Rejestracja zezwoleń obowiązkowa

Rząd spełnił ważny postulat przewoźników, obejmując rejestracją zezwolenia na wykonywanie przewozów w Polsce przez zagraniczne firmy.

Publikacja: 20.08.2024 17:10

Rejestracja zezwoleń obowiązkowa

Foto: GITD

Rada Ministrów przyjęła 20 sierpnia projekt ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. 

Od 1 listopada przewoźnicy, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA, mają obowiązek rejestracji w systemie SENT monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT). 

Czytaj więcej

Transport pod okiem inspektorów

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązek będzie dotyczył przewoźników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. Chodzi o osoby, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.

Biuro rzecznika rządu podkreśla, że rozwiązanie pozwoli na skuteczniejsze monitorowanie i kontrolowanie przewoźników zagranicznych. Przyczyni się tym samym do wzmocnienia ochrony polskich przewoźników drogowych przed nieuczciwą i nierówną konkurencją z krajów spoza UE.

Fasadowe rozwiązanie

Przewoźnicy przyjmują inicjatywę z ostrożnym optymizmem. – To dobry ruch, jesteśmy zadowoleni z dostrzeżenia naszych problemów przez rząd. Wskazywaliśmy je i dyskutowaliśmy na ten temat z Ministerstwem Infrastruktury. Przepisy dotyczące równej konkurencji są korzystne dla wszystkich i nasi przewoźnicy są za tym, aby działalność prowadzona była na równych i uczciwych zasadach – podkreśla rzeczniczka Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Anna Brzezińska. 

Na tym etapie nie są znane szczegóły funkcjonowania przygotowywanego systemu. – Przepisy przyjmujemy z satysfakcja, ale jesteśmy ciekawi jak będzie wyglądało ich funkcjonowanie. Nie znamy szczegółów zasad rejestracji i kontroli, ale mamy nadzieję, że przepisy nie będą martwe i okażą się skuteczne. Przewoźnicy spoza UE przyzwyczają się do zasad panujących w UE – ocenia rzeczniczka ZMPD.

Prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” Maciej Wroński obawia się fasadowości rozwiązania. – Przyjęta przez RM ustawa formalnie spełni postulat przewoźników objęcia systemem monitorowania zagranicznych, poza unijnych przewoźników. Jednak w praktyce inspekcja będzie ślepa i głucha, gdyż ustawa nie zapewni jej pełnego dostępu do systemu SENT. Inspektor będzie mógł jedynie sprawdzić zagranicznego przewoźnika czy zarejestrował się on w systemie, po uprzednim jego zatrzymaniu w trakcie rutynowej kontroli drogowej. Inspektorzy nadal nie będą wiedzieć jakimi trasami poruszają się zagraniczni przewoźnicy, ile czasu spędzają w Polsce i czy aktywność ich pojazdów nie wskazuje na możliwość wykonywania zabronionych operacji transportowych – ocenia prezes TLP. 

Kulą w płot

Przekonuje, że przyjęte przepisy nic nie dają. – Niestety w projekcie nie uwzględniono naszych uwag dotyczących zapewnienia Inspekcji pełnego dostępu do danych geolokalizacyjnych wszystkich wjeżdżających do Polski nieunijnych przewoźników. Nie przyjęto także propozycji rozszerzenia funkcjonalności systemu o automatyczne wychwytywanie potencjalnych nieprawidłowości i raportowanie ich służbom kontrolnym. Mamy 21 wiek, w którym powinniśmy umieć wykorzystywać możliwości jakie dają nam współczesne systemy teleinformatyczne. Takich rozwiązań zabrakło i dlatego nie spodziewam się żadnej poprawy sytuacji po wejściu w życie tej ustawy – uważa Wroński. 

Czytaj więcej

Rozpędzają się producenci kolejowych napędów

O wprowadzenie kontroli zezwoleń branża apeluje od lat. Uważa, że ciężki kryzys jaki przechodzi przez ostatni rok jest m.in. skutkiem nieuczciwej konkurencji spoza Unii. Z powodu bankructw i zamykania firm ich liczba w rejestrach Biura Transportu Międzynarodowego GITD zmalała w pierwszej połowie roku. – Wprowadzenie regulacji jest spóźnione, choć lepiej późno niż wcale. Przewoźnicy padli lub potracili kontrakty na rzecz poza-unijnej konkurencji, musieli poważnie zredukować tabor, więc mleko się rozlało. Inicjatywa to kropla w morzu potrzeb, bo transport jest w trudnej sytuacji, ale mamy nadzieję, że będzie to jeden z ważnych elementów stabilizacji rynku – podsumowuje Brzezińska. 

Rada Ministrów przyjęła 20 sierpnia projekt ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. 

Od 1 listopada przewoźnicy, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA, mają obowiązek rejestracji w systemie SENT monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT). 

Pozostało 89% artykułu
Krajowe
Rząd nadal zamierza opodatkować terminale intermodalne
Krajowe
Kontrole ciężarówek „do pierwszej krwi”
Krajowe
Rząd chce zmniejszyć obciążenia socjalne przewoźników
Krajowe
Czy rząd wyda czasowy zakaz rejestracji firm transportowych?
Krajowe
Przewoźnicy będą mogli korzystać z rejestrowanych za granicą ciężarówek
Krajowe
Jak kontrolować przewozy kabotażowe?