Zwroty to wielki biznes. Tylko w Wielkiej Brytanii wartość ubiegłorocznych zwrotów świątecznych prezentów szacowana jest na 3,2 mld funtów. Parcel Hero szacuje, że do zwrotu trafia co dziesiąty prezent. 

W raporcie CBRE poświęconym zwrotom, specjalizująca się w obsłudze zwrotów działająca na amerykańskim rynku spółka Optoro spodziewa się, że podczas ostatnich świąt dwie osoby z trzech zwrócą prezenty. Ich wartość szacuje na blisko 67 mld dol. National Retail Federation oblicza, że wartość zakupów on-line w tym sezonie świątecznym przekroczyła 222 mld dol., czyli jedną szóstą wszystkich zakupów. 

Optoro oblicza, że koszt zwrotów dla dystrybutorów jest znaczny, bo sięga 33 dol., czyli 66 proc. wartego 50 dol. przedmiotu. W ostatnim roku odsetek wzrósł z 59 proc. Optoro oblicza, że największą pozycją w tym rachunku są: koszt przeceny (6,25-35,25) oraz transportu (5,00-7,75). Wykorzystanie sklepów do przyjmowania zwrotów pozwoli obniżyć koszty procesu. 

Analityk Last Mile Experts Mirek Gral wskazuje, że Polacy zwracają 40 proc. zakupionych dóbr, gdy Niemcy 60 proc. Jednak nawet w Polsce liczby będą robić wrażenie – tylko InPost dostarczył w 2021 roku 424 mln przesyłek. Zwroty są na tyle kosztowne, że coraz większa liczba sprzedawców towarów o małej wartości godzi się na zwrot bez fizycznej wysyłki przedmiotu. – Według badań CBRE, magazyn obsługujący zwroty wymaga o ok. 20 proc. większej powierzchni niż tradycyjny magazyn dystrybucyjny – komentuje dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw CBRE Przemysław Piętak. – Poziom kosztów logistycznych związanych ze zwrotami w dużej mierze zależy od kategorii zwracanych produktów. Najdroższymi pod względem kosztów obsługi zwrotów produktami jest z pewnością elektronika: na przykład laptopy, tablety i smartfony. Koszty obsługi zwrotów tańszych produktów, w tym na przykład ubrań, nominalnie będą niższe niż w przypadku elektroniki, ale relatywnie do ceny produktu, procentowy koszt zwrotu będzie wyższy – szacuje dyrektor CBRE. 

Optoro oblicza, że w USA zwroty tworzą ponad 2,5 mln ton śmieci, a ich transport przyczynia się do powstania 16 mln ton CO2. Uchronić przez marnotrawstwem ma sprawniejsza logistyka. Koncern logistyczny GXO zastosował sorter kieszeniowy, który pozwala na kompletację, sortowanie i pakowanie kilkuset tysięcy sztuk dziennie w zamówieniach zawierających od jednej do kilkunastu sztuk. 

Tony Jasinski z Last Mile Experts podkreśla, że 95 proc. klientów, którzy zadowoleni są z całego procesu zwrotu powróci do internetowego sklepu. Negatywne doświadczenie odstrasza do usługodawcy. 

GXO przeprowadziło globalne badanie, które przedstawia trendy w zwyczajach zakupowych konsumentów i zachowaniach detalistów oraz zależności między rozwojem e-commerce a większą liczbą zwrotów. – Kluczowe wnioski płynące z badania pokazują, że 72 proc. detalistów inwestuje w procesy zarządzania zwrotami, zaś wielu z nich zdecydowało się ostatnio na dodatkową powierzchnię magazynową. Jednocześnie analizując ostatnie 12 miesięcy blisko 40 proc. detalistów stwierdziło wzrost liczby zwrotów online, przyznając, że zwiększają one ich koszty operacyjne. Z drugiej strony w tym samy okresie 42 proc. konsumentów potwierdziło, że zwróciło przynajmniej jedną sztukę odzieży zakupionej online – wskazuje dyrektor generalny GXO na Europę Środkowo – Wschodnią Jean Luc Bessade. Dodaje, że następuje dynamiczny rozwój outsourcingu wśród detalistów, którzy pragną pozbyć się ryzyka związanego z ich łańcuchami dostaw.

Raport CBRE potwierdza to spostrzeżenie i wskazuje na rosnący udział firm logistyki kontraktowej 3PL w wynajmie powierzchni magazynowej w USA. Udział firm 3PL sięgnie w tym roku 35 proc., gdy w 2020 roku wynosił jedynie 26 proc.