30 lat kodów kreskowych w Polsce

W 2020 roku liczba Uczestników Systemu w Polsce przekroczyła 26 tys., na świecie 2 mln firm.

Publikacja: 16.06.2020 10:07

30 lat kodów kreskowych w Polsce

Foto: logistyka.rp.pl

Jednoznaczna identyfikacja produktów, lokalizacji oraz współdzielenie danych z partnerami biznesowymi w całym łańcuchu wartości – to główne funkcje standardów, które Polakom towarzyszą już od 30 lat. Kod kreskowy istnieje w handlu już od 45 lat. – U progu kolejnego dziesięciolecia stoimy wobec niespotykanej dotąd mnogości danych, których umiejętne wykorzystanie będzie kluczem do rozwoju biznesowego. Nasze rozwiązania stają się standardem nie tylko w handlu detalicznym, ale i wielu innych obszarach działalności: w produkcji, logistyce, budownictwie czy służbie zdrowia – podkreśla prezes zarządu GS1 Polska Joanna Redmer.

Czytaj więcej w: Konkurencja dostawców elektronicznych listów przewozowych przybliża autonomiczny transport

W Polsce pierwsze kody GS1 zostały wdrożone w 1990 roku. Ta rewolucja, która zmieniła świat handlu, pojawiła się w naszym kraju wraz z rozwojem zagranicznych sieci dystrybucji.

Automatyczne przetwarzanie informacji o produktach stworzyło podstawy dla sprawnych łańcuchów dostaw. Stało się tak, ponieważ odczytywany na kasie kod kreskowy pozwalał identyfikować znacznie więcej, niż tylko produkty, skracając czas potrzebny na obsługę klienta. Jego zastosowanie stale rosło, od momentu dowozu towarów, po proces magazynowania. – Gdy handel przenosi się do Internetu, nasz podstawowy standard – numer GTIN (kod EAN) odgrywa jeszcze większą rolę w zapewnieniu unikalnej i jednoznacznej identyfikacji produktów w skali świata – dodaje członek zarządu GS1 Polska Elżbieta Hałas.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy walczą o najlepszych kierowców i nie tną wypłat

Skanowanie kodów to pierwszy krok w kierunku swobodnego przepływu towarów i informacji w globalnej gospodarce. Następne etapy to automatyczne gromadzenie oraz wymiana danych i elektronicznych dokumentów handlowych pomiędzy partnerami łańcucha dostaw. – Wdrażanie standardów jest procesem powolnym, ale nieuniknionym, tylko powszechność ich stosowania na każdym etapie procesu przyniesie oczekiwane rezultaty. Efekty będą widoczne nie tylko dla uczestników danego łańcucha dostaw, ale w dłuższej perspektywie, także w ujęciu makroekonomicznym, poprawiając konkurencyjność całej gospodarkipodsumowuje Jarosław Gulowaty dyrektor ds. Logistyki Kontraktowej w firmie Fresh Logistics, przewodniczący Rady GS1 Polska.

Prace nad UPC (Uniwersalny Kod Produktu) prowadzono już w latach 50. Stał się on podstawą systemu numeracji dla opracowanego przez GS1 i powszechnie stosowanego na świecie numeru GTIN, czyli Globalnego Numeru Jednostki Handlowej. Kod UPC oficjalnie wprowadzono w Ameryce Północnej w roku 1973, natomiast kod EAN pojawił się w Europie trzy lata później.

Jednoznaczna identyfikacja produktów, lokalizacji oraz współdzielenie danych z partnerami biznesowymi w całym łańcuchu wartości – to główne funkcje standardów, które Polakom towarzyszą już od 30 lat. Kod kreskowy istnieje w handlu już od 45 lat. – U progu kolejnego dziesięciolecia stoimy wobec niespotykanej dotąd mnogości danych, których umiejętne wykorzystanie będzie kluczem do rozwoju biznesowego. Nasze rozwiązania stają się standardem nie tylko w handlu detalicznym, ale i wielu innych obszarach działalności: w produkcji, logistyce, budownictwie czy służbie zdrowia – podkreśla prezes zarządu GS1 Polska Joanna Redmer.

Innowacje w logistyce
Biopaliwa mają zmniejszyć ślad węglowy ciężarówek
Materiał Promocyjny
Kompleksowy fulfillment z InPost
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką