Magazyny w czasie pandemii

Nowoczesne technologie zapewniają ciągłość działania magazynów i minimalizują ryzyko zakażeń wśród pracowników przekonuje Michał Ptaszyński, Head od Asset Management CEE w Logicor.

Materiał powstał we współpracy z Logicor

Czy cały czas utrzymuje się wysoki popyt na magazyny?

Mamy powtórkę z wiosny tego roku. Najemcy muszą utrzymać ciągłość łańcuchów dostaw, zapewnić zaopatrzenie w podstawowe dobra dla społeczeństwa, utrzymać funkcjonowanie handlu, produkcji. Aby zapewnić dostawy do sklepów i uniknąć zerwania łańcuchów dostaw, sektor spożywczy i dóbr szybko zbywalnych utrzymuje wyższe zapasy. Z modelu dokładnie na czas (Just-In-Time) zasada działania zmienia się na formułę na wszelki wypadek (Just-In-Case). Widoczny jest także wzrost zapotrzebowania na e-handel. Wysoka dynamika tej branży spowodowała, że popyt na magazyny wzrósł.

Zapasy, podobnie jak e-handel nie będą rosły wiecznie. Nie ma zwiastunów zadyszki popytu?

E-commerce nabiera rozpędu i – podobnie jak w przypadku automatyzacji – przyspieszenie wymuszone jest pandemią. Zmusiła wiele osób do korzystania z handlu internetowego. Przejście z tradycyjnego handlu na internetowy będzie miało pozytywny wpływ na rynek magazynowy. Wielu naszych potencjalnych klientów z e-handlu, dla których obsługa garażowa już jest za mała, jeszcze nie trafiło do dużych magazynów.

Czytaj więcej w: Producenci automatyzują magazyny

E-handel potrzebuje 3 razy więcej powierzchni magazynowej w porównaniu do tradycyjnych kanałów sprzedaży. Nie ma powierzchni sklepowej i wystawienniczej – cała obsługa odbywa się w magazynie. Stąd bierze się wzrost popytu. Do tego dochodzi obsługa zwrotów – tej powierzchni nie ma w tradycyjnym handlu. Przy zamówieniach internetowych ważny jest czas dostawy i łatwość zwrotu. Magazyny zwrotów mają niebagatelne znaczenie w e-handlu.

Nie wieszczę jednak schyłku handlu tradycyjnego – należy spodziewać się dopasowania tych dwóch segmentów niż zastąpienia jednego drugim.

Czyli jest bardzo dobrze?

Rynek magazynowy nie funkcjonuje w odosobnieniu do całej gospodarki. Spowodowane pandemią trudności w takich sektorach jak restauracyjny, eventowy czy lotniczy mają wpływ na funkcjonowanie magazynów.

Czy możliwe jest przerobienie magazynów składowych na obsługujące e-handel?

E-handel wymaga więcej bram, światła dziennego, miejsc parkingowych  ale tego typu przeróbki są możliwe do wykonania. Magazyny typu big box mają standardowe założenia przy projektowaniu i wznoszeniu. Łatwo zorientować się czy można zastosować dodatkowe ulepszenia.

Czytaj więcej w: Przybywa chętnych na kody kreskowe

Polski rynek magazynowy jest młody. To 20 lat doświadczeń i w tym okresie następowały drobne zmiany w magazynach. Nieco zmieniła się siatka słupów, wzrosła nośność posadzek, czy odporności ogniowej ale generalnie budynki same w sobie trzymają się standardu i jest on na tyle nowy, że łatwo o przeróbki.

Czy widać większe zainteresowanie automatyzacją?

Pandemia sprawiła, że automatyzacja wyraźnie przyspieszyła. Do tej pory wchodziła do magazynów ewolucyjnie, magazyny powoli wdrażały tę technologię i przyglądały się jakie mogą być korzyści. Sytuacja z marca wymusiła rewolucyjne podejście do automatyzacji procesów w magazynie. To domena naszych klientów: logistycznych, produkcyjnych, którzy wdrażają wybrane technologie.

Deweloperzy także wprowadzają automatyzację?

W naszych parkach wdrażamy od dwóch lat Singu Smart Security Desk firmy Velis IT Systems z Krakowa. Singu SSD pozwala w pełni kontrolować i rejestrować wjazdy oraz wyjazdy z parku. Wykorzystuje on połączenie technologii nadzoru wideo IP z analizą wideo, czujnikami loT i centralnym oprogramowaniem. Sukcesywnie wprowadzamy ten system do poszczególnych parków w naszym portfelu i w tym roku zakończymy wdrożenie w 18 parkach Logicor w Polsce.

