Sześć miliardów złotych na budowę ładowarek i zakup elektrycznych ciężarówek

Państwo dofinansowuje budowę ładowarek, sieci zasilających oraz zakup elektrycznych ciężarówek.

Publikacja: 11.03.2025 09:02

Sześć miliardów złotych na budowę ładowarek i zakup elektrycznych ciężarówek

Scania

Foto: Scania

W ostatnim dniu marca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) otworzy dwa nabory wniosków na rozwój elektromobilności w Polsce. Pierwszy to „Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy oraz Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”. 

Fundusz zapowiada, że oferowane dofinansowanie wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Natomiast w drugim kwartale 2025 roku planowane jest uruchomienie programu Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, co pozwoli na dofinansowanie flot samochodów ciężarowych w Polsce. 

Czytaj więcej

Wraca zainteresowanie przewozami intermodalnymi

Trzy programy mają pomóc we wdrożeniu dyrektywy AFIR. – Całościowa alokacja środków na programy to 6 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego – wyjaśnia prezeska NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak. 

Budowa sieci 

Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy ma umożliwić utworzenie lub rozbudowanie 50 miejsc dostarczania energii dla zasilania podstawowego ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy.

Budżet programu wynosi 2 mld zł, w pierwszym naborze zaplanowano 1 mld zł, zaś nabory potrwają od 31 marca do końca grudnia b.r. Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych. Beneficjentami programu mogą zostać operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD).

Planowana do wsparcia budowa/ rozbudowa infrastruktury do zasilania stacji ładowania musi zapewniać przepustowość prądową gwarantującą moc nie mniejszą niż: 

- 3 600 kW dla planowanej budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) znajdujących się bezpośrednio wzdłuż sieci bazowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi sieci bazowej TEN-T;

- 1500 kW dla planowanej budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy tj.: MOP znajdującego się bezpośrednio wzdłuż sieci bazowej rozszerzonej lub sieci kompleksowej TEN-T lub w odległości do 3 km od wjazdu/wyjazdu do tego obiektu z drogi sieci bazowej rozszerzonej lub sieci kompleksowej TEN-T;

- 350 kW dla stacji w obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej, terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km od wjazdu/wyjazdu do tych obiektów. 

Czytaj więcej

Mniej ciężarówek przejechało przez ukraińską granicę

Program ma charakter konkursowy. – Dofinansowanie otrzymają projekty, które uzyskają najwyższą ocenę punktową. W związku z tym przedsiębiorstwa powinny starannie opracować swoje strategie aplikacyjne – nadmiernie wysoka kwota oczekiwanego wsparcia może obniżyć ich szanse na uzyskanie dofinansowania lub całkowicie je przekreślić. – wyjaśnia koordynator Komitetu PSNM ds. Logistyki i Transportu Piotr Ziółkowski. 

Budowa ładowarek

Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego ma zaowocować budową 550 stacji. Budżet programu wynosi 2 mld zł a budżet naboru to 1 mld zł, wnioski można składać od końca marca do kończ sierpnia br. 

O dofinasowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, przy projektach project finance – do 85 proc. 

Program zakłada wsparcie inwestycji polegających na budowie lub rozbudowie ogólnodostępnych stacji ładowania dla samochodów ciężarowych zlokalizowanych:

- wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T tj. na drodze należącej do sieci drogowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi TEN-T;

lub 

- na obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej lub terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km jazdy od tych obiektów.

Dofinansowanie udzielane będzie w drodze procedury przetargowej, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 lutego 2024 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje w infrastrukturę ładowania lub infrastrukturę tankowania. 

Czytaj więcej

Hamują spadki rejestracji ciężarówek

Dopłaty do elektryków

NFOŚiGW przewiduje, że wdrożenie programu wsparcia zakupu elektrycznych pojazdów ciężkich kategorii N2 i N3 nastąpi w II kwartale 2025 roku. Zgodnie z dotychczasowymi założeniami, zatwierdzonymi przez EBI, w przypadku zakupu pojazdów eHDV dofinansowanie może wynosić maksymalnie: 30% kosztów kwalifikowanych dla dużych przedsiębiorstw, 50% dla średnich i 60% dla małych. Łączna kwota wsparcia nie może jednak przekroczyć 400 tys. zł dla pojazdów kategorii N2 lub 750 tys. zł dla kategorii N3. W przypadku wyboru leasingu, dotacja nie mogłaby być wyższa niż wysokość wstępnej opłaty leasingowej. – Nie wiadomo jednak czy te parametry zostaną utrzymane – zastrzega Ziółkowski.

PSNM przypomina, że „dotychczasowe doświadczenia dowodzą, że proces pozyskiwania środków z programów Funduszu stanowił wyzwanie dla beneficjentów”. Dlatego wspólnie z firmą F5A zaoferuje przedsiębiorcom pomoc w aplikowaniu o dofinansowanie.

W ostatnim dniu marca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) otworzy dwa nabory wniosków na rozwój elektromobilności w Polsce. Pierwszy to „Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy oraz Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”. 

Fundusz zapowiada, że oferowane dofinansowanie wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji. Natomiast w drugim kwartale 2025 roku planowane jest uruchomienie programu Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, co pozwoli na dofinansowanie flot samochodów ciężarowych w Polsce. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Krajowe
Ruszyła operacja „deregulacja polskiej gospodarki”
Krajowe
Deregulacyjne postulaty przewoźników
Krajowe
Zaskakujące korekty opłat na kontach eToll przewoźników
Krajowe
Automatyczna kontrola praw jazdy zawodowych kierowców
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Krajowe
Kontrowersyjna ustawa sankcyjna czeka na podpis prezydenta