Reklama

Solaris zelektryfikuje Kanadę

Wielkopolski producent autobusów dostarczy w przyszłym roku trolejbusy do Vancouver. To jedno z największych zamówień w historii firmy.

Publikacja: 08.03.2025 10:58

Solaris zelektryfikuje Kanadę

Foto: Solaris

Pierwszy kontrakt Solarisa na dostawę trolejbusów dla operatora TransLink w Vancouver w Kanadzie obejmuje dostawę 107 trolejbusów o długości 12 metrów. Umowa przewiduje także opcję zakupu do 201 trolejbusów 12-metrowych oraz do 204 trolejbusów przegubowych o długości 18 metrów. – Ta umowa to przełomowy moment dla Solarisa i dowód naszego zaangażowania w dążeniu do bycia wiodącym dostawcą autobusów zeroemisyjnych w Ameryce Północnej – ocenia dyrektor zarządzający Solaris Bus & Coach Javier Iriarte. 

Pierwsze dostawy trolejbusów do Vancouver zaplanowano na 2026 rok, a kolejne będą kontynuowane w 2027 roku. – Solaris jest niekwestionowanym liderem trolejbusów w Europie, a to zamówienie wraz z opcjami ma potencjał, by stać się największym kontraktem w historii naszej firmy – zaznacza Iriarte.

Czytaj więcej

Hamują spadki rejestracji ciężarówek

Spółka informuje, że do Kanady trafią europejskie wersje Trollino, dostosowane do wymogów lokalnych. Sposób serwisowania floty nie został ujawniony. 

Do tej pory Solaris dostarczył ponad 5 500 pojazdów zeroemisyjnych, do których zaliczają się autobusy bateryjne, autobusy wodorowe i trolejbusy, eksploatowane w ponad 30 krajach. Solaris jest liderem europejskiego rynku trolejbusów – w 2024 roku firma posiadała ponad 60% udziału w rynku i dostarczyła do tej pory łącznie blisko 2 500 takich pojazdów.

Reklama
Reklama

Półtora roku temu Solaris ogłosił Strategiczny Plan na lata 2023-2026, który zakłada wejście na rynek Ameryki Północnej z ofertą obejmującą wyłącznie autobusy zeroemisyjne. W grudniu Solaris Bus & Coach podpisał pierwszy kontrakt na dostawę autobusów do USA: dwóch 12-metrowych autobusów elektrycznych (40 stóp) oraz dwóch 18-metrowych (60 stóp), przegubowych pojazdów elektrycznych. Umowa przewiduje również opcję dostarczenia do 12 dodatkowych pojazdów.

Dostawy autobusów zaplanowane są na drugą połowę 2026 roku. Zamawiającym jest King County Metro, które świadczy usługi transportu publicznego dla miasta Seattle w stanie Waszyngton oraz 34 innych miast. W przeciwieństwie do kanadyjskich Trollino, autobusy dla Seattle będą opracowane specjalnie z myślą o rynku USA i na przełomie 2025 i 2026 rok otrzymają tamtejszą homologację. 

Czytaj więcej

Koreańskie pociągi pojadą z sygnałem Kombudu

Ekspansja w Ameryce Północnej jest jednym z kluczowych założeń strategii rozwoju marki. Rynek północnoamerykański, na którym całkowita sprzedaż wynosi 8 tys. autobusów miejskich, jest bardziej dochodowy od europejskiego i konkuruje na nim tylko trzech producentów: Proterra, Novabus i New Flyer. Dzięki wejściu na nowe rynki, przychody spółki autobusowej mają wzrosnąć z 721 mln euro w 2021 roku do 1,3 mld euro w 2026 roku.

Przychody firmy w 2024 roku sięgnęły 927 mln euro, co oznacza wzrost o ponad 13% w porównaniu do roku 2023 i stanowi historyczny rekord sprzedaży. EBITDA sięgnęła 65,1 mln euro (33,6 mln w 2023 roku), a zysk przed opodatkowaniem wyniósł 14 mln euro, po 16,5 mln euro strat w 2023 roku. 

Solaris Bus & Coach sprzedał w 2024 roku klientom w 12 krajach łącznie 1525 pojazdów, co oznacza wzrost o 4,7% w porównaniu do 2023 roku. 

Elektromobilność
Nie ma tłoku w naborze na zakup elektrycznych samochodów ciężarowych
Elektromobilność
IRU: dekarbonizacja musi być ekonomicznie usprawiedliwiona
Elektromobilność
MAE: świetlana przyszłość biopaliw
Elektromobilność
Europejscy producenci ciężarówek uzależnieni do Chin
Elektromobilność
Przewoźnicy nie tłoczą się po pieniądze na elektryki i ładowarki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama