Reklama
Rozwiń
Reklama

30 lat kodów kreskowych w Polsce

W 2020 roku liczba Uczestników Systemu w Polsce przekroczyła 26 tys., na świecie 2 mln firm.

Publikacja: 16.06.2020 10:07

30 lat kodów kreskowych w Polsce

Foto: logistyka.rp.pl

Jednoznaczna identyfikacja produktów, lokalizacji oraz współdzielenie danych z partnerami biznesowymi w całym łańcuchu wartości – to główne funkcje standardów, które Polakom towarzyszą już od 30 lat. Kod kreskowy istnieje w handlu już od 45 lat. – U progu kolejnego dziesięciolecia stoimy wobec niespotykanej dotąd mnogości danych, których umiejętne wykorzystanie będzie kluczem do rozwoju biznesowego. Nasze rozwiązania stają się standardem nie tylko w handlu detalicznym, ale i wielu innych obszarach działalności: w produkcji, logistyce, budownictwie czy służbie zdrowia – podkreśla prezes zarządu GS1 Polska Joanna Redmer.

Czytaj więcej w: Konkurencja dostawców elektronicznych listów przewozowych przybliża autonomiczny transport

W Polsce pierwsze kody GS1 zostały wdrożone w 1990 roku. Ta rewolucja, która zmieniła świat handlu, pojawiła się w naszym kraju wraz z rozwojem zagranicznych sieci dystrybucji.

Automatyczne przetwarzanie informacji o produktach stworzyło podstawy dla sprawnych łańcuchów dostaw. Stało się tak, ponieważ odczytywany na kasie kod kreskowy pozwalał identyfikować znacznie więcej, niż tylko produkty, skracając czas potrzebny na obsługę klienta. Jego zastosowanie stale rosło, od momentu dowozu towarów, po proces magazynowania. – Gdy handel przenosi się do Internetu, nasz podstawowy standard – numer GTIN (kod EAN) odgrywa jeszcze większą rolę w zapewnieniu unikalnej i jednoznacznej identyfikacji produktów w skali świata – dodaje członek zarządu GS1 Polska Elżbieta Hałas.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy walczą o najlepszych kierowców i nie tną wypłat

Reklama
Reklama

Skanowanie kodów to pierwszy krok w kierunku swobodnego przepływu towarów i informacji w globalnej gospodarce. Następne etapy to automatyczne gromadzenie oraz wymiana danych i elektronicznych dokumentów handlowych pomiędzy partnerami łańcucha dostaw. – Wdrażanie standardów jest procesem powolnym, ale nieuniknionym, tylko powszechność ich stosowania na każdym etapie procesu przyniesie oczekiwane rezultaty. Efekty będą widoczne nie tylko dla uczestników danego łańcucha dostaw, ale w dłuższej perspektywie, także w ujęciu makroekonomicznym, poprawiając konkurencyjność całej gospodarkipodsumowuje Jarosław Gulowaty dyrektor ds. Logistyki Kontraktowej w firmie Fresh Logistics, przewodniczący Rady GS1 Polska.

Prace nad UPC (Uniwersalny Kod Produktu) prowadzono już w latach 50. Stał się on podstawą systemu numeracji dla opracowanego przez GS1 i powszechnie stosowanego na świecie numeru GTIN, czyli Globalnego Numeru Jednostki Handlowej. Kod UPC oficjalnie wprowadzono w Ameryce Północnej w roku 1973, natomiast kod EAN pojawił się w Europie trzy lata później.

Jednoznaczna identyfikacja produktów, lokalizacji oraz współdzielenie danych z partnerami biznesowymi w całym łańcuchu wartości – to główne funkcje standardów, które Polakom towarzyszą już od 30 lat. Kod kreskowy istnieje w handlu już od 45 lat. – U progu kolejnego dziesięciolecia stoimy wobec niespotykanej dotąd mnogości danych, których umiejętne wykorzystanie będzie kluczem do rozwoju biznesowego. Nasze rozwiązania stają się standardem nie tylko w handlu detalicznym, ale i wielu innych obszarach działalności: w produkcji, logistyce, budownictwie czy służbie zdrowia – podkreśla prezes zarządu GS1 Polska Joanna Redmer.

Reklama
Innowacje w logistyce
Najbardziej wyczekiwana konsolidacja na rynku
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Innowacje w logistyce
Zielona logistyka
Innowacje w logistyce
Dostawy out of home w Polsce
Innowacje w logistyce
Logistyka e-commerce – jak nadążyć za klientem 24/7 i nie zbankrutować?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Innowacje w logistyce
Najlepsi w branży TSL nagrodzeni
Reklama
Reklama