Czytaj więcej w: Kosztowne zwroty e-handlu

Singu SSD jest częścią Singu FM , platformy software opartej na chmurze stworzonej do obsługi nieruchomości komercyjnych, którą również dostarcza Velis. Platforma jest narzędziem komunikcji pomiedzy właścicielem, najemcami. Poprzez platformę najemcy zgłaszają konieczność np. napraw czy awarie. Najemca wysyła zgłoszenie z poziomu własnego komputera do obsługi technicznej obiektu, która interweniuje w sposób odpowiedni do zaistniałej sytuacji. W przypadku braku odpowiedniej reakcji system informuje wyższe szczeble zarządzania o braku bądź niewwłaściwej reakcji. Ten system mamy wdrożony we wszystkich parkach w Polsce.

Kiedy Logicor zamówił  automatyzację systemu wjazdowego?

Inicjatywa powstała w naszych głowach, to nasz pomysł. Narodził się z jednego ważnego powodu – chodziło o redukcję czasu wjazdów, kosztów ochrony i ograniczenie ręcznego wypisywania przepustek. Przy wyjeździe trzeba było je potwierdzić i cały ten system był z zamierzchłej przeszłości. Stąd pomysł na automatyzację wjazdów. Wtedy pojawiła się firma Velis i doszło do wdrożenia.

Czytaj więcej w: Jumbo Jet maseczek

Dzięki automatyzacji i upłynnienia ruchu unikamy kontaktów międzyludzkich, zachowując pełną kontrolę i kompletne dane na temat pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z parku.

Inwestycja była po naszej stronie, realizujemy ją z własnych środków. Najemcy nie ponosili dodatkowych kosztów, muszą jedynie zalogować się i wykorzystywać.

Wdrożenie było skomplikowane?

Potrzebne jest dostosowanie technologiczne: obwiedzenie parku światłowodem, podłączenie kamer i czujników, serwerów i oprogramowania. System jest w chmurze. Pilotażu dokonaliśmy w obiekcie w Piasecznie i upewniliśmy się, że chmura to bezpieczne rozwiązanie.

Czy system działa w zimę, gdy np. śnieg oblepi tablice rejestracyjne?

W takim wypadku jest czujnik RFID który działa, gdy nie można odczytać tablic. Każdy najemca samodzielnie wprowadza numery rejestracyjne oczekiwanego pojazdu i auto jest wpuszczane. Do kierowcy wysłane jest zaproszenie i trafia na jego telefon. Automatycznie uruchamia się nawigacja, która prowadzi do magazynu oraz wpuści na parking.

Czytaj więcej w: KEP wydaje miliardy na roboty

Dzięki tej automatyzacji na bramach wzrosła płynność ruchu. Przy ręcznym wypisywaniu pojazd przy szlabanie musiał stanąć na  około minutę. Teraz czas zmalał do kilkunastu sekund. To ma znaczenie jeśli chodzi o zanieczyszczenie środowiska. Szacujemy, że dzieki skróceniu czasu postoju zredukujemy o około  90 ton emisję CO2 we wszystkich 18 parkach.

Jak to się stało, że system opracowała krajowa firma?

W ramach grupy Logicor nasz region Europy, który ciągle się rozwija  jest swoistym laboratorium innowacji. Dlatego skorzystaliśmy z rodzimych pomysłów technologicznych i oferty firmy Velis. Ma ona polski kapitał i z powodzeniem dostarcza rozwiązania dla wielu firm z naszej branży.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rohlig Suus Logistics otworzył w Gdańsku centrum logistyczne

Firma korzysta z rozwoju przeładunków portowych, na celowniku e-handel z Dalekiego Wschodu. Obiekt o ...

Spętany transport ponadnormatywny

Trudno prowadzić inwestycje w nowe miejsca pracy, jeżeli przewiezienie dużych, niepodzielnych ładunków jest legalnie ...

Pakiet Mobilności negocjowany nocą

Nad ranem 26 listopada mają zakończyć się negocjacje w sprawie Pakietu Mobilności. Wieczorem 25 ...

Pogrzeb autokarowych przewoźników

Ginie przynosząca ponad dwa miliardy zł wpływów branża autokarowa. Większość firm nie przetrwa zimy. ...

Kierowcy ratownicy

Pierwszej pomocy udzielą kierowcy ciężarówek – taki pomysł ma Fundacja Truckers Life. Ministerstwo Infrastruktury ...

RŻD na platformie TradeLens

Rosyjskie Koleje Żelazne i Maersk podpisały porozumienie o rozwoju cyfrowych usług w przewozach intermodalnych, ...