Transport pod okiem inspektorów

Inspektorzy PIP oraz ITD walczą z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem w transporcie.

Publikacja: 20.08.2024 07:57

Transport pod okiem inspektorów

Foto: GITD

W tym roku Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadzi ponad 60 tys. kontroli. Blisko 200 razy zweryfikuje działania z sektora logistyczno-spedycyjnego. Z kolei wśród firm transportowych sprawdzi około 440 tys. dni pracy kierowców, przypomina firma Inelo, która zajmuje się rozliczaniem czasu pracy kierowców. 

Służby kontrolne będą się skupiać, m.in. na weryfikacji wypłat wynagrodzeń i czasu pracy – obszaru, w którym dochodzi do największej liczby naruszeń, a także na sprawdzeniu legalności zatrudnienia obcokrajowców. 

Czytaj więcej

Rozpędzają się producenci kolejowych napędów

Z dotychczasowych kontroli przeprowadzonych przez PIP wynika, że naruszenia w tym obszarze należą do najczęściej łamanych przepisów. – Transport i gospodarka magazynowa są jednymi z niewielu branż obok handlu, przetwórstwa przemysłowego i budownictwa, w których odnotowuje się najwyższą liczbę skarg dotyczących naruszeń w zakresie czasu pracy i wypłaty wynagrodzeń – wskazuje ekspert Inelo z Grupy Eurowag Jakub Ordon. 

Wyjaśnia, że kontrole mają na celu sprawdzać, m.in. czy przedsiębiorstwa poprawnie prowadzą ewidencję czasu pracy, zapewniają dobowe oraz tygodniowe odpoczynki pracowników, przestrzegają przepisów pracy, które obowiązują w porze nocnej oraz czy wypłacają wynagrodzenia w terminie. 

Natomiast Inspekcja Transportu Drogowego przyjrzy się bliżej kwestiom związanym z poprawnym wykorzystywaniem możliwości dojazdów do baz przedsiębiorców lub do miejsca zamieszkania kierowców. Należy pamiętać, że kierowca może prowadzić pojazd przez 12 godzin pod warunkiem zachowania właściwych przerw od jazdy tak, by dotrzeć do miejsca, w którym odbierze tygodniowy odpoczynek. – Wydłużony czas jazdy dziennej wymaga zastosowania opisu na rewersie wydruku z tachografu, przy czym kierowca musi uzasadnić wydłużony okres prowadzenia pojazdu i wykazać, że czynność tą można w pełni usprawiedliwić – wyjaśnia Ordon. 

Zaznacza, że elementem kontroli służb będą również kwestie związane, m.in. z długością trwania czasu pracy kierowców, długością trwania dojazdów do miejsc innych, niż zwyczajowe miejsca rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz okresem aktywności na przejściach granicznych w ramach przepraw promowych i kolejowych. 

Ekspert podkreśla, że nowe tachografy VDO nie zapiszą na karcie kierowcy starego typu (wydanej przed sierpniem 2023 roku) informacji o przekroczeniu granicy. Tą możliwość dotyczy tylko tachografów Stoneridge. – Ustawodawstwo nie przewiduje możliwości wymiany karty ze względu na chęć dostosowania się do nowych urządzeń rejestrujących – przyznaje Ordon. 

Czytaj więcej

Wodór wkrótce w ciężarówkach

Inspektorzy szczególną uwagę mają zwrócić na weryfikację legalności zatrudnienia w przypadku osób z tzw. wysokiego ryzyka migracyjnego (tj. Azji, Afryki Północnej, Ameryki Środkowej i Południowej). – Kontrole mają ujawnić przypadki dotyczące, m.in.  zatrudniania pracowników bez zawarcia pisemnej umowy o pracę czy braku dopełnienia obowiązku zgłaszania ich do zakładu ubezpieczeń społecznych. Sprawdzane będą również sytuacje, w których dochodzi do wypłat wynagrodzeń „pod stołem”, czyli poza oficjalnym obiegiem i bez odprowadzenia należnych składek na ZUS i podatek dochodowy – podaje przykłady ekspert Inelo. 

W tym roku Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadzi ponad 60 tys. kontroli. Blisko 200 razy zweryfikuje działania z sektora logistyczno-spedycyjnego. Z kolei wśród firm transportowych sprawdzi około 440 tys. dni pracy kierowców, przypomina firma Inelo, która zajmuje się rozliczaniem czasu pracy kierowców. 

Służby kontrolne będą się skupiać, m.in. na weryfikacji wypłat wynagrodzeń i czasu pracy – obszaru, w którym dochodzi do największej liczby naruszeń, a także na sprawdzeniu legalności zatrudnienia obcokrajowców. 

Pozostało 85% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów