Mniej ciężarówek przejechało przez ukraińską granicę

Spowalnia ukraińska gospodarka, co widoczne jest w malejącym ruchu przez granicę.

Publikacja: 09.03.2025 18:10

Mniej ciężarówek przejechało przez ukraińską granicę

KAS, granica terminal Ukraina

Foto: KAS

Podkarpacki Urząd Celno-Skarbowy oraz Izba Administracji Skarbowej w Lublinie odprawiły łącznie 2024 roku 1,54 mln samochodów ciężarowych na wjeździe i wyjeździe z Ukrainy. To o blisko 10 proc. mniej niż rok wcześniej.

Na przejściach podkarpackich ruch zmalał o 3 proc. do 0,5 mln samochodów, na terminalach administrowanych przez IAS Lublin o blisko 15 proc. do 1 mln. 

Znikają firmy

Straż Graniczna zanotowała 14-procentowy spadek liczby odprawionych samochodów ciężarowych na granicy z Ukrainą, do 1,1 mln. Na przejściach z Ukrainą zmalał nawet ruch autobusów, o 6 proc. do 173,1 tys. szt.). 

Czytaj więcej

Solaris zelektryfikuje Kanadę

Patrycja Kornet z zamojskiej firmy transportowej przyznaje, że ogólnie jest mniej ładunków, także na Ukrainę, więc polskie auta również mniej jeżdżą. – Polskie firmy zamykają działalność z uwagi na duże koszty, a brakuje ładunków w stosunku do oferowanej na rynku ilości aut, więc wydaje mi się, że tendencja jest i będzie spadkowa w pojęciu ogólnym, dopóki sytuacja na rynku się nie poprawi. Dotyczy to ukraińskich jak i europejskich samochodów – zaznacza Kornet. 

Z danych celników wynika, że dynamika spadku była taka sama dla pojazdów z ukraińskimi i polskimi rejestracjami. Udział ciężarówek rejestrowanych w Polsce w ruchu towarowym w obu latach przekraczał 33 proc. 

Odsetek jest spory, ponieważ od lat ukraińscy przedsiębiorcy zakładają przedsiębiorstwa w Polsce. Na podstawie analiz przeprowadzonych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej wynika, iż na 28 stycznia 2025 roku działało w Polsce 5328 firm z kapitałem zagranicznym w branży transportu drogowego, w tym 2160 firm z kapitałem ukraińskim. Jest to o 40 mniej niż pół roku wcześniej, co może świadczyć, że kryzys czyni spustoszenie także i w tej grupie przedsiębiorców. 

Mniejsza wymiana handlowa

Powołując się na dane ukraińskich służb celnych, Sławomir Matuszak z Ośrodka Studiów Wschodnich zaznacza, że Polska pozostaje najważniejszym odbiorcą ukraińskiej produkcji. W 2024 roku wartość eksportu Ukrainy na polski rynek wyniosła 4,8 mld dol. (spadek o 1 proc. r/r), o ponad 50 proc. r/r zmniejszyła zakupy Rumunia, co wynikało z wprowadzonych w 2023 roku ograniczeń w imporcie zbóż i roślin oleistych. 

Czytaj więcej

Hamują spadki rejestracji ciężarówek

Z kolei bardzo istotnie zwiększył się eksport do Hiszpanii (43 proc.  r/r), Niemiec (41 proc.  r/r), Holandii (34 proc.  r/r) i Włoch (26 proc.  r/r). – Przyczyną był przed wszystkim wzrost sprzedaży pszenicy, kukurydzy i nasion rzepaku do tych krajów – tłumaczy Matuszak.

Wartość importowanych towarów w 2024 roku wyniosła 70,7 mld dol., czyli o 11 proc.  więcej niż w poprzednim roku. Najważniejszym dostawcą były państwa UE, na które przypadło 50,4 proc. importu (35,7 mld dol.), a do grona głównych partnerów Ukrainy należały Chiny (20 proc. importu), Polska (9,9 proc.) oraz Niemcy (7,6 proc.). 

Perspektywy jednak nie są dobre. Od początku 2022 roku poziom ubóstwa na Ukrainie wzrósł o co najmniej 1,8 mln osób i osiągnął 9 mln. Znaczne zniszczenia infrastruktury i rozległe zakłócenia w dostawie prądu prawdopodobnie spowolnią wzrost gospodarczy do 3,2 proc. w 2024 roku i 2 proc. w bieżącym roku, szacuje Bank Światowy.

Tymczasem Straż Graniczna podlicza, że w 2024 roku wzrost liczby ciężarówek odnotowano na granicy z Rosją (o 16 proc. do 35 035 aut), zaś na granicy z Białorusią 3-procentowy spadek do 487 788 ciężarówek. 

Podkarpacki Urząd Celno-Skarbowy oraz Izba Administracji Skarbowej w Lublinie odprawiły łącznie 2024 roku 1,54 mln samochodów ciężarowych na wjeździe i wyjeździe z Ukrainy. To o blisko 10 proc. mniej niż rok wcześniej.

Na przejściach podkarpackich ruch zmalał o 3 proc. do 0,5 mln samochodów, na terminalach administrowanych przez IAS Lublin o blisko 15 proc. do 1 mln. 

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Drogowy
Przewoźnicy chcą obniżenia kosztów działaności
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście