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań z tranzystorami krzemowymi – tłumaczy rzeczniczka. 

Czytaj więcej

Niejasna przyszłość wodorowej strategii UE

Medcom odniósł sukces także na rynku system napędowy do autobusów elektrycznych. W czerwcu firma wyprodukowała i dostarczyła 3000-tysięczny system napędowy do autobusów elektrycznych. – Rynek autobusów elektrycznych i również trolejbusów jest najszybciej rosnącym segmentem rynku w Europie i Ameryce Północnej, ze względu na inwestycje w zeroemisyjny tabor w transporcie miejskim, zarówno w autobusy jak i trolejbusy wyposażone w baterie, ładowane podczas jazdy pod trakcją, umożliwiające obsługę również niezelektryfikowanych odcinków tras, zapewniając kompleksową obsługę pasażerów w różnych rejonach miast – podkreśla Nichthauser. 

W lipcu PKP Intercity podpisało umowę z Newagiem zamówienia wartości 3 mld 364 mln zł brutto na 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Ten sam przewoźnik w przyspieszonym tempie odbiera z Newagu 49 lokomotywy Griffin (zostały jeszcze 3 sztuki). Po zakończeniu dostaw, PKP IC będzie dysponować 96 lokomotywami tego typu. 

Newag w hybrydowych zespołach trakcyjnych dla PKP Intercity użyje napędów z półprzewodnikami z węglika krzemu, co wskazuje na dostawy z warszawskiej firmy Medcom. Natomiast lokomotywy Griffin, które od 6 lat pracują na swoją reputację, wyposażone są w napędy (przekształtniki trakcyjne) produkowane w zakładzie napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim. Urządzenia umożliwiają m.in. rekuperację energii podczas hamowania. Odzyskaną w ten sposób energię można wykorzystywać do zasilania obwodów pomocniczych pojazdu, np. klimatyzacji. 

Pozostało 83% artykułu
Szynowy
PKP Cargo z pustą kasą
Szynowy
Czy zawalenie kamienicy w Łodzi nie opóźni projektu CPK?
Szynowy
Nie boję się kooperacji
Szynowy
Lokomotywy na wagę złota
Szynowy
Związkowcy w PKP Cargo zaczynają pękać
Szynowy
Polska w grze o Talgo