Szansa na spadek cen morskiego frachtu w drugiej połowie 2022 roku

Armatorzy walczą z opóźnieniami likwidując zawinięcia do portów.

Publikacja: 22.12.2021 15:01

Szansa na spadek cen morskiego frachtu w drugiej połowie 2022 roku

Foto: DCT Gdańsk

Maersk i MSC wycofały się z obsługi niektórych portów w Europie. Od stycznia 2022 roku na linii AE1 nie będzie zawijał do Felixtowe, zaś na AE55 nie zajdzie do Rottedamu i Antwerpii, a zamiast tego zatrzymają się w le Havere i Algerciras. 

Ruch obu armatorów ma zmniejszyć opóźnienia w dostawach kontenerów. Analitycy agencji Drewery podliczyli, że w ostatnich dwóch tygodniach 2021 roku armatorzy wycofali się z 44 zawinięć, co stanowi 8 proc. rozkładowych wejść do portów. The Alliance wycofał się z 23 wizyt, 2M odwołał 8, Ocena Alliance 2, zaś pozostali 11. Drewery dodaje, że większość odwołanych wejść dotyczy tras pacyficznych.  

Operator DCT Gdańsk nie widzi zagrożenia i możliwości wypadnięcia Gdańska z rozkładu zawinięć. Terminal sprawnie obsługuje jednostki i nie notuje opóźnień oraz kolejki statków do rozładunku. Operator zapewnia, że niepokój na rynku żeglugowym nie zmienia planów rozbudowy DCT. 

Spedytorzy, którzy posługują się najróżniejszymi terminalami są niezadowoleni ze zmian. – Zmniejszenie ilości zawinięć na pewno poprawi wyniki finansowe armatorów, którzy zaoszczędzą m.in. na czasie i opłatach portowych. Dla załadowców i wyeliminowanych portów to ewidentna strata. Co do terminowości to może ona ulec poprawie, choć zasadniczo problemu ta redukcja zawinięć nie rozwiąże – uważa przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. 

Światowe ceny frachtu według wskaźnika Drewery spadały od października o blisko 10 proc. do blisko 9,3 tys. dol. Jednak na trasie z Chin do Europy (Szanghaj – Rotterdam) wynoszą 13 560 dol. (o 1 proc. więcej niż tydzień wcześniej) i są o 197 proc. większe niż rok wcześniej. 

Tarczyński dodaje, że nie zna optymisty liczącego na obniżenie stawek w I półroczu 2022. – Nadzieje pokładane są w drugiej połowie roku, kiedy do eksploatacji będzie wprowadzany nowy tonaż. Niemniej, jest tyle globalnych i lokalnych zmiennych niewiadomych, że Wernyhora by się nagłowił – kończy Tarczyński. 

Maersk i MSC wycofały się z obsługi niektórych portów w Europie. Od stycznia 2022 roku na linii AE1 nie będzie zawijał do Felixtowe, zaś na AE55 nie zajdzie do Rottedamu i Antwerpii, a zamiast tego zatrzymają się w le Havere i Algerciras. 

Ruch obu armatorów ma zmniejszyć opóźnienia w dostawach kontenerów. Analitycy agencji Drewery podliczyli, że w ostatnich dwóch tygodniach 2021 roku armatorzy wycofali się z 44 zawinięć, co stanowi 8 proc. rozkładowych wejść do portów. The Alliance wycofał się z 23 wizyt, 2M odwołał 8, Ocena Alliance 2, zaś pozostali 11. Drewery dodaje, że większość odwołanych wejść dotyczy tras pacyficznych.  

Morski
Rekordowy rok północnego szlaku morskiego
Szynowy
Lokomotyw Siemensa połączą kraje Trójmorza
Szynowy
Ukraina zablokowała pociągi z Chin
Szynowy
Czy Komisja Europejska chce utopić polskich producentów taboru?
Systemy IT
GPW tworzy konkurencję dla senndera
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?