Znalezienie narkotyków w przewożonym ładunku oznacza zajętą przez policję ciężarówkę, kierowcę w areszcie i wielomiesięczną, kosztowną dla przedsiębiorcy obronę przed oskarżeniem o przemyt. Chodzi o przewozy z Hiszpanii. – Jest problem z narkotykami, tak jak wcześniej był z przemytem papierosów – przyznaje działający we Francji mecenas Władysław Lis.
Obowiązki kierowcy
Podaje przykład transportu 32 palet pomarańczy. W jednej z palet francuska policja znalazła narkotyki. Kierowca nie ma możliwości sprawdzenia co znajduje się w paletach i nie odpowiada za to, co w nich się znajduje. Kierowca odpowiada tylko za aspekt zewnętrzny i liczbę palet lub innych jednostek ładunku. – Zdarzyło się, że nawet pięknie zapakowane maszyny miały narkotyki – przypomina Lis.
Czytaj więcej w: Pandemia nie zniechęciła rabusiów
Są wypadki, gdy kierowca nie ma najmniejszego pojęcia że wiezie trefny towar. – Konwencja CMR jednoznacznie określa obowiązki kierowcy w czasie załadunku oraz jaka odpowiedzialność na niego spada. Kierowca musi sprawdzić ładunek (rodzaj oraz ilość towaru) z listem przewozowym. Jeżeli nie ma uwag, to znaczy że przyjął do wiadomości zapisy listu przewozowego i wszystko się zgadza. Jeśli coś jest nie tak, kierowca powinien wpisać adnotację na każdym z trzech oryginałów CMR oraz na kopi listu – opisuje radca prezesa Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Wilk.
Czytaj więcej w: Koniec z wwożeniem do Polski śmieci